Gå til innhold

Bedøvelser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med pudendalblokkade???

Jeg har bestemt meg for å prøve dette denne gangen, ettersom jeg følte at pressriene var forferdelig smertefulle når hodet står i åpningen. Har snakket med jordmor om dette, og hun syntes det var en god ide å prøve.

Noen som har prøvd dette og kan fortelle meg litt om erfaringene??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg fødte fikk jeg vite at det var noe de var gått mer og mer bort fra å bruke under fødsler - men kan vel være forskjell fra sykehus til sykehus.

Skrevet

Var nettopp på pre kontroll skjønner du, og jm på sykehuset anbefalte denne, men får undersøke litt mer først.

Ingen med erfaringer her ???

Skrevet

Mamo82, hvordan syntes du det var å føde? Ba du forgjeves om pudendalbedøvelse? Syntes du det var grusomt vondt da hodet kom ut?

Jeg hadde pudendal da jeg fødte nr. 2 i 2003, jeg fikk det da de skrudde av epiduralen. Da jeg fødte nr. 3 fikk jeg vite på forhånd at det kunne jeg ikke få på det sykehuset jeg skulle føde. Jeg skulle få epidural, men ikke pudendal i tillegg. Siste gangen fikk jeg lov å føde med epiduralen på til barnet var ute. De skrudde ikke av epiduralen den gangen som de gjorde de to første gangene.

Skrevet

ENDELIG et kjent Nick NØFFEMOR. Du fødte vel i 07? da var jeg gravid med nr 2 og fikk i mars. Skal du ha flere??

Ang bedøvelse. Pudendal har jeg ingen erfaring med, tror ikke de tilbyr deg her... Hadde epidural med nr 1 de siste 2 timene, med nr 2 hadde jeg lystgass akkurat da jeg presset jenta ut. Syntes det var perfekt.

Men om du synes smertene er uutholdelige kan jeg anbefale epidural på det varmeste.

Skrevet

Om du synes det var vondt da barnet skulle ut så synes jeg kanskje du skal prøve en annen fødestilling om du lå på ryggen sist. Prøv å stå på alle fire med enden mot jormor..eller stå på huk.. Kom deg hvertfall vekk fra å ligge på ryggen.. da får du press fra både din egen vekt og barnet som skal ut, og det presser mot hverandre.. Du får ikke brukt tyngdekraften til din fordel. Jeg har ikke liggi på ryggen under mine to fødsler og jeg har heller nesten ikke trengt å trykke dem ut heller.. de har på en måte sklidd ut i takt med pressriene.. Pressa jo og.. klarer jo ikke la være..Men det gikk fort og av seg selv. Jordmora mi mener det er fordi jeg har brukt tyngdekrafen til min fordel. Det var seff vondt å få de ut, men det gikk så fort at det var over før jeg rakk å tenke mer på det..

Jeg har pga at smertene har blitt så mangedobla aldri klart å ligge på ryggen under mine fødsler...så prøv å bruke tyngdekrafen, så kanskje du ikke trenger smertestillende i det hele tatt:)

Skrevet

LILLEBØLLASPRINGMADRASS.

Veldig bra at du skrev det om tyngdekraften!

Glemte jeg helt å si.

Jeg sto oppe under min siste fødsel. MYE bedre kontroll på smertene, og har samme opplevelsen at babyen "kom ut av seg selv" under press riiene.

Så IKKE legg deg ned. Da går det mye kjappere og med mye mindre smerte.

Skrevet

Jeg har en vennnne som fikk pudendalblokkade (tror hun fødte på Riksen). Hun hadde kjempebra erfaring med dette og anbefalte det. Jeg brukte ikke noe sist, men synes også pressriene var forferdelige og vondt når hodet sto og stanget. JM på helsestasjonen synes det høres ut som en god ide med pudendal, så jeg skal spørre om det denne gangen med mindre alt går veldig fort.

En liten trøst dersom de ikke har det på sykehuset; pressriene går (sier de) ofte raskere med nummer to! Også går det jo an å prøve en annen fødestilling som nevnt over her.

Skrevet

Som noen nevnte over her, sto jeg på alle 4 gjennom hele fødselen og synes dette var en god stilling. Men smertene var fæle når pressriene kom. Har ikke lyst til å prøve epidural. Vet ikke hvorfor, men frister ikke. Derfor kunne jeg ha tenkt meg å prøve pudendal.

De har pudendal på kos der jeg skal føde, så jeg kunne bare spørre om dette med det samme jeg kom inn. Den var visst lett og sette, og hadde en rask virkning, så den kunne også settes sent i forløpet.

Godt å høre at noen har hatt gode erfaringer Tussi&tigergutt. Men som du sier, er det jo ikke sikkert at det tar så lang tid denne gangen. Brukte jo ikke mer enn 20min sist på å presse henne ut, men de 20min var grusomme.

Så jeg kommer nok til å prøve denne bedøvelsen.

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med å ikke få den bedøvelsen man spør etter, beklager hvis jeg gav feil inntrykk. :o) Grunnen til at jeg sa det, var at jeg drøftet forskjellige typer bedøvelse med jm før fødselen, hvor hun bl.a. sa at de var gått mer vekk fra p.blokade.

Forøvrig hadde jeg en flott og vond fødsel uten sm. lindring. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...