Gå til innhold

Graviditetstest sikker test for fortsatt graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 36 år og gravid for første gang, nå i 9. uke. Hadde en liten blødning for en uke siden og er naturlig nok bekymret for spontanabort/missed abortion. Vet at det er normalt å blø litt, særlig i 4. og 8. uke, men pga. alderen min er jeg likevel bekymret.

Vet noen av dere om graviditetstest kan brukes for å sjekke om alt er i orden? Betyr positiv test at embryoet lever i beste velgående, eller kan man teste positivt selv om det er dødt? Hvor lang tid tar det fra en spontanabort/missed abortion til hormonnivået har sunket slik at en test vil vise negativt resultat?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan teste positivt selv om et foster er dødt fordi kroppen produserer hcg en stund.

Det man kan gjøre er å måle verdiene av hcg med blodprøver hos legen. Da ser de om det stiger eller evt synker. Man kan også ta innvendig ultralyd for å se etter liv.

Skrevet

hei.

Så kjipt med blødning da... men jeg hadde småblødninger hele forrige svangerskapet mitt og jeg har en liten gutt som løper rundt på gulvet her:) Du kan ikke bruke graviditetstest for å sjekk om du fremdeles er gravid, Det vil sannsynligvis være HCG i urinen din 10-14 dager etter evt abort. Men du kan gå til legen å ta en blodprøve for å sjekke om HCG nivået iblodet ditt tilsvarer lengden på svangerskapet.

Ellers vet jeg om en som brukte graviditetstest for å sjekke om hun abortert og da ble streken svakere og svakere for hver dag (hun hadde abortert), men vil tro at dette er individuelt.

Da jeg blødde sist jeg var gravid fikk jeg beskjed at brun blødning var et godt tegn og at blødningen stoppet istedetfor å tilta.

Håper du snart får svar så du slipper å gå i uvisshet.

Lykke til!

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for fint svar! Jeg tenkte som du, at dette var en helt normal småblødning. Men så var mannen min streng og forlangte ultralyd. Og det var jammen bra! For morkaken hadde løsnet litt! Det skjedde under yogatrening. Så nå er jeg 100% sykmeldt frem til 12. uke, med beskjed om å holde meg heeeelt i ro. Men det var kjempestas å se lille knøttet og hjerteslagene! Begynte å sive litt inn at vi faktisk skal bli foreldre!

Men dette kan kanskje være lærdom for flere: ta ultralyd hvis du blør. Kan hende du bør stoppe trening og holde deg helt i ro! Synes det er for lite informasjon om dette!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...