Gå til innhold

Smertestillende under fødselen?


-carina-

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Fikk pinex forte for riene, før selve fødselen.

Ellers litt lokalbedøvelse på slutten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk akupunktur, som jeg forøvrig komanderte bort i løpet av et par minutter fordi det kun resulterte i vonde tær - og det siste jeg trengte var vel mer vondt!

Ellers forsøkte jeg badekar - også det uten større suksess - men ingen "medisinske smertestillende". Hadde bestemt meg for det på forhånd da jeg valgte ABC-avd. ganske enkelt fordi jeg ville se hvordan jeg taklet det. Kan ærlig innrømme jeg taklet det heller dårlig, for det var inn i det helv.... vondt - men jeg kommer sannsynligvis til å være like dumdristig igjen. Satser på en litt lettere fødsel med nr 2 :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann brukte jeg lystgass og så fikk jeg pudentalblokade.

Denne gangen rakk jeg ikke så mye, gispet panisk inn i gassmaska mens jeg brølte, tror ikke jeg fikk inn så mye lystgass.. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass-helt fantastisk-tar ikke bort all smerten, men rusen den ga gjorde det lettere å "rømme" fra smertene inn i en morsom tankeverden. Fikk høre titt og ofte fra j.m: ja, nå kan du godt ta bort masken og puste litt luft også. Hehe. var ganske avhengig av lystgass der og da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk pinex forte etter 18 timer for å få sove litt på natta, siden jeg enda ikke hadde åpning og bare rier.. Pga eksamenslesing hadde jeg ikke sovet på 2 døgn.. Fikk osvet 2 timer, så var det opp å gå igjen.. Gikk hele tiden av meg smertene..

 

etter 23 timer tok jeg et bad i ca 2 timer.. Det var deilig, men var så trøtt og sliten at det var skummelt å ligge der inne alene.. De kom å sjekket om meg bare 2 ganger..

Etter 26 timer fikk jeg akupunktur, og det hjalp noe, for smertene satt KUN i ryggen.

 

Ved 30 timer fikk jeg epidural, for jeg var så sliten at jeg ikke klarte å jobbe med riene lenger. Hadde faktisk bare 1 cm åpning da..

 

Da gikk det fort. 1,5 timer senere var det 7 cm, og 12 minutter senere var han født, da med vakum. Hadde navlestrengen rundt halsen som strammet seg da han kom langt ned i fødselskanalen, så de mistet pulsen på ham og måtte få ham ut fort... ..

 

Egentlig glemte jeg at det eksisterte noen form for smertelindring.. Gikk så inn i meg selv hele tiden ved riene.. Var jordmor som måtte fortelle meg at jeg faktisk kunne få litt hjelp... Lystgass ville jeg egentlig prøve, men glemte det helt bort..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde så lyst å prøve lystgass!! Men ble bare irritert og kvalm av det, så ga opp. Fikk epidural etter minst 20 timer med rier. Å himmel!!! Følte meg helt høy av glede og begynte å kosesnakke med legestudentene :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med akupunktur (syns ikke det virka, kommer ikke til å ha det neste gang, var bare styr med de nålene..), og hadde ellers ingen bedøvelse før de fant ut at hun måtte tas med tang. Da fikk jeg pudendalblokk. Og etter at jeg hadde revna og måtte sys, fikk jeg spinalbedøvelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen hadde jeg bare lystgass. Det første jeg sa da jeg kom inn på føden med nr 2 var at denne gangen SKAL jeg ha epidural ;) Men det ble det ikke tid til gitt (hele fødselen varte bare i 2 timer og 3 kvarter ;)

Så ble bare lystgass andre gangen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...