Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Jeg spør for min fostersøster, som nettopp har funnet ut at mannen hennes er utro. Hun kom hit i kveld og fortalte det. Hun sier nå hun vil skilles, og jeg forstår jo det. Men så har det seg slik at for 1 år siden arvet hun litt penger etter sin biologiske far. Hun har hatt hele beløpet stående på kontor fordi hun senere ville legge pengene i hus til seg, mann og barn. Men må hun nå dele disse pengene med mannen? Det er jo i og for seg felles penger, men hun har jo arvet de etter sin far, så har mannen rett på noe da? Dette dreier seg om 75 000, om beløpet har noe og si. Vi sitter og prater om det, og leter litt på nett, men finner ikke noe. Har mannen rett på pengene hun har arvet etter sin far? Spør anonymt siden flere kjenner både meg og henne her inne. Kan noen legge det ut på skravle for meg?
Gjest -<<- Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 "§ 59. Skjevdeling. Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen. " -Ekteskapsloven. Jeg vil tro det skal gå greit å holde disse midlene utenfor oppgjøret, men ta for all del ikke mitt ord for det - jeg er ingen jurist. Hun bør antagelig ta kontakt med en advokat.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Likedeling (felleseie) = Det dere skaffer dere sammen er deres Skjevdeling m v = Det du tar med inn er ditt Dette fant vi på skilsmisse.net, og der står det at ved skjevdeling skal begge ha det de hver hadde før de giftet seg + gaver fått av hans familie skal han ha, og gaver fått av hennes familie skal hun ha osv. Der står det at arv fått fra hennes familie skal hun ha, arv fått av hans familie skal han ha. Men hva med likedeling tro? Skal arv holdes utenfor da også? Hun er ikke sikker på om de har særeie eller felleseie. Hun skal ta kontakt med advokat på mandag, men vi ble jo litt nyskjerrige, for jo mer vi leste, jo mindre skjønte vi egentlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå