Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Meg og samboer skal ikke ha mine eller hans barn denne julen. De skal være hos sine biomor og biofar. Så da skal meg og samboer og vår nyfødte reise til mine foreldre som bor 4 timers kjøring fra oss. Vi må reise julaften formiddag, og hadde tenkt å være til 2 juledag. Men nå har min samboers eks funnet ut at hun skal jobbe 1 dag. Så da må vi avlyse turen og sitte hjemme julaften uten familien. Er det riktig at hun skal få legge føringer og bestemme? Jeg trodde at det var sånn at når man har annenhver jul, så han man en julehelg på en måte. 2-3- dager. Min samboer kommer ikke til å si nei til å ha barna 1 dag slik at hun kan jobbe. Han er redd for konflikt med henne. Han er ekstremt opptatt av at de skal ha et godt samarbeid. Men når det går på bekostning av andre, da blir det feil synts jeg. Hva mener andre?
januarsurprise Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Jeg mener hun får skaffe seg barnevakt selv, og ikke bruke biofar som barnevakt fordi hun selv skal jobbe. Det er altfor mange som opplever problemer rundt dette fordi man ikke har klare nok avtaler og faste nok rammer for avvikling av samvær.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Dette holder ikke! Jula må planlegges så den fungerer for både mor og far. Når det er moren sin jul, så må dere kunne dra andre steder. Om faren ikke har baller til å si ifra til biomor så hadde jeg dratt hjem til foreldrene mine selv!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #4 Skrevet 5. desember 2008 For en teit mann, som mener at det er helt ok at ikke bare han, men også du og babyen, og dine foreldre skal endre juleplanene sine fordi eksen hans fikk et innfall. Uakseptabelt. Skal foreldrene dine sitte alene julaften fordi hun skal jobbe? Helt teit.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #5 Skrevet 5. desember 2008 Han kan da ikke skylde på samarbeid!!!! Dette er jo utnyttelse!!! Typisk eksempel på krevende biomor og feig biofar! Gi mannen din et ultimatum. Enten får han "samarbeide" med eksen (som burde skaffe seg sin egen barnevakt) eller samarbeide med deg!! Han har faktisk et like stort ansvar for deg og fellesbarnet! Skjønner at Biomor kan ha problemer med å finne barnevakt 1. juledag, men sånn er livet! Hvis han absolutt skal passe barna for eksen, for det er det han gjør, ta med deg minsten og reis til dine foreldre! Skjønner det kommer til å bli rart, men det kan hjelpe samboeren din, kanskje det går opp et lys for han??
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 DER hadde jeg lyst rødt og sagt klart i fra hvor landet ligger. Hadde ikke funnet meg i det. Det er DU som er sammen med barnefar og DERE har lagt planer. Det må biomor bare akseptere, mener jeg. Har han virkelig avlyst julekvelden med deg og fellesbarn til fordel for å være barnevakt for eksen?????? Har han sagt ja til dette uten å spørre deg....? FY fader, da hadde jeg blitt grinete!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #7 Skrevet 5. desember 2008 oioioi, denne mannen må få banket vett i hodet sitt. Klarer biomor å manipulere her, så tør jeg ikke tenke på hvordan det fortsetter med tiden. Eneste alternativet jeg ser her, er at dere da har barnet fra julaften siden dere skal reise bort. Viktig å presisere at dere ikke bytter bort julen, men kan ha ekstra. Det er det eneste dere kan tilby hvis dere skal være barnevakt for henne, kan dere si. ... Da kan det vel hende pipa får en annen låt...
baima Skrevet 5. desember 2008 #8 Skrevet 5. desember 2008 HEi enig med resten her... når man har annenhver jul så har man det og da må må man kunne planlegge uansett om man har barn el ikkje. og i år har dere planlagt uten. Da må dere få gjennomføre deres planer, syns eg ihvertfall. Kan jo skjønne at barnefar ikkje vil seie nei, men kanskje han må likevel. Her i huset er det bare han som har to fra før som vi har delt omsorg for, vår felles kommer i februar. I år skal vi ha hans barn i jula, i fjor var vi aleine og reiste heim til mine foreldre heile jula (vi bytter rundt 27 el 28) Jeg tenker at dersom samarbeid mellom foreldre skal fungere så er det jo viktig at man holder avtaler slik at alle veit kva dei har å forholde seg til, og ihvertfall rundt sånne dager da man gjerne planlegger litt... Håper virkelig dere ikkje må sitte aleine i jula..
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #9 Skrevet 5. desember 2008 NEI!! hva slags samarbeid er det egentlig når en knipser og en kommer løpende. Og kun sier det biomor ikke blir sur for.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #10 Skrevet 5. desember 2008 Skjønner at dette er kjedelig..Ikke noe i verden som er mer dumt enn når man føler julefeiringen ikke blir som planlagt .. Finnes det en mulighet for at du og din samboer kan invitere dine foreldre til dere da? Det er jo en evt løsning.. Eller om dere kjører hjem på kvelden/natten julaften..? Dere kunne kanskje reist lille julaften slik at dere får litt tid der likevel?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #11 Skrevet 5. desember 2008 Nei, her må du sette ned foten !!! Vis han hele denne tråden, mange fornuftige svar her. Så kanskje han skjønner at han ikke bare kan gjøre sånn ! Synes det er sååå merkelig med alle disse mennene rundt om kring, som tar mer hensyn til sin eks, enn sin nåværende samboer.. Var tendenser hjemme hos oss i førsten også, men jeg følte meg så såra og sint over dette at jeg sa ifra først som sist. Enten er vi en familie, og avgjørelser blir tatt her , ellers kunne det være det samme.. Ush, synes synd på deg jeg=( Kan du ikke fortelle hvordan det går.....for håper du får feire jul hos foreldrene dine !!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #12 Skrevet 5. desember 2008 Det som er det er at barna mine ska være hos meg til julaften formiddag. Da reiser de til faren sin. (Ønske fra barna om å få være hjemme julaften morgen.) Derfor må vi reise julaften på dagtid. Det er 4 timer å kjøre, og vi må ta ferge. Hele familien min samles annenhver jul hos mine foreldre. Min samboer sier at hvis han må ha barna sine 1 juledag, fordi eks skal jobbe. Så kan han event dra hjem igjen 1 dag om morgningen. Det betyr at da må han opp kl 4 1 juledag for å rekke hjem. + at ferger er innstillt den dagen. Så skal liksom jeg og vårt lille fellesbarn bli igjen hos mine foreldre og dra seinere på kvelden eller dagen etterpå. Det blir jo bare hektisk og styrete synts jeg. Og jeg synts det blir dumt at vi ikke da kan dra hjem sammen. 1 jule dag skal jo være en rolig og avslappende dag. Jeg blir så frustrert. Den dama får det som hun vil hele tiden. Jeg har forresten skrevet innlegg her før. Da var det samboeren min og hans foreldre som dro til biomor og barna får å spise middag sammen sammen helgen som vi skulle ha dåp, og mine svigerforeldre var kommet langveisfra for å besøke oss.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #13 Skrevet 5. desember 2008 Kanskje han tenker at siden du får se dine barn i julen så ønsker han det sammen. Hvis han bare gjør det for å unngå en diskusjon med biomor har han feig, og det bør tas tak i. Få til en ryddig juledeling. Vi har fra lille julaften til 2 juledag det ene året, og fra 3. juledag til 1.nyttårsdag det andre året. Funker som bare det, og vi kan planlegge å dra til min familie også. De hadde delt opp julaften før jeg kom inn i bildet, men da satt jeg ned foten. Synes du bør gjøre det samme. Dette blir helt umulig å forhold seg til i lengden. Du må nok også være forberedt på at det kan innebare at du må ha litt regide regler for dine egne barn også (gi og ta likt) Hvis han synes det er vanskelig å konfrontere henne med det kan han trøste seg med at det blir verre og verre jo lengre hun utnytter situasjonen
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #14 Skrevet 5. desember 2008 uff, får helt vondt av situasjonen din jeg. Har ofte måttet kjenne på de følelsene du har her. Krevende urimelig biomor som hersker som verst. Har levd igjennom x antall slike situasjoner, nå er det for min del nok. Men mannen min forstår ikke min side av saken. Han vil ikke innrømme at han blir herset med og at det så kalte samarbeidet bare går en vei og kun er slik at hun bestemmer og han er konfliktsky. Han nekter å forstå meg, eller respektere min mening. Det er faktisk jeg som må betale den høyeste prisen av hans konfliktskyhet og hennes hersing. Her blir det nok brudd snart, orker ikke mer. Som innlegget over her sier det blir bare verre og verre. Biomor tror det er hennes rett og biofaren sin plikt til å rokere om på livet sitt og komme løpende når hun krever noe. I mitt tilfelle er hun ikke over han heller og vil desperat ha han tilbake, på tross av at vi har vært sammen i 7 år og det er 9 år siden det ble slutt mellom dem. Jeg tror hun tror at han fortsatt elsker henne siden han kommer løpende og at hun kommer før meg. Men pga mye dritt hun har gjort både mot han og barnet gjennom tidene hater han henne egentlig, den eneste grunnen til at han hører på henne er fordi han er redd for hva hun gjør mot barnet når hun blir sint. Hun bruker barnet. Skulle nesten vært underholdene å se reaksjonen hennes når han blir singel og hun prøver seg og han avviser henne. Hun tror nemmelig at den enste som står immellom han og henne er meg. Noe som er rart siden jeg ikke hadde noe med bruddet dems å gjøre, det klarte de fint selv. Har egentlig ikke noe annet råd til deg enn at han må begynne og se på deg som partneren sin, det er dere som skal styre skuta sammen og biomor har ikke stemmerett (eller herserett) over deres liv. Tror du må slå hardt i bordet og kreve at han prioriterer anderledes og respekterer deg som en likverdig partner. Og viser eksen at hun ikke er kvinnen i hans liv lenger.Så lenge du godtar dette, kommer det bare til å fortsette...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #15 Skrevet 5. desember 2008 først var det dåpen nå julen... Uff disse dagene er jo dager man egentlig bare skal nyte uten konflikter og faenskap.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2008 #16 Skrevet 5. desember 2008 Å er det deg.....husker innlegget ditt om dåpshelgen, synes like synd på deg da som nå. Kan du sende meg han mannen din så jeg kan riste litt vett i han ! Går ikke ann asså ! Jeg mener det, ingen voksene folk oppfører seg sånn ovenfor samboeren sin !! Dette må du bare ta opp med han.....han lever jo i et forhold med eksen sin han der..... Blir skikkelig oppgitt på dine vegne, du kan ikke ha det sånn !!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2008 #17 Skrevet 6. desember 2008 Vel, her komme ett annerledes svar. Synes synd i ungen jeg da. Som ikke kan være med mor fordi hun må jobbe, og ikke kan være med far, fordi han har reist bort med de andre i familien... Skjønner jo at dette er noe som burde vært avklart kanskje noe tidligere enn nå. Men er det ikke en mulighet for å si til mor da, at ja vi kan godt ha barnet 1. juledag, men da må han komme til oss 24. desember for da reiser vi bort. Så da må han bli med oss. Så får dere reise til din familie. Og begge sider gir og tar? Jeg vil tro at det for mor vil være veldig vannskelig å ikke være med barnet på juleften, men, kanskje det er eneste løsning? Skjønner jo at far gjerne vil være med også dette barnet som er hans, så mye som mulig i julen (håper ikke det bare er det at han ikke vil ta en diskusjon som gjør at han vil ha barnet 1. juledag). Hva synes du om den løsningen? Vil tro at det ikke er drømme situasjonen for mor heller. Da hun sikkert ville vært hjemme så mye som mulig i romjulen sammen med barnet sitt. Men når det ikke er mulig, så hadde jo også jeg hørt med far om det hadde vært mulig for de å ha barnet den arb. dagen. Jeg hadde selv gjort mye for å få fri den dagen.. vet ikke hva mor kan klare å gjøre i forhold til ferie dag, avspassering eller permisjon uten lønn?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2008 #18 Skrevet 7. desember 2008 Jeg er enig med sistnevnte her. Kan ikke mor ha barnet sitt i jula som planlagt, får dere heller ta med barnet hjem. Eventuelt får hun plassere barnet hos sine foreldre 1.dagen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2008 #19 Skrevet 8. desember 2008 Hei Jeg gir opp. Da blir vi hjemme i julen, slik at biomor kan jobbe 1 juledag. Hvis ikke, så får jeg et forferdelig styr. Samboer er livredd for konflikt med eks, og jeg vil ikke starte den. Ja, jeg vet. Noen synts sikkert jeg er pinglete.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå