Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Har verdens nydeligste sønn på 6 år. Tror ikke at det har skjedd noe "skumt" med han, men jeg kunne tenke meg å lufte spørsmålet. Det sies at det skjer incest i de beste familier som aldrig blir oppdaget. Jeg ønsker å være tidlig ute og førhøre meg litt. Hvordan kan jeg gå frem på en så forsiktig måte som mulig uten at han forteller dette videre? Jeg lurte på å spørre forsiktig om han har sett en mannetiss ol. Hva synes dere er best, har dere gjort liknende selv, eller er jeg paranoid?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Oj! Med mindre du har VIRKELIG god gunn til å mistenke noe, så ville jeg latt det teamet ligge!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg mener at du lager et problem eller situasjon som ikke er der. En annen ting er å lære barna om kroppen sin, grenser og hva som er privat.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Farlig mor. La gutten din være i fred.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Du kan jo fortelle om kroppen og hvordan den virker og om det og setter grenser for sin egen kropp. Men man burde ikke /skal ikke spørre barn direkte om overgrep for man kan legge ord i munnen på de. Barn har en livlig fantasi og kan fort tro at det har skjedd.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Jeg tror man merker endring i barnets adferd dersom det opplever noe slikt. Enig med de andre som har svart deg, ser ingen grunn til å mase om noe sånt.
Gjest Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 Hysteriske kvinnfolk, lå det når for heit ligge dersom du faktisk ikke har meget sterke mistanker! Er du en sånn som har problemer med mannlige ansatte i barnehage og barneskole også eller?!
bomsa Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 tja...det var nå det de gjorde i Bjugn så det er en mulighet....NOT.... Nei, jeg ville ikke ha "fisket" med slike spm. Det er tegn/forandringer i oppførsel som tyder på på misbruk. Tegnene kan man heller lære seg, snakk med BUP eller helsesøster på stedet for informasjon, dette er ikke noe man graver på egenhånd i. Litt paranoid er vi vel alle. Man må også huske at det ikke bare er menn som forgriper seg på barn. Skummelt , skummelt, skummelt tema...derfor må du snakke med fagpersoner før du gjør noe som helst. Man kan "plante" minner hos barn og det er dette mange i Bjugn og andre overgrepssaker sliter med i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 Den måten du har tenkt på, må du ikke finne på å bruke. Skjer det overgrep, så må du finne det ut på andre måter enn å spørre ut barnet. Det er det fagfolk som skal og må gjøre. Ikke foreldrene. Det du bør og skal gjøre, er å lære ditt barn om kroppen, og hva som skejr med kroppen etterhvert som en blir voksen. Det ser jo barnet i og med at dere foreldre har voksnes kropper:) Og så skal du lære barnet grenser for sin egen kropp, og hva andre kan gjøre og ikke gjøre. Unger skal si nei til ting de synes er ubehagelig, vondt eller de ikke liker det/ikke har lyst. Og voksne har ikke lov å be barn om å ta dem på tissen, slik som lommemannen har gjort(det har han sikkert hørt om). Og at om en voksen gjør det, så har den voksne gjort noe galt(ikke barnet), og barnet må fortelle det til en voksen det stoler på, som foreldrene. Jeg sier også til mine at de aldri må gå med voksne som sier de har snop eller kattunger eller noe slikt, uten at mamma har sagt det er greit.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Vær forsiktig!!! Du må ikke gå rundt å tenke på det... :-( Det er jo bare å ha et åpent forhold til hverandre, har jeg med barna mine, hvis jeg er på do så vil jeg være alene (iallefall når jeg driter) da sier jeg at dettte er en privat sak og du bestemmer om noen får lov til å være m deg på do og at du bestemmer over kroppen din selv... Jeg forteller gutten min på 8 at han må vaske tissen sin ordentelig, sier at han må dra den tilbake for å vaske inni den liksom og i samme slengen da sier jeg at han bestemmer over tissen sin og ingen får lov til å røre den om han ikke liker det også sier jeg at når en er kjærester osv så kan det hende at man har lyst til å kose med tissen til hverandre, men kun om man får lov av den andre osv osv... Ha et åpent forhold så merker man vel også kanskje om noe er galt kanskje... Men ikke bekymre deg, jeg gjør ikke det.. Bare vær åpen om allt, du får igjen når barna blir eldre også og begynner å lure på ting og tang... klemklem :-)
Libido- Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Vil si du er fullstendig paranoid om du ikke har mistanke. Ikke skap unødvendig frykt!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 hvis du er observang, vil du se att adferdsmønsteret til sønnen din blir anderledes.. Hvis han er en blid, normal gutt, trenger du ikke være redd! Det mener jeg.. Du vil evt merke det på barnet rundt overgriperen.. Snakk med barnet om grenser, men ikke om incest.. Viktig att barnet vet att kroppen er ens egen og ingen andre, ikke engang mamma eller pappa..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Ikke spør så direkte! Fortell heller om kroppen,hvordan den funker, at man bestemmer over den selv osv..så ser du eventuelt reaksjoner til det..
ScaryMama Skrevet 5. desember 2008 #14 Skrevet 5. desember 2008 Enig med de over her som sier at du ikke må spørre direkte. Barn har lett for å lage falske minner hvis voksne stiller ledende spørsmål, og detr farlige greier for det er nesten umulig å finne ut av om det barnet forteller er ekte eller falske minner fordi barnet tror det selv! Incest forekommer svært sjeldent, så hvis grunnlaget ditt for å tro at noe sånt har skjedd er fordi du har hørt at det forekommer i de beste familier og blir sjeldent oppdaget, så er grunnlaget ekstremt tynt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå