Gå til innhold

Et spørsmål om vakumforløsning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett de siste episodene av de svenske Jordmødrene og sist ble det jo forløst tvillinger, begge med vakum. Og jeg syns det ser helt kjempeskummelt ut med haling og draing. Jeg tror jo ikke at man har som vanlig praksis å gjøre noe som er skadelig, men _kan_ det virkelig ikke gjøre skade på de myke hodeskallene hvor fontanellene ikke er grodd sammen med sånn type forløsning? Gjør det vondt for de små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt vakumforløsning med nr 1, og det føltes brutalt, både for meg og babyen. Vakumet glapp to ganger før de klarte å hale henne ut, og hodet hennes var som et egg. Hadde litt sår i hodet etter vakumet, og var i dårlig form i en uke etter fødsel. Men at det er direkte skadelig tror jeg ikke. Tror det hadde blitt keisersnitt på meg hvis hun ikke hadde kommet på 3. forsøk, er vel måte på hvor lenge de kan dra i hodet på den lille....Legen stod ihvertfall å ristet bekymret på hodet når den glapp 2. gang....

Skrevet

Førstemann ble forløst på denne måten, jeg hadde ikke pressrier i det hele tatt og drypp hjalp ingenting.

Jeg fikk ikke med meg ås mye haling og draing, det gikk egentlig veldig fort. Jr ble ikke undersøkt på noen spesiell måte hverken da eller senere. Ha hadde litt "conehead", men det gikk tilbake etter en dag eller to.

Han hadde også litt bloduttredelser der koppen hadde sittet fast, men det gikk jo også bort selv.

En fødsel er jo tøff, og det er vel nettop derfor hodet ikke er grodd sammen før fødselen. Fordi det skal kunne skvises uten å ta skade.

Skrevet

Hei

Min datter ble forløst med slik kopp. Da den "modellen" i metall og kjetting.

Jeg har overhodet ikke peiling på slikt, jeg bare synser og sier det JEG tror:

For det første, jeg måtte klippes opp for å få inn koppen= au au au.

Det å stappe inn den koppen og feste den på babyen var også au au au for meg. Jeg mener å ha hørt (aldri spurt noen) at disse koppene har en mothake inni koppen, som fester seg i barnets hode)

Om det er sant så må det jo gjøre vondt. Det må jo være vondt å bli dratt ut med hodet også, og utseende på barnets hodet etter koppen ser jo og horribel ut.

Min datter så ut som en colaboks etterpå. Mye pga at hun lenge satt fast i bekkenet, som igjen var årsaken til at det endte med kopp.

Uansett, pga koppforløsningen fikk hun kiss-syndrom.

Noe hun var ferdigbehandlet for når hun var litt over 3 mnd gammel.

Min oppfattning er derfor: at de har vondt av koppen.

Men det er også vondt å bli født?

Skrevet

Ja, vondt å presse ut og vondt å bli presset ut uansett forløsning antar jeg. Det bare ser litt mer brutalt ut sikkert. Men ut må de jo, og da er det jo tross alt bedre med litt blåmerker og kjeglehode enn det man egentlig ikke orker å tenke på engang :o) Jeg kjenner bare at jeg tar meg til hodet selv og tenker aaaaaau hvis noen skulle gjort det med meg, hehe. Håper virkelig neste fødsel går like greit som forrige da jeg i alle fall slapp "billig" unna selve pressefasen, selv om alt det før tok en uendelighet...

Skrevet

Fødsel nr 2 pleier å være mye lettere, var det for meg ihvertfall, og jeg var så stolt når jeg klarte å presse henne ut for egen maskin. ;o)

Hadde du en fin pressefase med nr 1 så blir den sikkert enda lettere med nr 2. :o)

Skrevet

Min fikk nok også kiss. Han hadde en helt tydelig bananform, og svært mange av de klassiske tegnene.

Det er først i ettertid jeg har funnet ut av det, når kiss ble kjent. Han var hos både kiropraktir og fysio flere ganger uten at dette ble nevnt som en årsak.

Nå er han 4,5 år - og er fortsatt stivere i den ene siden enn den andre. Men dette ser ikke ut til å hemme han i noe aktivitet, så vi gjør ikke noe med det.

Har vært hos fysio på nytt for å få deres syn på dette.

Mulig han hadde fått det uansett, men barn forløst på denne måten har en overhyppighet på kiss.

Skrevet

Jonas ble forløst med vakuum, malmstrøms kopp nr 2 har jeg sett i journalen min.

Jeg merket ikke noe til at de satte selve koppen inn, og tror de tok to drag før han var ute. Han hadde conehead første dagene, men innen vi dro hjem fra sykehuset på dag 4 var det mye bedre.

For å si det sann, men Jonas som ikke skrudde seg rett i bekkenet og satt litt fast. Forbundet med en synkende hjerterytme, så var det nok bedre for han å komme ut fortest mulig. Aldri tenkt på at det var vondt for han, en fødsel er jo en vond nok opplevelse i seg selv.

Men håper jeg slipper dette neste gang. Eller at barnet rett og slett er litt midre enn 43498 og 54 cm lang. Selv om hodet bare var 37 cm,

Skrevet

Mi eldste er tatt ved vakum. Det eneste jeg syns var vondt, var når de satt vakumet på plass. Kjente ut som det kløyp i huden min. Men da de begynte å dra samtidig som jeg fikk rie må jeg si det bare ble deiig. Totalt utslitt og en unge som ikke ville komme seg helt ned eller ut, så ble det nesten som å komme til himmelen når de begynte å dra.

Jeg var veldig fasinert av de to legene. To damer som var veldig spinkle, men de viste hva de gjorde. Barnapappan trodde ikke de var sterke nok... Hørte bare ett OJ.. da de begynte å dra.

Skrevet

Nå ble ikke min tatt med vakum men med tang. men hun hadde merker i hodet etter tangen noen dager før det forsvant.

Men tror ikke de ville gjort noe som var farlig for de små :)

Gjest julestjerneblinkestjerne
Skrevet

Lurer på akkurat det samme som deg - ble i grunnen helt vettaskremt jeg...!!!!! Særlig med tanke på at de truet med vakuum sist jeg fødte... Tror ikke jeg tør å ta epidural denne gangen... siden fødselen fort stopper opp og gir svakere pressveer. Nei, huff av meg...

Skrevet

Hva er kiss - høres skummelt ut??

Huff, nå gruer jeg meg til fødselen altså...

Skrevet

Fødselen min stoppet opp av seg selv, uten epidural. Fikk vakuum med kjetting-metoden og krok. Det var innforjævlig når de satte den inn. Fikk pudentalblokade. Kjenner du dette? sa legen og rispet. Ja sa jeg. så klippet han, snipp snipp snipp. og trøkket den inn. Da hylte jeg over hele sykehuset.

Når jeg fikk en rie,satte legen spenntak med bena på sengen og dro.

Storebror hadde blodutredelse på hodet etterpå og fikk en paracet. Han har fremdeles et lite rødt merke oppå hodet. han er 3 år. Fikk ikke kiss eller noe sånn.

Skrevet

herregud... sier jeg... Kan de ikke gjøre det på en litt mindre brutal måte??? Blir helt vettaskremt jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...