Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Vi skal i år feire jul med min manns foreldre og 3 barn. MIne foreldre og min sønn... Vi har vært sammen i 4 år....Ungene våre har alltid fått like mye penger til jul og bursdag av både hans foreldre og mine foreldre.. de har ikke gjort noen forskjell på dette....Til 7 års bursdagen til datteren hans i sept fikk jenta en nintendo ds til 1300 kr....hjemme hos sin mor.....av mormoren og morfaren sin...Dette synes jeg er helt greit:) hun hadde ønsket seg den lenge og det er klart besteforeldre synes det er stas å kjøpe ting til barnebarna sine...Dessuten er det ikke min oppgave å bestemme hva mors familie skal gi ungene dems..det er deres sak.....Mormoren og Morfaren til ungene hans kjøper stadig ting til disse barna....Ny skrivepult ,, ski, skøyter osv for å hjelpe moren / datteren sin litt i en ellers så "trang" økonomisk tid. . Blir jo dyrt når alle ungene trenger ting hele tiden og da må de jo gjerne få lov å hjelpe til synes jeg:) Men over til saken...problemet mitt...Mine foreldre som da er mormor og morfar for min sønn er ikke like heldig økonomisk slik at de kan kjøpe ting til sitt eneste barnebarn på denne måten her hos oss...Men i år vil de nå gi min sønn i julegave en nintendo ds fordi han også nå vil ha en slik .Han er 10 og fyller ikke år før i mai..Dette synes mannen min blir urettferdig fordi ungene hans ikke får like dyr gave de også....De får jo "bare" 500 kr hver : og da har liksom min sønn fått dobbelt så dyr gave.... Den ene datteren hans på 14 har hintet om at mormoren deres skal gi dem skidresser til jul fra bergans og nye ski støvler og dette er jo ikke billig dette heller... Minstejenta skal få langrennski . Men dette er jo ikke noe jeg kan bestemme si noe på da....Jeg kan jo ikke si at dette er urettferdig fordi min sønn ikke får...Det er jo hjemme hos moren dems...Men hvorfor skal ikke min sønns mormor få gi han en nintendo da.... De får jo så mye av mormoren og morfaren sin hele tiden hjemme hos mor mens min sønns mormor og morfar ikke får gi sitt barnebarn noe fordi det blir urettferdig at ikke hans unger også får. ...off sorry meg men jeg ser at mine foreldre blir lei seg når de ikke får gi noe til gutten pga av de ikke har råd til å gi alle på en gang:( Og sønnen min får jo stadig høre av minstejenta til mannen min at å vet du hva mormor har kjøpt til meg osv... osv....Hvordan skal jeg / vi løse dette...? noen som har noen gode råd .....Hvordan skal jeg få mannen min og ungene hans til å skjønne at de må kunne forstå at de får jo hos sine besteforeldre og .omvendt. .At det er 2 forkjellige ting liksom....off hvis dere skjønner hva jeg skal frem til da.... Deres mors famile der og gutten min sin mors familie her liksom.....vel takk til dere som leste dette og tok dere tid til å svare meg...Synes liksom dette er så sårt å måtte forsake så mye til gutten her hjemme pga denne problemstillingen....Ha en fin dag alle sammen:)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Hei synes absolutt sønnen din burde få den dsen. De andre har jo dser og derfor vil de jo ikke trenge det heller. Det burde de forstå dessutten får jo de andre ting fra sin side med besteforeldre. Pluss fra din mor og far. Høres jo ut som om det er de andre barna får mest uansett. Hvis de får 1500 fra sine beste foreldre pluss 500 fra dine. Mens din sønn får vel ikke fra den siden og sitter med 1500. Det blir dessutten feil at man ikke skal kunne føle seg fri til å gi litt ekstra en gang. De andre barna har også godt av å vite at det ikke alltid kan være de som får mest, de blir jo ikke glemt de heller, de får jo noe. Sønnen din opplever jo statig at de får ting som han ikke får. Synes faktisk det er viktig å lære barn at det ikke alletid er de som får mest. Det bytter på hvem som får mest. Lære seg å unne andre mer i bland er ikke så dumt. Men tror egentlig det er vi voksene som er opptatt av dette med pengeverdier på gavene. Tror ikke(og håper ikke) barn er blitt slik at de ser på ting som penger. Synes heller man bør passe på at alle får mye de ønsker seg(selvfølgelig ikke urealistiske ønsker eks hund, hest) tror det er mannen din jeg som du må ta en prat med. Virker som om han verner litt for mye om sine barn.
smiia Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Er veldig enig med første innskriver her, i at barn må lære at ikke alle kan få likt alltid, og i tillegg er det en uting hvis de sitter og beregner verdien på ting de får. Hvis man har lagt opp til at ungene er så pengefikserte, så er det noe feil et sted - mener jeg. Kjenner igjen problematikken da, mine stebarn snakker mye om det her med penger, og hvor mye får jeg gaver for osv. Min samboer er også veldig opptatt av at alle skal få likt - hvis man kjøper en gameboy til én, så skal alle få etc. Men han har myket opp på dette punktet litt ettrhvert da, noen menn kan være litt vel beskyttende ovenfor barna sine etter en skillsmisse - det er jeg også enig med første innskriver om. Du bør nok ta deg en prat med han ja. Til slutt, tilbake til det med penger. Hvis dere har det sånn i deres hjem at dere voksne og barna går og måler pengeverdien av ting hele tiden, så må jeg si jeg synes det blir litt negativt. Tenker at vi må prøve å oppdra barna våre til å fokusere på andre og viktigere verdier.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 Hei igjen...Ja det er det med å måle ting i penger jeg også mener blir feil....minstejenta på 7 og gutten på 10 skjønner ikke noe av det men det er de to største på 14 og 16 og mannen min som ser på dette:( Jeg er heller av den oppfatning at man får det men trenger når man trenger det og ved riktig anledning.....Den ene mnd må kanskje den ene ha ny jakke til 300 og dersom man finner en den neste mnd til 500 til den andre så er det vel ikke det som er poenget mener jeg......da skal jeg liksom gi 200 kr i mellom til den som fikk jakke for bare 300 da eller:? off...nei... man tager hva men haver mener nå jeg.....kan vel ikke gå an å være så uttaknemlig......må jo gå etter hva behovet er til hver enkelt mener nå jeg...... neste gang er det kanskje den andre som trenger noe som koster litt osv....Skjønner ikke det der jeg altså- men som du sier... de får jo dobbelt opp ja.......synes de heller skal lære seg litt om realitet jeg og ha litt respekt for penger osv.....Hver sin sum til hvert sitt behov...De må lære seg å skille på dette.....Takk for svarene
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Det er da ikke noe galt med at sønnen din får den ds en. Herregud dette må da mannen din forstå, ungene hans får jo gaver hjemme hos mammaen sin. Er det mulig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå