Gå til innhold

Hvis jeg hadde vært på ferie i India...

Anbefalte innlegg

Skrevet

ville jeg ikke hatt mye glede av det nå fordi jeg hele tiden ville vært lei meg og sjenert fordi damer ikke lenger bruker sari til hverdags i India. Jeg ville gått rundt med skjørtet mitt oppe og vist fingeren rundt omkring på gaten, på hotellet ville jeg ligget og hylt og brølt om natten fordi jeg ville ha det så vondt fordi det ville være en prøvelse for meg å forholde meg til det provoserende faktum at indiske damer ikke lenger bruker sari. Jeg har hørt at de fleste indiske damer går vestlig kledd nå, og sari er noe man stort sett bruker til fest. Dette er jeg imot, jeg er helt imot at sari ikke lenger brukes til hverdags. Jeg hadde ikke kommet til å ha noe glede av en ferie i India nå pga. dette, jeg ville bare gått rundt og vært sjenert og lei meg hele tiden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er faktisk ganske enig med deg. Syns og at det er dumt at norske damer ikke bruker bunad. Selv går jeg med bunad til hverdags og blir nokså provosert av at folk smiler til meg og gratulerer bare fordi jeg har nasjonaldrakten på. Alle verdens mennesker skulle hatt hver sin drakt som de gikk med hver eneste dag. Tenk dere bare hvordan Nord-Norge ville sett ut uten samene og draktene. Du hadde faktisk ikke kjent igjen samene hvis de ikke hadde hatt drakten sin på seg. Så vi burde alle gått med nasjonaldrakter! Shame

Skrevet

Shame on them who put the suit on glem! -Glem som i norsk for å glemme drakten sin.

Skrevet

Er litt usikker på hva du vil med dette innlegget, men jeg må nok skuffe deg... Jeg har vært i India (ikke i Goa, som er India-light) og der gikk de fleste enten med Sari eller det andre indiske klesplagget (husker ikke hva det heter). Så ikke mange indere med vestlige klær nei!

Skrevet

syke syke dame..

Hvorfor skal du bli sjenert fordi de ikke bruker sari?

Blir du sjenert når du ser somaliere/pakistanere uten hijab eller burka også da?

Tror nok det er best at du blir i Norge jeg, helst i et rom med myke vegger...

Skrevet

For å opplyse en uviten sprrivipp her over; nå er ikke akkurat burka eller hijab nasjonaldraktene i Somalia så det var et ordentlig dårlig eksempel.

Skrevet

Føler kaskje at du misforsto poenget her, SillaG. Er det ikke mer opprørende at HI mener India mister all sin integritet og sjarm fordi ikke absolutt ALLE indiske kvinner går i sari lenger, enn at noen nevner hijab og burka ifm Somaliere?

Jeg synes det er flott at en del indiske kvinner nå føler at det er greit å velge bort sarien, jeg. Ikke fordi vestlige klær er så mye mer verdt enn typisk indiske, men fordi det viser at disse kvinnene har mulighet til å VELGE!

Merkelig at vi i vesten skal få lov til å legge oss borti hva andre kler seg i... Skal vi klage på at japanske jenter har sluttet å gå i kimono til daglig, og at kineserne har sluttet å snøre føttene? Vi lever i en global verden! Det er naturlig at vi blir påvirket av det vi ser fra andre deler av verden.

Håper ikke folk som besøker Norge ligger på hotellrommet med "skjørtet over hodet", som HI så vakkert formulerte det, fordi vi ikke går i hjemmestrikka fanagensere og busserull her lenger...

Skrevet

Jeg holdt på å le meg skakk ihjæl av dette innlegget=)Dere er alle så søte:)haha:-P

Skrevet

Det er bekymringsfullt at alle verdens nasjonaldrakter blir lagt i skapet og glemt. Det er bekymringsfullt at bunad er et plagg som bare blir brukt på nasjonaldagen. Det er bekymringsfullt at vi er en global verden som holder på å gjøre alle like. Det er bekymringsfullt å ikke ha toleranse for forskjellige drakter. Det er bekymringsfullt at man ikke er bekymret!

Skrevet

Det er derfor man kaller dem nasjonaldrakter...de brukes i sammenheng med tradisjoner i forskjellige land.ingen feirer slikt hver dag.

Skrevet

Kalles det nasjonaldrakter fordi de brukes i sammenheng med forskjellige tradisjoner i forskjellige land? Du er litt av en skarp kniv du Bebis<3!

Skrevet

herregud jeg blir helt knust i pæra. folk må få lov til og gå i de klærene de vil. du får ta på deg bunaden din og tasse rundt i den hver dag hvis det gleder deg, men jeg er jævlig glad for at jeg slipper og ha på meg det hele tiden, eller må gå rundt i strikket marius genser hver dag.

Skrevet

Nå skrev jeg til HI ikke deg sillaG..du må ikke innbilde deg at alle snakker til deg hele tida.

Skrevet

Jeg skjønner at her inne er det vanskelig å forstå ironi og latterligjøring siden alle har gått rett på bunadhistorien. *Fnis*

Skrevet

Det er litt vanskleig å forstå ironi når din ironi ikke er ironi,men bare dumt og barnslig.

Skrevet

Du sillaG er det perfekte eksempel på at alder ikke har noe med modenhet å gjøre...jeg på 23 er mer moden enn deg på 28..i rest my case.

Skrevet

Heheh...ja, hva skal man si... men mange damer i India bruker fortsatt sari. I nord- India er det veeeldig vanlig. Har selv vært der. Bra du engasjerer deg, nøffemor!

Skrevet

Det er faktisk ganske imponerende, nøffemor (sier jo litt det nicket...), hva du klarer å grave opp av DUSTETE innlegg!

Det er jo ikke akkurat første gangen for å si det sånn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...