Gå til innhold

Flere som ikke feirer jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hva sier dere som grunn til de som spør?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sier det som det er. At jeg er muslim, og feirer ikke noen andre høytider enn våre egne. Det enkle er ofte det beste ;)

Skrevet

Sant sant..

Rart med det der.. Dere som er muslimer slipper liksom unna, ikke vondt ment, fordi det ikke er en del av deres religion å feire jul...

Mens vi som er Jehovas Vitner blir sett rart på, og "skader" barna våre fordi vi ikke gjør det.

Hva med bursdager egentlig? Er det noe kulturelt, eller har dere belegg for det (enten for eller imot) i Islam?

Skrevet

Jeg feirer jul, men ikke kristen jul. Jeg feirer vintersolverv, slik det har vært gjort i tusener av år (ikke på nøyaktig samme måten, selvfølgelig). Vi gir gaver, spiser i dagevis og feirer lyset. Markerer ikke advent og har ikke noen kristen "klang" rundt julefeiringen. I mitt tilfelle har det utviklet seg fra en protest, fordi familien min "erta" meg med at jeg kunne jo ikke feire jul, siden jeg ikke var kristen (begynte da jeg var tenåring), så da måtte jeg jo studere på det hele for å få gode motargumenter ; )

Til deg som er Jehovas Vitne: Jeg/vi feirer bursdager (disse er jo ikke religiøst betinget), men ikke 17. mai (kan ikke unngå barnetoget, for det går forbi huset vårt...), jeg velger bort 17. mai av ikke-religiøse årsaker; synes det er for nasjonalistisk.

Synes det er tøft gjort av dere å klare å stå i mot julepresset, jeg. Tror jeg hadde slitt veldig selv dersom jeg ikke skulle ha noen feiring! Det er jo ingen som spør om innholdet i julefeiringa vår, så det er ingen som hittils har kommentert at vi ikke feirer kristen jul.

Håper dere uansett får en riktig god desembermåned og koser dere med fridagene : )

Skrevet

Jeg synes ikke vi slipper unna egentlig hehe, jeg har familie som ikke er muslimer (dvs, hele min familie) og de maser da som fy om dette med jul, og peser verre. Slipper heldigvis unna med min svigerfamilie, de er Jehovas Vitner hehe...

Vi (altså jeg og min mann) feirer ikke bursdager for våre barn eller oss selv, vi er av den formening at det er imot islam å feire bursdager, men mange gjør dt, fordi de mener det ikke er en religiøs feiring, og det gjør det "nøytralt", men vi mener at også ikke-religiøse feiringer er like galt, når Gud har gitt oss tre helligdager, dvs, en etter Ramadan (fastemåneden) er over, og en når pilgrimsferden er over (mandag nå som kommer hehe), og hver fredag er en liten helligdag.

Sønnen min sier alltid det han, at "En Eid (våre høytider heter Eid på arabisk) er bursdag, og en Eid er jul" hehe...

Skrevet

Oi, det var "spesielt" :)

Du er muslim, men ikke familien din, også er svigers J.V.

Da er du godt dekket inn ;)

Skal si at det er godt å slippe unna stresset med gaver osv.

Sa det til mannen min istad, når vi hørte på nyhetene om folk som bruker 10 tusener på julegaver.. I tillegg kommer all maten og stresset..

Men vi sitter jo ikke hjemme alene med knekkebrød vi heller da..

Reiser til svigers i år, pinnekjøtt og kalkun osv..

Deilig med noen fridager og familie!

HI

Skrevet

HI: Vil det si at du spiser julemiddag på en måte..? Bare nysgjerrig altså :)

Skrevet

hmmmm.. kanskje på en måte..

Men kommer litt ann på hva du mener Bergensjente.

Vi spiser jo samme gode maten som de som feirer jul, det er jo stort sett bare på denne tiden av året at vi får skikkelig pinnekjøtt eller ribbe, og det er nå det er mulig å få kalkun osv.

Så blir jo mye av det nå :)

Men vi gjør ikke noe ut av kvelden, det er som en vanlig kveld - med fri dagen etter. Som en lørdag feks.

Hadde 24 vært på en tirsdag eller torsdag, hadde vi vært på møte den kvelden, og naturlig nok ikke hatt noen stor middag før dette :)

HI

Skrevet

Skjønner. Det er litt interessant å se hvordan andre gjør det, det er liksom en annen virkelighet, på en måte. Hele den vestlige verden er jo stort sett oppslukt av julen akkurat nå. Men jeg liker det da :) Bortsett fra ekstremt masse mennesker i butikkene..

Jeg er klar over at julen i utgangspunktet var en hedensk tradisjon, og at kirken gjorde den om til en kristmesse, men for meg handler det om hva man selv legger i feiringen. Vi lovpriser Gud for hans ufattelige gave til oss, og vi har en durabelig feiring med god mat, presanger og finklær. Det er jo lov å ha tradisjoner også, og jeg tror Gud har behag i at vi koser oss sammen. Jeg er veldig opptatt av å unngå å dyrke nissen eller mammon, men gidder heller ikke å bli sur på ikke-kristne som fyller julen med et annet innhold.

Dette var beklageligvis en avsporing fra debatten din, sorry, men ville bare dele litt mine tanker her.

Skrevet

hehe ikke noe problem.

Jeg skjønner hva du mener med det å lovprise Gud.

Vi velger å gjøre det når vi feirer minnehøytiden. Det er da vi minnes at Jesus døde som et offer for våre synder, så vi kan bli tilgitt.

Det er også den eneste høytiden vi feirer, utenom bryllup og bryllupsdager da :)

Det står jo i Fork. 2:24

"Det beste et menneske kan gjøre er å spise og drikke

og unne seg gode dager midt i alt sitt strev."

Så Gud vil at vi skal ha det godt - Gud er kjærlighet.

Skrevet

Vi feirar jol fordi eg er den einaste som vil kutte den ut. Dessuten er det den enklaste løsningen.For meg er jola meningslaus utan kristent innhald og sidan eg ikkje er kristen lenger blir det berre tomhet igjen.

Skrevet

Men du er vel enig i at julen i utgangspunktet var en hedensk skikk? Man kan jo feire mye rart, spør du meg.. at solen snur, eller fellesskap, feks?? Jeg personlig fyller den med Jesus da :)

• 1 måned senere...
Skrevet

Hva er egentlig hedensk med å feire jul, bare lurer veldig jeg???

Skrevet

jul er egentlig en gammel solfest, en hedensk vinterfest.

For å feire at sola snur.

Hvis du slår opp i leksikon, så får du faktisk samme forklaring der.

Var ikke før i romertiden at de trakk inn Jesus, for å få med seg jødene.

Så da sa de at Jesus var født i desember, men han er egentlig født tidligere.

Opp igjennom tiden er det så lagt til mer og mer på dette, juletre, julenisse, gaver osv.

Nå er det ikke mye igjen av noe annet enn juletre, julenisse og gaver.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg er ateist og feirer jul fordi sola snur. For meg har ikke julefeiringen noe med kristendom å gjøre. Men selvfølgelig er den jula jeg og min familie feirer veldig lik den kristne, fordi de fleste av de norske skikkene vi har rundt julefeiring verken har noe med kristendom eller hedenske skikker å gjøre ( f.eks juletre, julegrøt, julegaver, ribbe, pinnekjøtt, julenissen, pepperkaker, fiken, familieselskap, julenøtter osv..) Tenker litt ekstra over at sola snur og at det kommer et nytt år. Der jeg bor er sola borte i tre måneder av året, så "solsnudagen" er virkelig en dag jeg ser fram til. Likevel er det viktigste med jula å få være sammen med familien, og jeg bruker tida til å tenke gjennom året som har gått og se fram til det nye året som kommer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...