Nøtt Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Leste tråden om sukkerfri vs. sukkerholdig brus og kom til å tenke på noe. Jeg har vært forkjøla ei god stund nå og er veldig sår i halsen. Jeg spiser mye halspastiller, og omtrent alt hva som finnes av halspastiller er tilsatt kunstige søtningsstoffer. Har ikke tenkt på at dette kan være skadelig, fordi jeg bare har vært opptatt av å lindre den såre halsen. Så hva gjør dere andre når dere har vondt i halsen? Finnes det i det hele tatt halspastiller uten disse stoffene nå til dags? Og hva med sukkerfri tyggegummi...?
ikø29 Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Hei! Jeg har tenkt på det samme.. Det stoffet som jeg streber etter å holde meg unna er aspartam. Desverre er det i de fleste sukkerfrie pastiller etc..... Det er litt kjedelig. Det er nok uansett mengden det kommer an på!! Jeg holder meg borte i fra f.eks pepsi max fordi der er det veldig mye rart. Jeg har tenkt som så at det er bedre med brus med sukker enn alt det en får med seg dersom en skal tenke sukkerfritt. Det er ikke så mye det er snakk om uansett.... Jeg tror ikke vi trenger tenke så mye på det. Vi er nok i den sunneste perioden i livene våre uansett ;-)
Mia29 Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Jeg holder meg stort sett unna sukkerfrie halspastiller når jeg er forkjøla. Spiser en sukkerfri pastill eller tyggis i ny og ne, men kun små mengder. Får så vondt i magen av stoffene som er i disse produktene. Særlig sorbitolen som er i det meste av sukkerfri tyggegummi. For meg er dette det samme når jeg ikke er gravid også. Jeg leste i forrige tråd at noen sa man ikke skal gi kunstig søtningsstoff til barn under tre år. Mener å ha hørt noe av det samme på Nrk Puls en gang. Finnes en øvre anbefalt grense tror jeg. Men har ikke kilde på dette. Har i grunn aldri tenkt på at det kan skade babyen da jeg spiser så lite av det. Føler meg bedre og sunnere selv når jeg i hovedsak holder meg unna slike produkter. Men hvorvidt det kan forklares vitenskapelig eller bare er mine følelser vet jeg ikke.
Underveis --> Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 http://no.wikipedia.org/wiki/Aspartam Det står noen anbefalinger der om daglig inntak. En liten sidekommentar til den brusdebatten... Rart at det er så mange som skriver der som holder seg langt unna lightprodukter, når jeg synes annenhver brusdrikker drikker Pepsi Max... Er rimelig avslappet i forold til mat, kalorier og bakterier og slikt, men når det kommer til kunstige søtningsstoffer så er jeg en iuga motstander og har vært det i mange år. Synes det er no' skikkelig dritt. Alikevel så spiser jeg halspastiller jeg også. Doc's og slikt. Har aldri tenkt på at det er skadelig, hverken for meg eller Junior. Det er mengden det kommer an på, og med mindre man knasker flere poser på en dag, så kan jeg ikke tenke meg at man kommer over grensen. Brus derimot er så lett å innta store mengder av, så det blir en annen greier.
lillebøllaspringmadrass Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Jeg kjøper halspastiller i helsekosten helst. Bruker kun sånne med kunstige søtstoffer om jeg må
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå