krimseline Skrevet 5. desember 2008 #1 Skrevet 5. desember 2008 Sikkert et litt dumt spoersmaal....men hva slags ris type kan jeg bruke til risgroet? Finner ingenting som det staar groetris paa...haha Noen som har peiling?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #2 Skrevet 5. desember 2008 Det var et godt spørsmål!!! :-) Jeg har ikke superpeiling på hva som finnes på supermarkedet i USA dessverre.... Men kanskje det går med sånn ris man bruker til risotto, riskornene ser ganske like ut ihvertfall, rundere og mindre. :-P Sorry, jeg følte nå at dette ble et litt dumt svar :-D Kanskje noen andre har mer peiling?!?
shari_z Skrevet 5. desember 2008 #3 Skrevet 5. desember 2008 Det var ikke dumt. :-) Husker da mannen min spurte meg om "rice pudding rice", og jeg skjønte ingenting. (Han er norsk, jeg amerikansk.) Det var ikke før jeg flyttet til Norge og fikk smake på risgrøt at jeg skjønte hva han mente. Og nei, kan si at jeg har aldri sett en pakke med "grøtris" på. (Og jeg er dårlig til å kalle den for risgrøt, og ikke grøtris. hehe) Som anonym sier, hadde jeg prøvd risotto. Vet ikke hvor du bor, men jeg har sett på Whole Foods i Bulk Section at de har ris som ligner grøtris som kan brukes. Mener å ha prøvd den en gang. Ellers hadde jeg bare prøvd meg fram, men ikke med noe av de ferdig-på-5-minutter typer (Uncle Ben's, osv), men en ris som man må faktisk bruke tid på å koke, og en som er kort (ikke Basmati, for eksempel). Lykke til. Jeg har begynt å ta med risgrøt ris når jeg er på besøk der borte, men den går fort tom.
krimseline Skrevet 6. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 6. desember 2008 Takk for svar begge to :-) Da faar jeg bare proeve meg litt fram foer jul til jeg finner en type som virker. Og huske aa ta med meg fra Norge neste gang jeg er hjemme :-)
Gjest ronja røverdatter Skrevet 6. desember 2008 #5 Skrevet 6. desember 2008 Du må bruke rundkornet ris til å koke risgrøt av.
Tokatter_USA Skrevet 11. desember 2008 #6 Skrevet 11. desember 2008 Det finnes skandinaviske nettbutikker i USA hvor man kan bestille grøtris. Her hvor vi bor er det to skandinaviske "vanlige" butikker (altså ikke nettbutikker), hvor jeg kan kjøpe et svensk merke, Lars Grøtris. Den koster ca. $2.25 for en pakke som varer til fire-fem måltider, tror jeg. Hvor i USA bor du? Det kan godt være du kan finne en skandinavisk butikk i nærheten. Jeg har også sett på rundkornet ris i butkker, men har ikke behøvd å prøve det!
partyoffive Skrevet 27. februar 2009 #7 Skrevet 27. februar 2009 Dette var sikkert til jul og du har sikkert funnet svar. Men, here it is anyways: På supermarked får du somregel kjopt Basmathi Ris, den kan du bruke til risgrot. Det pleide vi. Ellers så kan du bestille all slags norsk mat og snacks fra www.norwell.com, de shipper over hele USA, og befinner seg i Fort Lauderdale, FL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå