drømme* Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 heisan, legger oppskriften her også itilfelle du ikke så den på den andre tråden :-) Dette er oppskrift fra sogn&fjordane, :-) 2 kopper ( krus ) smelta smør 2 beger lys sirup 2 kopper ( krus ) sukker -røres til sukkeret er smelta 2 beger seterrømme 6 krus kefir 2 ts natron 6 ts hjortetakksalt } blandes og røres ut i 'litt' vann Bland alt...og ha i ' ca' 4 kg hvmel. ( Jeg synes deien ble for tørr med så mye mel) Deigen skal være fast,men pass på så det ikke blir for mye.) ta en passe deigklump og kjevle TYNT. Så du kan ane møntret på voksduken igjennom leiven. Jeg legger de i en stabel når de er stekt. Senere skal de vætes. bruk en sprayflaske med vann , legg den mellom feks 2 putevar en stund. (kan spraye fler og legge putevar rundt) fyll : 1 beger rømme 1/2 kg smør 1 pk melis 2 ts vaniljesukker. lages mer etter behov... ta fram den myke lefsa og smør fyllet jevnt på. brett den fra to sider inn mot midten og en gang til.Skjær i skiver på ca to fingerbredder. Håper dette var sånn noenlunde forståelig, jeg skrev ned oppskriften etterhvert som dama lagde de. Jeg har ikke lagd de på 2 år så var litt ute av trening, de ble litt for tykke men de blir nok spist likevel hehe lykke til !
Maud Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Tuuusen takk :-D Jeg skal prøve og se om de passerer. Sogn og Fjordane er jo så nært sunnmøre som det går an å komme (nesten da...). Fire kilo mel hørtes mye ut, så jeg tror jeg halverer. Har du takke eller kan jeg bruke tørr stekepanne?
drømme* Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg lånte en takke , synes det er enklest. Men det må da sikkert gå greit med tørr panne også., to kg blir for lite tror jeg, men du får ta i litt etter litt. Vi smurte de i dag, fyllet er farlig godt hehe. Ble litt prøvesmaking vettu.
Maud Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Jeg halverer selvfølgelig alt i oppskriften. Tenk hvis jeg ikke får det til og så har jeg blandet, kjevlet og stekt med fire kilo mel!
drømme* Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 6. desember 2008 Jeg har bare laget dette to ganger og det er snart to år siden, jeg var litt usikker om jeg fikk det til denne gangen for være ærlig ' flire' men tenkte ikke så langt at jeg kunne halvere , bare peisa oppi kjelen jeg . Men verd strevet, 'namnam' det legger seg nok ikke på sidebeina dette hehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå