Gå til innhold

Foreldrepenger og stipeng&lån?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har man rett på det?

Jeg føder i mai, og skal begynne å studere fra høsten av. Fulltidsstudie, men ingen obligatoriske forelseninger osv. Så jeg skal ta 60% perm og far 40% . Men har jeg rett på både stipend og lån og foreldrepenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker å ta stipend og lån ikke fødselsstipend.

Skrevet

alt jeg vet er at fødselsstipend ikke påvirkes av foreldrepenger

Skrevet

du har rett på 60% dekning foreldrepenger når du skal ta 60 % perm, men hvis far skal ta ut permisjon faller fødselsstipendet ditt bort.

dersom du tar hele permisjonen (dvs fra jobb..) kan du motta full dekning foreldrepenger, og fødselsstipend. da kan du studere samtidig uten at noen av delene faller bort.

dette gjør vi, fødte i mai i år, men jeg tok et års perm fra skolen, men starter igjen nå i januar (et semester for tidlig).

far tar ut fedrekvoten en mnd etter min perm fra jobb, pga fødselsstipendet går en mnd lenger enn jobbperm.

Skrevet

og skjønte ikke helt det med at du tenker å ta stipend og lån og ikke fødselsstipend?

fødselsstipendet vil jo være det samme du maksimalt får ved stipend og lån bare at du får alt som stipend..

med mindre det var fordi man ikke kan motta fødselsstipend samtidig som far tar perm. det er iallefall en dårlig økonomisk løsning for dere, da det er skyhøye renter på studielån..

vil råde deg til å følge som jeg skrev over.. det lønner seg best uansett

Skrevet

Hun har jo ikke rettigheter til fødselsstipend, da.

Skrevet

Er det lov å studere mens man har full perm fra jobb? Og får man masse stipend fra lånekassa, uansett inntekt? Da vet iallfall jeg hva jeg skal gjøre:)

Skrevet

Jeg tru'kke det er lov, men husker ikke sikkert. Sjekket blir det neppe.

Men du får trekk i stipendandelen ut fra hva du tjener, og foreldrepenger går som inntekt. Så det eneste du kan få ut av det er et ekstra lån på ganske ålreite betingelser.

Men når far er ute i perm kan mor få stipend som student, det er klart.

Skrevet

Kan man få lån uansett inntekt, sånn ellers også? Har ikke tatt opp lån siden studietiden, da var jeg ung, blakk og uten jobb:) Har lyst å gå litt mer skole...

Skrevet

okey skal prøve å forklare igjen:)

Får barn nr 2 i mai 09, og tenkte å ha størstemann også hjemme.

Har opparbeidet meg retten til foreldrepenger. Far også. Begge 100% stilling. Ikke studert på 3 år, men tenkte å begynne igjen høsten 09.

Og tenkte da å være 2 dager på skolen, derfor må far ha 40% perm. dvs 2 dager i uken. Mens jeg 3 dager, 60%.

Vet det kanskje er mest gunstig med fødselsstipend MEN hvis vi ikke kan gjøre det slik vi har tenkt så vurderer vi stipend/lån.

Når jeg tar kun 60%,( feks: mandag, tirsdag,onsdag )permisjon med foreldrepenger så får jeg (vi kan si) 6000,- og + 6000,- i stipend og lån? Og mannen tar 40% permisjon (torsdag og fredag).

Tilsammen blir jo det 100% foreldrepenger.

+at vi får kontantstøtte for eldstemann.

uff, det er så vanskelig å forklare... Noen som vær så snll kan forklare med in med t-skje metoden? Blir gal av alle reglene!

Skrevet

hmm vi får se..

jeg som svarte over her. da har du ikke rett på fødselsstipend, leste nemlig ikke det at du skulel BEGYNNE ..

men du kan få lån og stipend ja. og foreldrepenger 60 til deg og 40 til far.

done deal!!

Skrevet

og jo du kan studere og ha perm fra jobb + foreldrepenger.

Skrevet

føler bare det blir rot når jeg forklarer.

Men de dagene far har permisjon (feks torsdag og fredag) så vil jeg ha litt tid til å studere evt dra på forelesning.

Og siden vi skal ha 2 barn hjemme så må far være hjemme noen dager i ukene så jeg får studert litt inni mellom slagene.

Og når far tar 40% permisjon= 2 dager/uka så får han betalt 40% av grunnlaget sitt fra nav og resterende 60% som lønn siden han jobber de andre 3 dagene.

Og siden vi vil dele permisjonen jeg 60% permisjon, med 60% av min opprinnelige 100% lønn. Og far 40% med sin opprinnelige 100% lønn, og så motta stipend og lån i tilegg jeg, siden jeg studerer heltid samtidig som jeg er i "halvt"permisjon.

Nei, vet ikke om dere forstår jeg... forstår det nesten ikke selv en gang.

Skrevet

Okey, så man har rett på det:)

Synes det er så vanskelig å finne regler på disse sakene.

Men iallefall for å få det inn med t-skje:)

Jeg har rett på stipend og lån selv om jeg får foreldrepenger og far tar permisjon (40%) mens jeg mottar stipend og lån?

Jeg 60% foreldrepenger og fult stipend og lån.

Far 40% foreldrepenger og 60% vanlig lønn fra arbeidsgiver.

Tilsammen foreldrepenger 100% og far får 100% opprinnelig lønn, med 40% forldrepenger (2 dager perm pr uke) og 60% lønn fra arbeidgiver fordi han jobber 3 dager i uka.

Tusne hjertlig takk for svar:)

Skrevet

Dere får ikke bare 60% og 40% lønn de dagene dere tar permisjon.

Dere velger enten 54 uker permisjon med 80% lønn eller 44 uker med 100% lønn.

Så de 3 dagene du tar fri får du enten 80% eller 100% av din lønn og de 2 dangene mannen din tar permisjon får han 80% eller 100% av sin lønn opp til 6G.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...