Gå til innhold

hvor stor var babyen deres ved rutine ultralyd uke 17-19?


baby89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Var på ultralyd da jeg var 18+1, og fikk ikke med meg alle de målene du har satt opp, men hadde iallfall BPD (som jeg tror er tvers over hodet) på 44. Vet ikke lengden på bebis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei,

kan jeg spørre hva de forkortelsene står for?

Vi skal på ul på onsdag, og vil gjerne få med meg mest mulig av informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får med et skjema med alle verdiene som blir målt, og kurver for hvor din baby ligger i forhold til snittet. Dette skjemaet som jeg fikk vil jeg iallfall tippe at alle får! Der står bl.a. tidl. termin, ny termin, om alt ser fint ut med fosteret, hvilken vei morkaken ligger etc.

Får du det ikke automatisk når ul er ferdig kan du jo høre om å få med målene.

 

Gled deg til ul. Det var en STOOR opplevelse å se mini i levende live og se hver minste del av kroppen jeg har inni magen. Veldig rart og veldig rørende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i dag da jeg var 18+2 dager iflg menstermin.

Våre mål:

 

BPD (biparietal diameter = hodets diameter): 46mm

FL (femurlengde = lårbenets lengde): 28mm

MAD (abdominal diameter= diameter på magen i tverrsnitt): 45mm

 

Ble satt frem 4 dager i forhold til mensterminen, men hun sa jeg var 18+4 dager, så skjønner det ikke helt, men var det hun sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

BPD: 42

MAD: 38

FL: 27

 

Hun sa uke 18 med termin 16 mai, så kom jeg hjem og så på kalendern at det er 17+6. Men det er vel helt normalt, og mm stemmer perfekt overens med hverandre.

 

Da har jeg terminer 13, 15, 16 og 18 mai... tro om den kommer i mellom alt det her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, ser ut til at min sønn er størst av alle her. Er i grunn forberedt på det også, alle får "kjempebarn" i vår familie.

(Vi er faktisk ikke så store når vi vokser opp, men ved fødsel er vi over 4 kilo alle mann!)

 

18+3 var han

 

hc 167

ac 139

fl 27

bdp 49

 

Er det noen som vet hva ac står for også?

 

Jordmora ville ikke forandre min termin 12. mai, siden jeg var på UL i uke 9, og målene den gang er sikrere, men hun åpnet for at termin heller kunne være 6. mai.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten glimt_i_magen,

 

hvordan kan du sjekke om målene stemmer overens med hverandre?

 

Fikk jo inntrykk av at alt var fint, men det virket som om du hadde sjekket det opp på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ultralyd den 11.desember. Vi venter en gutt.

 

Menstermin: 10.mai

Min termin og også ultralydtermin i uke 12: 12.mai

Ny korrigert ultralydtermin (den ordinære): 5 mai.

 

Den korrigerte termindatoen kom jordmora frem til på grunnlag av disse måla på babyen:

 

BDP: 49

MAD: 42

FL: 29

 

Enten så blir dette en stor baby eller så er jeg lenger på veg enn det jeg selv tror. Blir spennende å se.

 

Selma: vi har forholdsvis samme mål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jenny, ja våre mål var like. Har dere tradisjon for store barn i din familie?

 

Hviken av de ulike terminene dine er forøvrig offisielle for din del? (- med tanke på utgangspunkt for permisjon og slikt.) Min står lag ved 12. mai.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selma: Både mi mor og mine 3 søstre har alle født barn på rundt 3000 - 3500 gram. Ganske vanlig størrelse trodde nå jeg.

 

Den terminen som er utgangspunktet for permisjon er den termin som jordmor satt på den ordinære ultralyden, altså den 5. mai.

 

Skal tilbake på ny ultralyd på sykehuset neste mandag da jordmor ikke fekk sett alt hun skulle pga plasseringen av lillegutt. Kan være ho tar nye mål og at termindatoen enda en gang blir korrigert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenny79: Ja, det høres helt gjennomsnittlig ut med 3000 til 3500.

 

Forskjellen her ligger jo i at jeg har termin ei uke etter, men fosteret er like stort som ditt!

 

Jaja, jeg trøster meg med at det ikke alltid er slik at store barn gir tøffe fødsler, søstra mi har hatt "lette" fødsler (alt er relativt og ingen fødsler er vel egentlig lette). Håper jeg er like tøff som henne! Hun er endel høyere enn meg, og har kanskje også større bekken, det er vel ofte det det kommer an på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Hei. vi var på UL i uke 19+2.

 

BPD 47

AC 136

FL 30

 

finner ikke noe HC mål på mitt ark.

Menstermin min var 9 mai ble korrigert til 6 mai.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL 30 desember. Trodde selv jeg var 19+6, men jordmora mente det var 19+3 utfra mål.

 

Jeg fikk følgende mål:

 

BRD: 48

MAD: 46

Femur: 31

 

Noen som kan si litt om disse, samt om jenta i magen er stor eller liten?

Termin ble satt til 25 mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL 16 desember, å etter det jeg trudde så skulle jeg egentlig ha vært rundt uke 20 da, men ble satt tilbake 11 dager, så jeg var 17+4 da..

 

BPD:42

MAD:38

FEMUR:24

 

er dette lite eller er det normalt?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ul igår jeg.

sku egentlig bare kommentere noe her,jeg. for på meg virka det som om det var ul maskinen/dataen som regna hvor langt man er på vei. for jeg var 19+5 uker ifølge jm termin, og på ul kommenterte jm etter at hun hadde tatt noen mål , at joda, var nok 19 nærmere 20 uker. virka som at maskinen regna ant uker etter hvodan målene var. trur jeg var 19+5 på 2 av målene ihvertfall, og 20+1 el no sånt på et annet mål. men alt så bra ut, og fikk samme termin som jm term, og 19+5 uker på ul termin og:)

De tar jo mål av hode omkretsen, fra øre til øre. måler brystkassen, omkrets og lengden på femur, det er lårbenet. rundt uke 18 trur jeg det ligger på rundt 12mm.

mine mål er

bpd: 48. dette tror jeg er hodet. for jm sa til mannen min at babyen var ca. 4,9 mellom øra:)

ac:154

Fl:32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har termin 26 mai. Var jo på ul igår,2 januar. Ser vi har ganske like mål, så trur vi må ha ganske normale babyer. Skal og ha jente:) har to gutter fra før, så litt gøy at det blir jente nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd terminen settes ut ifra BPD-målet. MAD og femurlengden måles kun for å se om proporsjonene er "riktige".

 

Dermed er det ikke noe poeng å diskutere om fosteret var stort eller lite, siden terminen settes ut ifra nettopp størrelsen og 2 barn med samme BPD dermed sies å være like "gamle".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...