Gå til innhold

Hvor langt teller deres 2-3 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva er normalen? Har selv ei datter på 2 som er ekstremt opptatt av tall og bokstaver og lurer på om alle er det i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min prøver å telle så masse hun kan. klarer hvertfall til 12. hun er 3 år. vet ikke hva som er normalen jeg.

Skrevet

min er ca akkurat 2 år og han kan telle til 15 og telle baklengst fra 10.

men vi har jo trent på det da.

han er dårlig på farger syns jeg. syns ofte han ikke ser forskjell på grønt og rødt foreksempel. virker ut som det er en del gjetting ute og går.

når kunne deres fargene godt?

Skrevet

Guttungen på 2 år og 7 mnd teller alt og alle.

Men å derimot få han til å skjønne at det mangler noe i tallrekka hans er umulig. For her er 1 bannlyst, og etter det er fortsettelsen: 2 3 4 6 8 og så gjerne 6 8 noen ganger til, he he he.

Skrevet

Jenta mi på 3 år kan ramse opp tallene i rett rekkefølge til 30. Hun kan ihvertfall telle til 15, hun telte 15 klistremerker som hun har fått for å sove hele natta. Mulig hun kan telle enda lengre, har ikke sjekket. Tror ikke det er noe som er normalen i den alderen, unger er forskjellige. :o)

Skrevet

Min er to og kan ikke fargene enda. Men hvis han ikke ser forskjell på rødt og grønt kan han jo være fargeblind,da er det jo vanskelig å skille mellom de to. Og det er jo vanlig at gutter er fargeblinde, kanskje spesielt hvis faren hans er det.

Når det gjelder telling teller min til seks, med diverse varianter:) (ikke alltid tallene kommer i riktig rekkefølge. Så vet han at ti kommer etter det et sted:)

Skrevet

Til 30 og hun er 3. Men hun hopper konsekvent over tallet 13=) Hun ramser opp tall til 30 og kan vel telle til rundt 15.

Skrevet

Det er ikke vanlig at de skal kunne farger så tidlig.

På helsestasjonen sa de at det er noe de først sjekker når de er 4.

Så det trenger ikke bety at han er fargeblind, bare at han er et helt vanligt barn :o)

Skrevet

Jenta mi kunne de vanligste fargene når hun var to år, farger som gul, rød, grønn og blå, og rosa seff. Nå som hun er 3 kan hun alle fargene (kanskje ikke beige og off white).

Skrevet

Ja, jeg mente det ikke sånn, for min kan jo heller ikke. Men rødt/grønt KAN jo være tegn på fargeblindhet liksom.

Skrevet

2,5 åringen min teller til 15 :)) Hva normalen er aaaaner jeg ikke.

Går vel i rykk og napp som alt annet :))

Skrevet

Som regle kan hun telle til 15, skikkelig telling, altså hvor mange ting etc, kan hun telle til 5, hun er 2 år og 2 mnd.

Skrevet

Hi hi...Her eksisterer tydeligvis verken 4 eller 11 og farger har jeg ikke kommet på å lære henne engang...

Skrevet

her i huset er det 2-3-4-5-7-8-9-10. 1 og 6 er aldri med. hehe.. men hun kan også 11 og 12, noe hu har lært i barnehagen tror jeg. for det kom bare plutselig en dag. hu er 2 år. farger kan hu ikke. alt sammen er blå, men jeg tror ikke hu vet hva jeg prøver å fortelle med farger, for om talerkenen er blå og jeg sier blå, så sier hu bare talerken:P hehe..

Skrevet

28, og ramser alfabetet til V.

2 år og 8 mnd.

Skrevet

kanskje det bare er meg som har for store forventinger til han da. for jeg vet om det med rødt/grønt så sikkert derfor jeg har tenkt på akkurat det. han blander de andre fargene innimellom også. men om det er normalt at de ikke kan farger godt så tidlig så er det jo bare og vente å se. :-)

Skrevet

Her kan gutten min IKKE telle! og heller ikke si noen bokstaver, og heller ikke si fargene!!!!!

håper det retter seg etter at han får dren i begge ørene etter nyttår!!

Skrevet

Teller til 20 og noe tror jeg, og til 12 på engelsk. Bruker tallene riktig også, det er fire eller four lys i lysestaken din mamma f.eks.

Kan alle fargene også, sier også at den er lyse blå, mørke blå, lyse lilla osv.

Han er 2 år og 9 mnd.

Så det var nok skryt for i dag, he he. De har hatt fokus på tegn, form og farge i bhg da, så de har æren for at han kan mye av dette.at

Skrevet

Jenta vår på 3 år har tallforståelse opp til 16. Alt skal telles. Hun er også ekstremt opptatt av bokstaver, og kan forbokstavene til den nærmeste familien. Er veldig glad i å sitte å skrive på PC, og så må vi lese hva hun har skrevet (blir jo bare tulleord da). Når vi leser bøker er hun også veldig opptatt av hvor vi er, og vil gjerne at vi skal følge der vi leser med fingeren. Har også lagd spå til henne, og først der så skal man jo stave sol eller stjerne eller hva man har tegnet på utsida. Nå vil hun at vi skal stave sammen, og klarer riktige bokstaver innimellom hvertfall.

Vi har egentlig ikke stresset med å lære henne noenting, men når hun spør så forklarer vi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...