Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva svarer vi til sjefer som spør hvilken dato du blir frisk?

Har vært sykemeldt i 1 mnd p.g.a svangerskapsplager..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner til denne her ja... ;) Det er i bunn og grunn et idiotisk spørsmål! Du må bare si du må forholde deg til det legen sier, og du vet ikke noe mer før evt. etter neste legetime.

Skrevet

Altså et idiotisk spørsmål fra jobben ;)

Skrevet

Jeg er en av de "idiotiske" sjefene, men det er faktisk NAV bla som krever at vi stiller slike spm...

Og de fleste får et hint av sin lege om når de kan forvente å bli frisk.

Jeg må ha vikarer etc på plass, og vikaren må vite hva de har å forholde seg til.

Man har rettigheter og PLIKTER som arbeids taker...

Jeg ville svart som sant var at jeg vet ikke om jeg ikke viste, informere om neste lege time og at du tar kontakt etter dette.

Man spør kanskje ofte også forde man bryr seg om sine ansatte da. Det er faktisk mitt hovedmotiv!

Skrevet

Jeg er også i en lederstilling og kjenner jeg blir litt provosert over det som blir kalt et idiotisk spørsmål. Veldig ofte kan vi vite om vi begynner å føle oss bedre eller om vi vet at vi trenger mer tid. Jeg også bryr meg veldig om de ansatte og følger de opp så godt jeg kan. Men jeg må dekke inn vakter og sørge for at en gruppe førskolebarn har nok voksne å forholde seg til. Mye å tenke på og få til å gå ihop, og da trenger vi gjerne å spørre litt:-).

Men selvfølgelig finnes det ledere uten empati og som man føler gjerne ikke forstår, og da er det ikke noe greit å føle presset.

God bedring forresten:-)

Skrevet

Det var absolutt ikke meningen å provosere folk her inne! Beklager dette

Skrevet

Riktig at arbgiver er pålagt dette, men det er nok stor forskjell på hvordan dette blir gjort...

Er ikke alle sjefer som er så fornøyd med at man blir sm fra jobb eller er gravid i det hele tatt.... Jeg har ikke hatt dette problemet, men har noen venner som har opplevd ubehag med det.

Jeg har blitt møtt med stor forståelse og tilrettelegging og er veldig glad for det. Men i mitt første svangerskap var det lite hyggelig å fortelle at jeg var på tjukken...

Skrevet

Jeg er selv sjef, og for meg er det viktig å vite om legen anntyder til at det nærmer seg en friskmelding eller om dette er noe som kan være varig. Men jeg har ingen rett til å vite hvorfor. Og tilbake melding etter neste legebesøk settes stor pris på, som oftest får man forlenget sykeperioden eller så blir man friskmeldt. Blir man friskmeldt må man si opp ekstrahjelpen eller få ekstrahjelpen værende til neste sykemelding går ut og se ann da.

På en arbidsplass er man ofte avhengig av å hente inn vikarer om det blir en lang periode, (et hode mindre fører til mere jobbing på de som blir igjenn) og da må det startes en søke prosess. Så nei, jeg syntes ikke det er et idiotisk spørsmål i seg selv. Men det er måten det blir stilt på som ofte kan være idiotisk. (!)

Selv er jeg veldig opptatt av å ha en kontakt med de som er syke, noen har behov for å høre "vi klarer oss bra, ikke tenk på det" fordi de ligger hjemme med dårlig samvittighet og stresser i hodet i stedet for å slappe av.

eller så setter vel de fleste å høre noe fra sjefen i sykeperioden som "hvordan går det med deg"? "vi skal en tur til ..... vil du også være med?"

Skrevet

Jeg er ikke leder, men har stor forståelse for denne typen spørsmål. Det er ikke enkelt å få timelister til å gå opp i utgangspunktet, med en sykmeldt på "ubestemt" tid blir det vel enda verre. Jeg er langtidssykmeldt pga svangerskapet og informerte sjefen om dette så fort det lot seg gjøre. Gruet meg til å si det for jeg er jo "bare" gravid,ikke syk. Sjefen min har vært fantastisk på alle måter, jeg blir innkalt til alle møter som er i min interresse og så kan jeg velge om jeg vil gå eller ikke. Synes det er ok å holde meg oppdatert, skal jo tilbake etterhvert. Blir også invitert til alle sosiale sammenkomster:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...