Gå til innhold

Kampen for UL i uke 12

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var kommet inn i min 13. uke da jeg denne uka fikk vite at jeg hadde hatt en MA. Etter utskrapningen konkluderte legen med at babyen trolig hadde vært død i ei uke.

Min flaks, hvis man kan bruke et slikt ord i denne sammenhengen, er at jeg hadde en rutinekontroll nå i uke 12 - pga mange komplikasjoner i begge mine foregående svangerskap (som begge gikk bra). Kontrollen ble gjort på fødeavdelingen, og derfor var veien kort til ultralydapparatet da jeg fortalte at jeg hadde hatt noen små blødninger.

I forrige svangerskap så hadde jeg blødninger i tre uker, og de var både kraftigere og jeg hadde mer vondt i magen den gang - så jeg var i utgangspunktet ikke så veldig urolig. Derfor kunne jeg gått helt til ul i uke 18 før jeg hadde fått vite at babyen jeg bar på nå var død. Dette skjedde med en venninne av meg, som da fikk vite at babyen trolig hadde vært død i seks uker.

Nå fikk vi vite det rett før vi hadde planlagt å involvere ungene og nærmeste familie, noe jeg er så takknemlig for. Dette hadde vært så mye verre dersom vi hadde hatt det showet i jula med å fortelle dette, for så å gå på en smell i januar.

Legen som foretok utskrapningen er fra Tyskland, og hun var veldig klar på at hun ønsker at alle gravide skal få en kontroll i uke 12/13 - når de fleste av de mest sårbare prosessene er unnagjort. Og så en terminberegning i uke 17/18. Dette var i følge henne standard i de fleste europeiske land, og det er en debatt som er i gang her i Norge nå.

Nå sitter jeg her midt i min egen elendighet og tenker på hva JEG og dere andre kan gjøre for å påvirke de som tar disse beslutningene. Kanskje Siri/bim kan hjelpe til med en form for underskriftskampanje? Jeg vet i hvert fall for mitt eget vedkommende at jeg kommer til å kreve ul i uke 12 dersom jeg blir gravid på nytt. De kan bare våge å nekte meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...