Gå til innhold

trenger strikke hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei jeg er en jente på 23 har akkurat lært o strikker har strikket lue o sokker til min sønn på 3 nå vill jeg strikke genser til neste unge som kommer 14 jan, kan noen hjelpe meg med veldig lette oppskrifter til en genser,

[email protected]

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Da har jeg sendt deg to stk oppskrifter. Den ene er en genser med raglandsfelling og den andre er den omslagstrøyen med lange ermer.

Disse kan du få slik du vil med å velge fargene du liker og f.eks lage striper i to farver på genseren.

Skrevet

tusen takk, alt jeg strikker ser man at d er nybegynner som har strikket

Skrevet

Uansett er det koselig å lage noe selv til ungen og etterhvert som du strikker blir du flinkere:o)

Alle må begyne ett sted.

Skrevet

d er jo sant nå driver jeg o prøver og strikke en genser strikker rett på vrang og vrang på rett husker ikke helt hva den typen heter, nå skal jeg lage armhull og hals sitter litt fast, skjønner ikke helt åssen o lese oppskrifter enda

Skrevet

Det er kanskje perlestrikk du mener.

Det er viktig å lese nøye gjennom hele oppskriften før du begyner å strikke for det er ikke alltid alt står i riktig rekkefølge.

Om det er noe du lurer på er det bare å spørre så kan jeg eller noen andre hjelpe deg.

Skrevet

driver o strikker genser men strikker på strømpe pinner så strikker for stykket først åssen skal jeg starte på armhull og u hals

Skrevet

ja d var perle strikk, følger ikke noe oppskrift nå jeg klarer ikke og lese oppskriftene enda skjønner ikke

Skrevet

Vanskelig å hjelpe når du ikke har noen oppskrift.

Men når du har strikket f.eks 16 cm må du felle for ermehull i hver side. På første omgang feller du to masker i hver side ved å strikke to og så to masker sammen på begge sider. Så strikker du tilbake uten å felle. På nestre omgang gjør du det samme slik at du har felt 4 masker i hver side.

Nå skal du strikke videre ca. 7/8 cm før du feller til hals.

Når du har kommet så langt kan vi snakkes igjen:o)

Dette er bare ca. siden du ikke har noen oppskrift og jeg vet ikke hvilket garn eller pinne str.du bruker.

Skrevet

Foresten finnes det strikke klubber mange steder der du kan få hjelp, eller du kan også spørre i strikkebutikker om det er lite folk der.

Skrevet

blir litt vanskelig for meg og dra på strikke klubber eller spøre i butikken,sønnen min på 3 har ikke fått barnehage plass enda, og han er en veldig hyper,har prøvd og spøre i butikken men sønnen har ikke tålmodighet, derfor bare prøver jeg meg frem selv,

men kunne du forklart hva en liten del av en oppskift betyr

d står når arb måler ca 13-14-15- cm,felles i hver side til ermehull på hver 2.p med 4,3,2,1 m

Skrevet

Er det til gutten din på 3 år du skal strikke til? Altså 3/4 års str?

Kan du si hvilket garn du bruker, pinne str og hvor mange masker du strikker med?

Om du skal begyne fellingen for ermehull etter 13-14 eller 15 cm kommer ann på hvilken str. du strikker. Siden det her er 3 valg er det 3 forskjellige str i oppskriften.

Når du har strikket det antall cm etter den str. du har valgt skal du nå feller først 4 masken i begynnelsen og slutten av pinnen.

Da strikker du to masker sammen fire ganger først på pinnen og strikker til det er 8 masker igjen på pinnen og så strikker du to masker sammen 4 ganger her også.

Så strikker du neste pinne tilbake uten å felle.

På neste pinne skal du felle 3 masker på samme måte som sist.

Og så strikke tilbake uten å felle.

På neste pinne skal du felle 2 masker i hver side på samme måte som sist.

Og så strikke tilbake uten å felle.

På neste pinne skal du felle 1 maske i hver side på samme måte som sist.

Nå skal du strikke videre til du skal felle for hals.

Skrevet

str er 3 til 6 mnd bruker pinne nr 2 1/2 garn et merino ull

tror jeg skjønte det du skrev, nå skal jeg gå og prøve tusen takk

• 2 uker senere...
Skrevet

jaaa fikk det til hehhe endelig fikk jeg til noe, men har du noe lette oppskrifter på sånne inne sko til barn på 3 år,sønnen min blir sjalu at jeg ikke har strikket noe til hn så tenkte at jeg må vel d

Skrevet

Firkant tøfler er lette og gode.

Sandnes Fritidsgarn og pinne nr 6.

Masker=Str

7=19

8=20-21

9=22-23

10=24-25

15=38

18=43

Du skal strikke 8 firkanter per tøffel og så sy sokken. Noen syns det er litt vanskelig å sy de sammen men det går nok veldig greit.

Her kan du se på noen sider med de:

http://blogg.hobbyboden.com/tonem/index.php/2006/04/23/p7333#comments

http://home.no.net/toneskol/tofler_oppskrift.jpg

Disse tøflene har jeg også strikket.

Her er en annen oppskrift jeg ikke har prøvd selv, men den ser veldig enkel ut.

2-4 år:

Legg opp 48 masker på langpinne. Strikk fram og tilbake til det måler 12 cm.

Fell da 8 masker på hver side av arbeidet.

Strikk videre fram og tilbake til arb måler 18 cm.

Felling: Strikk 2 rette først og 2 sammen pinnen ut. (da er ant masker halvert)

Strikk 2 pinner uten felling

Strikk 1 rett og 2 sammen pinnen ut

Strikk 2 pinner uten felling

Strikk 2 masker sammen pinnen ut

Strikk 2 pinner uten felling. Dra så tråden gjennom de få maskene som er igjen. Dette er da tåen på tøffelen.

10-12 år:

Akkurat samme framgangsmåte, men legg opp 56 masker, strikk først 13 cm, felle 8 på hver side, deretter til den måler 24 cm. Samme fellemåte.

Dame:

64 masker

Strikk 13 cm

Felle 10 masker i hver side

Strikk til den måler 28 cm

Samme felling

Herre:

68 masker

Strikk til 14 cm

Felle 10 på hver side

Strikk til 31 cm

Samme felling

Nederst på siden her kan du se tøflene:

http://forum.nybaktmamma.com/hobby-f355/noen-som-har-en-enkel-oppskrift-pa-tovede-tofler-553409/

Når du legger inn lange linker blir det av og til ett mellomrom i adresselinjen og for å få frem siden må du slette dette mellomromet.

Skrevet

jeg har prøvd o lage de tøfflene i 3 dager nå de lappe tøfflene, er de firkanter ikke sant eks 10 cm x 10 cm

skjønner ikke brettingen

kan ik du gi meg ett garn jeg skal bruke og pinne strl ant masker o riller

gutten min er 3 år ville lage de til hn

Skrevet

De fra linken din er de samme som de første jeg har skrevet ned.

Hvilken str bruker guten din i sko?

Skrevet

ja jeg leste linken du sendte meg etter jeg skrev til deg, ham bruker sko str 26, er så bestemmt på og strikke disse, de er utrolig fine

Skrevet

Du må bruke garn som kan tove altså 100% ull ikke superwash garn det tover ikke.

Safirgarn, tove, fritidsgarn og lignende kan brukes. Strikk med pinne 6.

Jeg ville strikket med 12 masker.

Jeg kan nok ikke forklare brettingen og syingen noe bedre enn det som allerede er gjort på alle disse linkene.

Kanskje du vil synes det er lettere å strikke 8 firkanter og ikke en lang remse og så sy sammen etter bildet.

Skrevet

hvor mange riller skal d være?

skal være 4 kanter ikke sant

Skrevet

Hvor mange riller du trenger kommer ann på hvor stramt/slakt du strikker, men ja det skal bli en firkant så det kan du måle på den første du srtikker hvor mange cm hver side skal være i forhold til maskeantallet ditt. Og da vet du hvor mange riller du må strikke på de neste 7 firkantene om du strikker jevnt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...