-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 a=appelsiner b=bananer Detta bruka høgskule læraren eg hadde i fjor høst for å lære oss om det hehe. 3 appelsinbananer var i ein pose også kom det 5 appelsinbananer i ei korg også blei dei 8 appelsinbananer på bordet feks.
FrøkenSprøken Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Ja, men ikke til en god en;) Kari har 3 poser med a epler og 3 poser med b epler Marthe har 5 poser med a epler og 5 poser med b epler. Hvor mye har de til sammen?
FrøkenSprøken Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Mulig at min var dårlig, men den der var VELDIG dårlig! Det finnes jo ingen ting som heter appelsinbananer! 3 ab er det samme som 3*a*b, altså eh..... ops! MIN var visst enda dårligere enn jeg trodde! *HUFF* Hadde helt glemt at det ikke er det samme som 3a+3b... hm... *tenke ut en ny en* Men er fortsatt ikke enig i at dette var en god måte å illustrere denne likningen på...
1+1=2+1+x Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. desember 2008 ab= apelsinbananer Får ikke håpe at det var en høyskolelærer med matematikk som fag som sa dette. Det må i så fall ha vært noen som ville poengtere missoppfatninger innen algebra.
FrøkenSprøken Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Kari skal være julenisse for tantebarna sine, og har tre store sekker med gaver i. I hver sekk er det a gaver til hvert barn, og de er b barn i familien. Marthe skal også være julenisse for tantebarna sine, og har FEM store sekker med gaver i. I hver sekk er det også her a gaver til hvert barn, og de er b barn i familien. Hvor mange gaver har Kari og Marthe til sammen?
FrøkenSprøken Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 Hehehe... Da kan jeg forstå den også Tror faktisk vår foreleser har brukt noe liknende også, men da HELT KLART for å vise hvilke missoppfatninger man kan oppleve i algebra dersom man ikke arbeider konstruktivt nok med emnet. Kanskje den står i en pensumbok eller noe... Hmm.... MEN! Hvorfor i alle dager skal du lage en regnefortelling til denne likningen HI?
1+1=2+1+x Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2008 den var ikke dum nei! Står bare helt fast skjønner du.. Synes ikke det er noe vanskelig om det hadde vært 3a+5a=8a Ble litt forvirra med ab hele veien
1+1=2+1+x Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 5. desember 2008 jeg sitter å forbereder meg litt til matteeksamen - skulle bare gå gjennom noen "enkle" oppgaver da jeg plutselig stangerte på denne. Takk for hjelpen! Da er det tilbake til bøkene for min del;)
FrøkenSprøken Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Lykke til så mye! Jeg hadde halvtårsprøve i matematikk nå på mandag, og pensumet dette semesteret har vært algebra og funksjonslære. Jeg studerer til å bli allmenlærer, og så vidt jeg kan huske har vi ikke vært innom så vanskelige oppgaver når det kommer til å lage regnefortellinger... Her er det meste rimelig enkelt. Har A i standpunkt nesten uten å ha lest en døyt, og jeg har IKKE hatt matte før. Har bare 1x fra vgs også... Didaktikken må jeg selvfølgelig lese på, men det blir jo noe annet... Hva studerer du?
1+1=2+1+x Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #12 Skrevet 5. desember 2008 skal blir lærer jeg også tar fordypning i matte dette året - og er vist ikke så flink som jeg trodde;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå