Gå til innhold

Dere med 5-åringer....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har om utviklinspsykologi på skolen for tiden, og jeg skal ta for meg hva som er spesielt med 5-åringene, men hva er det da egentlig? Ingen kan vel vite det bedre enn dere som er mamma til en 5-åring:) Hvordan er språket? Motorikken? Tankegang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en 5-åring hjemme. Språket er bra, motorikken er bra og hun tenker mye. Vanskelig å fortelle når jeg ikke vet helt hva du er ute etter, og vil heller ikke legge ut for mye om henne her.....

Tror også det er veldig forskjellig fra barn til barn. Mulighetene de har hatt for utvikling, evt. søsken som tar tid fra foreldrene, foreldrene selv osv. Send gjerne en pm, så skal jeg svare så godt jeg kan!

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Hei fru tekopp,

Hvor bor du? Jeg vurderer å ta 5-åringen ut av barnehage, men barnet vil trenge lekekamerater! Jeg bor i Asker. Kan det være du bor i nærheten?

Skrevet

Jeg er mor til en 5-åring, hun blir 6 år i mars.

Hun snakker helt rent, og er nå interessert i andre språk. Virker som hun selv føler at hun behersker hverdagsspråket såpass at hun vil ha nye utfordringer. Hun reiser til Spania med besteforeldrene i morgen og har allerede lært seg de få frasene jeg kan på spansk.

Engelsk er hun veldig interessert i, og kan nå telle til 20, si navnet sitt, alderen sin, hvor hun bor etc.

Hun kopierer all skrift hun ser, feks, overskriften i en reklameavis og skriver det ned. Veldig interessert i bokstaver og tall. Hun legger sammen og trekker fra, spør du hva 15 + 3 er så svarer hun 18, ved å telle på fingrene sine.

Motorikken er også på plass, hun balanserer, sykler (med støttehjul;), bruker sparkehjul, hinker etc. Har nå lært seg å stå på skøyter uten hjelp.

Fantasien hennes er helt enorm, hun finner stadig på nye eventyr og holder show for familien, med utkledning og sang og full pakke.

Hun tenker ikke så langsiktig og på konsekvenser enda, men det kommer nok til slutt.

Eh, ble langt dette her, tror jeg skal avslutte nå! =)

Skrevet

For å svare hovedinnlegger:

Jeg har et veldig oppegående barn, så jeg vet ikke helt hvor karakteristisk mitt barn er i forhold til normen. Men, rikt språk, enormt ordforråd, ingen uttallelsesfeil eller bøyingsfeil el., ingen problemer med kj-lyder, bokstavel 'l' osv. (Leser både store og små bokstaver, skriver selv og slikt). Motorikken er god, både grovmotorikken og finmotorikken. Går feks fint på ski (fiskeben, holder balansen osv.), holder blyanten riktig, flink til å pusle med småsaker osv. Tankegang - den vil jeg si er meget reflektert. Man skulle liksom ikke tro at små 5-åringer går rundt med store tanker i hodet - de ser jo alltid så opptatte ut. Men der ligger enorm kreativitet, store oppfinnelser, viktige filosofiske og faglige spørsmål - som absolutt kommer ut i form av nysgjerrighet, spørsmål og hunger etter kunnskap. En annen ting er jo evne til problemløsning, empati, og forståelse.

Skrevet

Hallo!

Jeg bor i Oslo. Hvorfor har du tenkt å ta 5-åringen ut av barnehagen? Noen spesiell grunn? Syns det er så hyggelig å se jenta vår løpe inn i barnehagen til vennene sine og kose seg der hele dagen! Hun vil jo ikke hjem når jeg kommer og henter! Jeg skal selvfølgelig ikke be deg om å legge ut alt her, men ble litt nysgjerring. I og med at det er skolestart neste år, så er det vel greit å være i "tralten" med ting å gjøre? Du har sikkert dine grunner, og jeg sier verken positivt eller negativt i ditt tilfelle.

Skrevet

Eeeeeeeeee...... Skulle ikke den vært i postkassen min? Eller har jeg misforstått hele konseptet med PM? (litt flau, ja....)

Skrevet

Når barna er blitt 5 år er de over små barna alderen. Omverden stiller strørre krav te de.

De er f.eks de eldste i barnehagen og er på førskole grupper som fokusere på selvstendighet, bokstaver, begrepstrening osv.

Mange foreldre sier: de klare du selv nu du er jo blitt 5 år og så stor

Og så er det mange barn som ikke føler seg så stor, og mange "leker" og spille små.

Mentalt er 5 åring veldig lærevillig, det er nå hjernen er mest mottakelig. Egentlig skulle lese opplæring vært i 5 års alderen for det passer barnets utviklig best.....

Motorikken er veldig bra, sammen med språket. Barna beherker ikke bare språkent, de oppnår en språklig bevissthet som man merker med at de kan leke med spåk osv..

Skrevet

Heisann,

Tror jeg må ha misforstått litt, for jeg trodde du var hjemme med en 5 åring :-) Sorry :-)

Hadde det bare vært en god barnehage barnet mitt går i, men det er det ikke...

Skrevet

Ehh, jo den skulle jo vært i postkassen din nå?! Men dib er ute for tiden da!

Skrevet

Min 5 åring er vldig tenkende, utrolig mye rart som kommer ut fra hans munn ja!! Funderer veldig. Liker også godt å skrive navnet sitt, og "leser" Donald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...