Gå til innhold

Informasjon om permisjon og andre ting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Prøver den enkle måten jeg.

Jeg blir far for for første gang i Februar til en jente:)

I den forbindelse ønsker jeg svar på diverse saker og ting.

1.Vi er "samboere" men ikke på papiret,vi kommer til og flytte til min ordinære adresse iløpet av sommeren,og lurer derfor på om jeg har noen fordeler/ulemper med og endre eller ikke endre adressen min i mellomtiden?

2.Hva har man rett på av stønader osv?Og ikke minst når må man søke?

3.Er det noe man må passe på og huske av viktige ting?

4.angående permisjon.Samboeren skal ha 10mnd permisjon med 100% lønn.Jeg skal jo også ha min permisjon etter hun er ferdig mot vinteren,men vil jeg få permisjonspenger av min egen lønn eller etter hennes?

5.Ferie,jeg har jo lyst til og ta 4 uker ferie til sommeren,men da er jo min samboer i permisjon,jeg har hørt at det ikke er lov?i følge en nabo av oss så mistet de retten på permisjonpenger pga han tok ut ferie i hennes permisjon?

Det var vel det jeg lurte på i denne omgang.

Takk for svar på forhånd,og skulle dere ha noen flere tips underveis så bare sleng dem ut :D

R0bban

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei,

det er vel mor som får en del økonomiske fordeler dersom man ikke er samboer så fram til det er registrert er det vel noen regler der ift dobbel barnetrygd, skatteklasse to, enslig forsørger stønad.. Jeg er ikke så god på dette men det står vel enkelt forklart på nav sine sider.

Er vel ikke dumt å begynne snart å sende søknad, nav liker nok å få søknader i god tid.

Permisjonspenger får du etter hennes lønn, var i hvert fall sånn for oss for to år siden, regner med det fortsatt er sånn.

Når du tar ferie spiller ingen rolle, det er bare sånn at dere ikke kan ha permisjon samtidig - altså at når du skal ha dine 6 uker (hvis det er det dere skal) så må mor enten jobbe eller ta ut ferie i den perioden du skal være hjemme. Det er nok litt misforståelser ute og går ift til det naboen din har sagt.

Skrevet

Hei!

Dere bør søke ihvertfall 2 mnd før permisjon...NAV er utrolig trege; det er ihvertfall min erfaring.

Så fremt din samboer har opparbeidet seg rettigheter til permisjon vil du få dine pappauker med utgangspunkt i din lønn, ikke hennes. Men max 6 G. Når det gjelder ferie tror jeg ikke det skal være noe problem.

Mannen min hadde ihvertfall litt ferie når jeg var hjemme i permisjon og jeg hadde også en ferieuke samtidig med hans permisjon.

Dere bør definitivt melde fra om dere bor sammen....er ikke verdt å gjøre seg til svindlere ved å ikke melde fra om at man bor på samme adresse...!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...