Gå til innhold

Nattevakter og gravid

Lykkelig med 1.baby i magen:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var å snakket med sjefen her om dagen, la da frem om at jeg er veldig trøtt, og trenger den hvilen jeg kan få. Sist jeg jobbet natt sov jeg nesten 1 døgn etterpå. Jeg sliter også med å spise skikkelig når jeg jobber natt og klarer ikke å ta helt igjen etterpå. Jeg har en del nattevakter i jobben min, å spurte da om det var mulig å få de tilrettelagt, muligens ta andre vakter på døgnet i stedenfor. For å få dette til måtte jeg ha sykemelding fra legen evt. Er man pålagt det for å få tilrettelagt arbeid/bytting av vakter under svangerskapet?Følte jeg ikke fikk så mye hjelp for å si det sann.

Og et spm til: Er det så veeldig bra å jobbe natt i det hele tatt når man er gravid?

Jeg er førstegangs gravid og er nå 10+4 uker på vei. har lite peiling på dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!!

Arbeidsgiveren din er pliktig i å tilrettelegge for deg fordi nattevakter er ikke bra for en gravid. Det kan være at legen din bør sykemelde deg en liten stund men etter det så bør du gå over på svangerskapspenger. Du kan lese mer om det inne på nav sine sider...

Tvi tvi!!

Skrevet

okey! Men da lurer jeg på hva dere andre sier og mener om det å jobbe nattevakter når en er gravid? Det er jo påvist at det skadelig, og ikke så bra..

Skrevet

Da lurer jeg på hvem som har påvist at det er skadelig å jobbe natt når man er gravid.

Jeg jobber selv nattevakter, og kun nattevakter, 7 netter i måneden.

Går nå inn i min åttende uke og føler meg veldig slapp, trøtt og er mye kvalm.

Jeg tror ikke jeg hadde fiksa en dagjobb med formen min nå.

Det betyr jo at jeg hadde måttet jobbe bortimot hver dag for å få økonomien til å gå rundt.

Jeg jobber 2 netter i strekk, og har fri en uke mellom hver gang jeg jobber.

Dette er et sykehjem med bare 4 beboere på min avdeling. Disse sover som regel hele natta, så det er alltid anledning til å ligge på sofaen i stua og hvile/se på tv osv.

Jeg merker at jeg sover litt mer før og etter nattevaktene nå enn jeg har pleid, men ser ikke på dette som noe problem. Nå sover jeg mer ellers også. Jeg gleder meg veldig til hver gang jeg skal jobbe. Får jeg ikke jobbe netter lenger vil jeg ikke jobbe i det hele tatt.

Hvorfor er det skadelig å jobbe natt når man føler at det går fint? Og hvorfor har ikke legen min fraråda meg dette hvis det er så farlig når man er gravid???

Skrevet

Jeg tenkte og som deg, helt til det slo hardt tilbake på meg. Jeg har jobbet bare natt og mye natt. Nå er jeg i uke 24. og tro du meg i uke 8 aner du ikke hva som kommer av belastninger som følge av nattejobbing. Ikke bare reagerer kroppen negativt på dette i form av at du, stresser, det vil du merke på hyppighet av kynnere og hodepine f eks. Jeg fikk tegn på svangerskapsforgiftning, og kuttet nattejobbing og er blitt bedre :)

Legen min er meget amper på at jeg ikke skal jobbe natt og det samme er min jordmor. Så sier de det er medisindk bevist at natt skal man ikke jobbe da man er gravid i allefall ikke jo lengre man kommer, for det medfører større fare for å føde for tidlig og dødfødsel! Så da er det jo bare å vurdere jenter hva veier opp mest!

Jeg må søke svangerskaps penger nå, selv om jeg øsnker å jobbe og vil tape 25000 kr mnd på å få 6G i svangerskapspenger, så må jeg høre på kroppen min og legen. Ingenting er verdt mer enn den lille i magen :)

Jobb natt en stund til liksom, men når du merker det begynner å bli tøft, så lytt til kroppen, for det kommer, ikke i uke 8 men kansje uke 20, da merket jeg det for fult i allefall.

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...