Gå til innhold

dere som har gått på Pergo titt hitt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

tok de tester av kjæresten/mannen din eller var det bare du som var hos gyno?

har ikke blitt spurt at han skal være med eller noe..

hva gjør jeg er i 14pp nå. får bare beskjed om og vente til mars/april for vi er så unge...

jaja unge og unge er tross alt 22 år.

noen som vet??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Titter inn fra 2 tri...

Vente fordi du er så ung!? Jeg fikk min første pergokur da jeg var 22! Null problem det!Kontakt en annen gyn! Hvor bor du? Da jeg var hos gyn undersøkte han kun meg... Første gangen jeg fikk pergo var etter p-sprøyta... Fikk ikke mens 1 1/2 år etter sprøyteslutt... Denne gang fikk jeg diagnosen PCOS og ble satt på diverse pergokurer for å få igang EL... Så jeg er en dreven pergo-knasker! haha

Nei, syne det er feil av legen din å si du må vente såppas lenge fordi HAN synes du er så ung... *rister på hodet*

Masse lykke til, iallefall! :-)

Skrevet

Jeg var kun hos gyno. Gikk veldig greit, ble gravid på første pergokur så dette var noe som tydelig var bra for meg. Da hadde vi vært prøvere ca 14 mnd. Nå ønsker vi barn nr to og jeg lurer bare på hvor lenge jeg skal vente før en evt pergokur. Var forresten 27 når jeg fikk nr 1. Masse lykke lykke til

Skrevet

Jeg var gyno forrige torsdag for utredning. Da var mannen min med og han hadde med sædprøve. Det stod i innkallelsebrevet fra gyno at mannen skulle være med. Så dersom du ikke har fått beskjed om at han skal være med så er det vel ikke nødvendigt. Synes det er tåpelig at du må vente så lenge bare for legen synes du er ung!! Hull i hodet, spør du meg..

Skrevet

ja syntes det er dumt av legen min. blir iritert..

bor i Fr.stad så kryr jo av gyno..

samboeren min hater de gyno tinga og slikt men må han være med? eller kan bare jeg få pergo?

Skrevet

Hei! :)

Hvis jeg var deg ville jeg tatt en ny telefon til legen og sagt at dere ønsker å bli henvist til utredning nå. Fortell at dere ikke ønsker å vente lenger. "Kravene" for utredning er å ha vært aktiv prøver i ett år, så dere har gått over den grensen. Det tar sikkert noen mnd før dere får komme inn til gyn også. Hvis du ikke får den hjelpen du ønsker hos legen din, anbefaler jeg deg å bytte fastlege, det gjøres på NAV sine sider.

Når det gjelder pergo, så er det lurt å få levert inn en sædprøve før dere prøver det. Pergo kan bl.a slite på livmorslimhinnene, og det er jo helt unødvendig at du tar medisiner hvis det skulle vise seg at det er et problem hos samboeren din. Du kan også evt få en resept med legen din, det er mange som prøver pergo, bare for å ha prøvd det. Det du kunne gjort nå er å temepe en syklus? Da ser du nå om du har EL, hvis du ikke har gjort det før da? (Se evt bloggen min)

Men når det er sagt, så er jo ikke ett år så forferdelig lang tid heller da, det er jo fullt mulig at dere blir gravid av dere selv. :)

Lykke til! :)

Skrevet

PS: det er veldig viktig at samboeren din blir med/tar sædprøve. Det er en enkel undersøkelse, han trenger kun å levere den og ta en blodprøve, så det er viktig at menn også blir sjekket tidelig i utredningen.

Skrevet

takk for det.. var gyno min som sa jeg var for ung da jeg ble sendt av legen..

får ta en tur til legen på ny året igjen. men er 2-3 mnd vente tid bare hos fast kegen.. er det mulig sier jeg..

går inn og ser på bloggen din etter jeg har skrevet her..

vet at 1 år ikke er lenge. men syntes det tar så lang tid, da venner av oss begynte etter oss og har alt fått ett lite barn..

vi vil jo helst få det til på den normale måten. så vis det tar 2 år så tar det 2 år. selv og det er lenge og slitsomt.

har ikke brukt tempen har hørt at man må ha med dobbel f.eks 27,05 ikke 27,5. må man ha det???

Skrevet

Hmm.. Var nå veldig rart at gyn sa det da! Og så lang tid med fastlegen?? Herregud.. Du her ikke hatt et godt møte med helsevesenet når det gjelder dette. Jeg ville ringt legen på mandag og stått på krava, evt. byttet lege da (og fortalt den nye legen hvorfor).

Ja, når du temper må du ha to desimaler. det får du kjøpt her da:

http://www.babyornot.no/index.php/cPath/30osCsid=e2dbe694fb2db70705e627a1f4001848

Temping er en fin måte å finne ut om en har EL på, og få et overblikk over syklusen. Men pass på å slutte med det da, hvis du blir stresset av det. :) Jeg tempet en stund, men så kom jeg til et punkt der det ble et stressmoment, så da sluttet jeg.

Skrevet

Jeg var hos legen da jeg var 21 og i 12pp. Da sa legen at jeg var så ung, så vi skulle vente et halvt år til. Dro til han et halvt år senere og ble henvist til gyn. Jeg var så utålmodig at jeg valgte å gå til privat gyn i steden, for der fikk jeg time allerede dagen etter (da var jeg snart 22 år). Hun tok meg veldig seriøst, og var helt fantastisk. Alt så fint ut med meg. Selv om jeg har EL av meg selv, så fikk jeg prøve en pergokur uten at sambo hadde sjekket seg.

Hvis jeg skal få flere pergokurer så må sambo levere sædprøve, noe han absolutt ikke vil. Så jeg går og venter på han, men satser på at han går med på det veldig snart;)

Man bør helst ha to desimaler når man temper, du kan bestille det på babyornot.no. Men har sett fler som bare bruker en desimal, og det funker greit det og..

Masse lykke til!:)

Skrevet

Vet ikke hvilken gynokolog du bruker, men jeg kan anbefale de på "Din Doktor" på Sellebak. :)

Lykke til!

Skrevet

Hei!

Det med at dere er unge er en så dårlig grunn at jeg ikke får sagt det engang! Det er jo en enda bedre grunn egentlig til å sjekke opp hvorfor det ikke går..

Første time hos gyno skal han ikke være med, med mindre han vil støtte deg, men er ikke noe vits egentlig.

Det er, som regel, en liten prat med gyn og en liten undersøkelse før dere tar enda en liten prat og du evt får noen resepter.

Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke er gravid innen 6 mnd fra jeg begynner på pergo, først da skal mannen få henvisning til å sjekke seg.

Jeg er 22, snart 23 og han er 29.

Nå har jeg ikke lest alle svarene du har fått, så jeg har sikkert sagt mye du vet allerede :)

Lykke til, og bare å sende en pm hvis du lurer på noe :)

Skrevet

*dreamer* 26pp

samme som jeg har fåt til svar det...

har El av meg selv jeg oxo.. samboern sytes det ikke er noe vits i av og teste seg. så går og venter på han jeg oxo.

får ta kontakt med en ny gyno på nyåret.. tenker jeg tar meg en tur til volvat eller noe..

får vel få tak i et termometer med 2 desimaler...

du som anbefaler Din doktor. ja en har de oxo men syntes ikke noe om de, så drar heller til noen andre..

Skrevet

hei:)

jeg bor også i fredrikstad og har nettopp fyllt 21 år.

jeg har fått pergo av min gynekolog i allefall..!

så kan ikke skjønne hvorfor ikke du skal kunne få det?

hvilken gynekolog går du hos?

jeg går hos en som er speialist i barnløshet...

og har fått beskjed om at hvis jeg ikke blir gravid innen ett halvt år, så skal jeg bli grundigere undersøkt.

Skrevet

gyno som fortalte meg det var i sarpsborg husker ikke hva han het..

har ellers vært hos gyno på volvat mere fornøyd med damene der...

selv om det er litt dyrere. men da får en svar og slik..

hvem er du hos da???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...