Gå til innhold

Huff nå er jeg livredd smitte..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har kommet inn en fremmed katt i huset vårt på "besøk" de siste dagene. Katten var kjempekos og kjælen og jeg klappet den selvfølgelig uten å tenke mere på det.. det samme gjorde lillemor.

Men nå er jeg jo livredd for toksoplasmose. Jeg kjenner jo ikke denne katten:. :(

Hva er sjangsen for at jeg kan ha fått smitte?

Vi har ikke katter selv så jeg er ikke kjent med katter og slikt.

Men jeg klappet den flere ganger..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjangsen for at dere ble smittet er minimal. Smitten overføres gjennom avføringen, og skulle dere bli syke har dere veldig dårlig immunforsvar...

Så dette går nok bra:)

Skrevet

Tror det skal ganske mye til før det smittes over, uansett om det var en fremmed katt eller ikke . Men man må jo komme i kontakt med avføringen da. Jeg har hatt katt i alle år, og vesla har jo kontakt med den nå, og det har aldri skjedd noe.

Mener å huske at dette er mest alvorlig om man får det når man går gravid?? (men mulig jeg tar feil)

Skrevet

jeg er nemlig gravid. 4 mnd på vei og satt å leste om tokso,og ble selvfølgelig livredd. Katten skal i allefall aldri inn her nå mer. :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det er nok ingen fare, med mindre du har spist mat som katta har gnidd rompa si oppi..

Det er nok større kjangs for å få det gjennom grønnsaker som ikke er skikkelig rengjort (og dyrket frem selvfølgelig) enn å klappe en katt. Hadde katt og 3 kattunger som brukte kasse inne når jeg var gravid, gikk så fint atte. Legen sa det skulle mye til for å bli smitta..

Skrevet

Sjangsen for å få toksoplasmose er veldig liten, og den er størst om man håndtere avføringen til katten. I tilegg er dette farligst de første mnd av et svangerskap.

At man må ha dårlig immunforsvar for å bli smittet av dette som en over her sier er bare tull. Kjenner noen som er smittet, og de har IKKE dårlig immun forsvar, tvert om.

Om du skulle være bekymret for dette, anbefaler jeg deg å ta kontakt med fastlege og ta en blodprøve.

Skrevet

Først av alt, toxoplasmose er ufarlig så lenge man ikke er gravid, eller har svekket immunforsvar. Er vel noe slikt som 80% som aldri får symptomer, og får man symptomer er det lette ubehag liknende influensa (feber, slapphet, muskelsmerter). Men igjen, det er IKKE farlig med mindre du er gravid. Og de aller fleste av oss får parasitten i oss fr eller siden, og over halvparten av oss har antistoffer (dvs at vi har fått i oss smitten en gang).

Problemet er som sagt om man er gravid, og da får førstegangssmitte. Det kan føre til abort eller fosterskader. MEN det smitter gjennom fersk avføring, ikke via normal omgang med katt. Folk er gravide og har katter, null problem, men gravide frarådes å håndtere avføringen direkte. Klappin, kos, samsoving osv er trygt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...