Gå til innhold

hva bør man si til et barn om moren er borte en stund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er innlagt på psykatrisk avdeling pga depresjon/stemningslidelse.. Og det er så tøft å være borte fra barnet mitt :( Fikk melding av mamma, som vet ikke hva hun skal si til hin om hvor jeg er... Så nå har barnehagen begynnt å lure hvor jeg er, og at hin spør mye om meg i barnehagen :( blir så fortvilet, og jeg vet bare ikke om jeg klarer å være innlagt pga av barnet mitt.. hva hadde dere gjort? Jeg merker jo det hjelper veldig å være her for sykdommen min.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barnet ditt fortjener en frisk mamma, og sansynligvis er den beste måten for deg og få hjelp på med og være der du er nå.

jeg har selv vokst opp med en psykisk syk mor, så jeg vet hvordan det kan være for et barn.

gjør alt du kan for og bli frisk! det er det beste du kan gjøre!

og vær ærlig. dette er sansynligvis ikke løst på kort tid. så vær ærlig med barnet og fortell at mamma er syk, men at mamma er på sykehus for og bli frisk. hvor mye dere skal fortelle kommer jo ann på barnets alder. men hold dere så nerme sanheten som mulig.

løyn sårer ofte langt mer en sanheten.

Skrevet

Det kommer jo an på hvor gammelt barnet er da.

Kan si at du f.eks. er på sykehuset, er jo ikke så langt fra sannheten. Og forklare litt hvordan det er på sykehus, at du er litt syk, er på sykehuset for å bli bra igjen, at du har vondt inni hodet etc.

Og så er det vel greit så si det samme til barnehagen, så de kan gi svar når barnet spør.

Hvis det hjelper på sykdommen din burde du være der, for både din og barnets skyld:)

Lykke til!

Skrevet

Du må enten si det som det er. Eller dikte opp en unnskyldning. At du er på ferie, på kurs eller lignende. Viktig at barnet får vite at du ikke har "stukket av". Jeg passet en jente noen måneder når moren var innlagt for alkoholavvenning og depresjon. Vi sa til barnet at moren var innlagt på sykehus. Ble ikke stilt noe mer spørsmål.

Det viktigste er at du får den tiden du trenger, slik at du kan bli frisk:) Stå på!!

Skrevet

ja vi har sagt at jeg er syk og på sykehuset, hin virker å trives bra hos min familie (hun har en sterk kontakt med dem fra før)... Så jeg vil virkelig bli frisk og jeg vet det kommer til å ta tid.. Jeg har fått tilbud om å dra hjem imorgen til søndag, men jeg tror ikke jeg klarer det og jeg har utrolig dårlig samvittighet for det.. Jeg tror vi får bare si til barnehagen at jeg er syk og på sykehuset.. Men som du sa, jeg vil gjøre alt for å forandre på livet mitt nå sånn jeg kan være en god mor til barnet mitt, som jeg elsker høyere enn noe annet på jord!

Skrevet

Kan du ikke ha barnet på besøk? Da ser jo barnet hvor du er, uten å helt trenge å forstå grunnen. Regner med det er et lite barn.

BHG har jo ikke noe med dette, men det kan forklares med nødvendig behandling. Er jo ikke nødvendig å si hvilken behandling. Finnes mange typer sentre for ulike opphold, som en trenger av ulike grunner. Ens egen helse er et privat anliggende, og BHG skal ikke vite slike ting. De trenger bare vite at du får behandling, slik at de kan forklare barnet det om det er et tema.

Tenk fremover, og ikke avbryt behandlingen som du tydeligvis trenger.

God bedring:)

Skrevet

Du skal som hovedregel være ærlige med barn. Deretter må sannheten modereres etter alder og modning, så barnet forstår men ikke føler redsel. Dessuten skal man ikke fortelle barn alt heller. I en skilsmissesituasjon ville jeg ikke sagt at mor har vært utro, men forklart det på en annen måte. Sykdom ol bør forklares til barn på en så ærlig, men lettfattelig måte som mulig. Sykehuset kan sikkert hjelpe deg med dette.

Skrevet

Når en venninne av meg skildte seg og barnet savnet far mye. så tok hun bilder av far og laminerte og klipte ut. så barnet kunne få og leke med. så byttet hun ut bildene etter vært. og de snakket masse om dem, hva pappa gjorde nå. når pappa kom neste gang. at pappa var glad i han osv.

det er jo en ting som kanskje dere kan bruke også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...