Gå til innhold

Sara kom til verden, etter 21 timer med rier..


FruBoger fødeklar

Anbefalte innlegg

Riene mine startet natt til fredag, våknet opp halv ni med rier på 1 min til 1,5 min.. og de var bare 5-8 min imellom hverandre.. ringte føden for å sjekke, og fikk beskjed om å ringe tilbake når de var mer regelmessige.. 4 min mellom hver..

 

Dagen gikk, og jeg som skulle handlet hadde tomme skap og lite lyst på mat.. spiste det jeg hadde og kastet opp, ringte føden for å høre om det var bra om jeg spydde eller ikke.. og det var helt normalt.. så tiden fikk gå sin gang..

 

Nærmere halv åtte stabiliserte riene seg rundt fire minutter og jeg ringte føden, og fikk endelig lov til å komme.. Etter 11 timer med vonde rier..

Mannen min kom som et lyn til døra og til Ahus reiste vi... Jeg var redd for at det kom til å stoppe opp, at vi ikke skulle føde. så jeg sa at vi kunne la baggen og det være i bilen.. mistake..

 

Jordmora kom å tittet på meg klokken ni, da hadde jeg 3 cm åpning og mormunnen var myk og fin.. og jeg ble skrevet inn.. Spøy mer og ble veldig dårlig..

Klokken tolv hadde jeg spydd fire ganger og fikk ny jordmor, som beordret meg på epidural og iv-væske... Jeg som ville føde i varmt vann med stikkpiller.. Gud så glad jeg ble for epiduralen, enda hvor syyykt voindt det var å sette den! Tilsammen spydde jeg seks ganger, og var helt tom og utslitt før fødselen virkelig satte igang..

 

Klokken 0300 begynte riene å eskalere, og det var veeeldig vondt.. Jeg fikk lystgass.. Her lå jenta med ledninger i alle retninger og alle mulige smertestillende, jenta som skulle føde uten "noenting".. Sånn går det:)

Jordmora sjekket åpningen, og den var på 6-7.. Jeg fikk trykke litt, for å sjekke hvordan ting var.. Hodet lå riktig, men de var ikke helt sikre på hvor "ansiktet" pekte..

 

Etter en halvtime var åpningen 8 cm, og smertene var sinnsyke.. Det fordi jeg var helt utslitt og utsulta etter spyingen! Jordmora kjente på magen å gjettet fødselsvekt på 4 kg..og sa betryggende at om en halvtime er hun nok ute..

 

Halvtimen gikk den, og vondere ble det.. Tre leger ble tilkalt.. Stakkars mannen min som sto å så på.. De brukte først sugekopp, men den glapp hele tiden.. Så de måtte bruke tang til slutt.. Hodet var nemlig skråstilt i meg, og satt fast... Med tang dro de henne ut så øynene var ute, og da stoppet rien.. Og jeg fikk ikke lov til å trykke henne ut..

Det var noe av det sykeste jeg har opplevd:P

Rien kom heldigvis og jeg fikk trykket henne ut naturlig.. Da var klokken blitt 0608!!

 

Hun pustet ikke til å begynne med pga klemmen i underlivet, så de måtte skremme henne litt i gang.. Men skrek gjorde hun!

Og som den første legen vår gjettet (3,1-3,3 kg) var hun 3220!

Bitte liten jente med svart sveis og møøøørke blå øyne, jordmora mente de var brune til og med.. Men neida, mor vet bedre:)

Mannen min vil ikke ha flere barn etter skrekkfødselen.. var nok verre å være tilskuer på slutten.. jeg bare lå der å skrek jeg:P

 

Nå veier ho 2920 og er 50 cm lang, ligger her ved siden av meg i sofaen og koser seg.. Deilig:)

Man blir så forelsket i dem!

 

Smertene er glemt og alt er fryd og gammen (utenom stingene nedentil som svir litt...)

 

Ble veid igår, 3030 gram nå.. det er vel ikke verst..? Ellers har ho sugd så puppa er ømme og vonde begge to, elsker puppen..

Noen tips til det? Prøvd å forberede teknikken da.. ikke god på sittende og tvillingstillingen... flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...