Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Jenta vår blir 4 mnd. om noen dager. Hun får mme i dag. Lurer på om vi skal starte å introdusere grøt til uken eller om vi skal vente til hun er 6 mnd. I brosjyrene jeg har fått av hs får jeg inntrykk av at man skal vente til de er 6 mnd., men leser om så mange som starter før. Hva gjør dere?
trude lutt Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Jenta vår er snart fem måneder, og vi har såvidt begynt med litt smaksprøver på grøt og litt fruktmos. Regelen er vel at når barnet trenger mer enn en liter mme i døgnet er det tid for å starte med noe i tillegg. Enten grøt eller grønnsaker. Men ting tar tid, etter en uke med grøt har vi kommet opp i fem-seks skjeer :-) resten blir mme.
EvaMarie Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Gutten vàr fikk smake fast föde for 1. gang i dag. Han blir 4 mnd den 9.12 Han veier snart 7 kg og jeg föler at MM ikke holder lenger. Nàr han vàkner kl 01 pà natta gir pappa'n hans 100ml MME og i dag fikk han smake eplemos. Han syntes det var kjempegodt. Jeg màtte stoppe hvis ikke hadde han spist opp hele eplet! Hàper nà han ikke fàr vondt i magen... Har ellers kjöpt inn gröt som han skal begynne à fà lov til à smake pà (hvis han ikke fàr vondt i magen etter dagens smakpröve). Jeg har ikke peiling pà hvor mange liter MM gutten vàr fàr i seg om dagen, men han spiser mye og gulper utrolig mye! Lykke til !
eliza75 Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Såvidt jeg forsto den brosjyren om mat til spedbarn, samt det helsesøster sa, så anbefales det å starte med fast føde v 4 mndr når barnet får mme. Dersom barnet fullammes anbefales det å vente til 6 mndr. Men ingenting er absolutt i denne verden, så du kan nok gjøre dette som du vil:) Men jeg har hørt mange som sliter med å få barna interessert i fast føde, så kan jo være greit å begynne med litt smaksprøver på grøt eller grønnsaker v 4 mndr. Så kan du jo se hvordan responsen til ditt barn er og ta det derfra. Vi begynte med grøt på kvelden v 4 mndr, min gutt elsket det. Så v 5 mndr introduserte jeg gradvis et fast måltid til, varierer mellom grøt og middag for at han skal få prøve nye smaker. Lykke til uansett hva du bestemmer deg for:)
Ophelia & Jr. Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Det heter seg vel at man kan introdusere fast føde for mme-barn fra 4 mnd - at man ikke trenger vente til de er 6 mnd. Husker ikke hvor jeg har lest dette, men mener jeg har lest det. Vi har iallefall en mme-gutt, og fikk anbefalt fra helsestasjonen å innføre grøt fra 4 mnd...
Gleder_oss m. komplett familie Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2008 Takk for alle tilbakemeldinger :-) Da prøver vi oss på litt smaksprøver til uken. Det blir spennende å se hvordan hun tar det! Ønsker dere en strålende helg :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå