Gå til innhold

Deprimerende samtale med NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper at dette ikke blir for rotete...

I slutten av juli bestemte eg meg for at mitt 8år lange ekteskap var over.

Bekymra meg ikke for det økonomiske med tanke på hjelpen eg ville få av NAV i begynnelsen.

Ringte fylkesmannen for seperasjonspaprier - familie versnkontor (ut i august) for mekling. Og fikk beskjed at det var en del ventetid.

Fikk brev i midten av september at me hadde fått time til mekling 30 september.

Eg var på NAV og hentet alle papirer som eg trengte - spurte om det var noe eg trengte å vite. Fikk til svar at eg ikke kunne levere de papirene/søknadene før fylkesmannen hadde innvilget seperasjonen vår.

Sendte papirene til fylkesmannen i begynnelsen av oktober (i samtale med dem på kontoret ut i november så får eg vite at dei hadde motatt dem 7okt) De på fylkeskontoret sa at behandlings tiden var på mellom 2 og 4 uker. Eg snakket med dem første uken i november og fikk til svar at papriene var sikkert rett rundt svingen.

Eg fikk ikke noe fra dem den uken og ringte igjen uken etter - så til slutt etter 7 uker blir seperasjonen innvilget.

Eg flyttet 1 okt - og seperasjonen gikk gjennom 26november.

Eg har lånt penger til husleie, strøm og mat. Cirka 20 000kr + at venner og familie har vært innom med mat og melk endten når eg har spurt eller helt uanmeldt. Uten dem hadde vi nok rett og slett gått en del sultne.

I tankene mine låner eg penge med tanken på at NAV etterbetaler meg for dei månedene eg har bodd alene. At eg egentlig allerede har brukt overgangstønaden som eg enda ikke er tildelt.

Altså eg har hatt 5000kr i barnetryg og bidrag. Etter rekninger så har eg hatt rundt 2500kr igjen. Sier seg at det er ikke mye når eg skal mette 5 munner. Det har vært noen tøffe måneder, mye gråt og depresjonen er vel bare ett faktum.

I dag får eg beskjed at dei ikke etterbetaler etter faktisk samlivsbrudd. Men hva tid seperasjonen er gått gjennom. Altså eg får bare overgangstønad for desember. Men dei klarer ikke å utbetale med før i januar.

Eg legger frem alt som eg skriver over her og dei forstår frustrasjonen min og sier at klart skal dei hjelpe meg. At dei kan betale dei 20 000kr som eg har lånt - eg trenger bare å dokumentere det.

Men så skal dei ha pengene tilbake. Altså eg klarer ikke å se lyst på dette. Dei tar da pengene fra overgangstønaden - kan klart ikke ta alle 20 000 i januar. Da har eg jo igjen ikke penger til husleie for februar - og også mat og rekninger vil der være minimalt igjen til.

Eg ser virkelig svart på dette nå -

Me har levd på dårlig, billig mat dei siste månedene. Har f.eks ikke hatt råd til morsmelkerstatning til jenta mi som blir 1år neste uke. Altså 10 mnd var hun da eg flyttet ut. Dei 500kr i mnd har eg ikke sett meg råd til.

Og nå skal julen bli minimal - uten penger til mat. Har gaver til alle 7 tantebarn, men ikke gaver til mine egne fire. Hadde dette vært en hvilken som helt annen måned så hadde det vore noe helt annet. Men jul er noe som har vore viktig for meg i mange år - å lage en fin jul for mine egne.

Har så mange "dumme" tanker i hodet mitt nå.

En f,eks : jaja... da får eg krype tilbake til min alkoliserte mann...

Har aldrig trodd at livet skal være enkelt. Men syns det er nok med hinder på vegen nå.

Hvordan skal eg klare meg gjennom dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil bare si at JA jeg forstår din frustrasjon....helt fortvilende å stange hodet mot nav- desverre....der skal ingenting vere enkelt. Ut fra at du har såpass mange unger å mate + lage jul til, så ville jeg forklart situasjonen din på sosialkontoret- de har diverse hjelpemåter- så vil tro du havner inn under et av hjelpemidlene der. Og ja...jeg vet sosialkontoret IKKE er noe gøy sted å ta kontakt- men har man barn og Nav er håpløse så må man bare, så enkelt er det!!

Har selv etter å hatt privat avtale om barnebidrag søkt det over til at Nav skal kreve det inn...noe som har medført at pga LANG behandlingstid hos Nav så er enda ikke barnebidrag fastsatt - jeg søkte i august...så siden august har ikke barnefar betalt noe...........og jeg fikk beskjed fra Nav at ja barnefar opparbeider seg jo gjeld....men stakkar han det vil jo bli så mye å ut med på en gang...så han skal få nedbetalingsordning....er det mulig.....Barnefar har vist om dette alle disse mnd og kunne lagt til sides penger...og Nav gir han nedbetaling på mine vegne.......Nei Nav er en morsom institusjon.....

Skrevet

For det første burde du ha kontaktet sosialkontoret i din kommune og fått ummidelbar hjelp da du måtte flytte, de har plikt og hjelpe til under slike omstendigheter.

Jeg ville forsøkt og klagd til nav , det har du nemlig krav på og rett til og gjøre, vet ikke om du får gjennom klagen din, men det du etter det kan gjøre er jo og få deg en advokat, ettersom du nå ser ut som du kun lever på nav så har du mest sannsynlig krav på fri rettshjelp dersom du ikke har mye formue i forhold til ligningsinntekt.

Jeg foreslår også at du dropper julepresanger til tantebarn da økonomien ikke tillater det, på sosialen kan du får øyeblikkelig hjelp og da vil du også kunne få et julebidrag som er litt mer enn ellers man får, anbefaler deg at du søker om dette så snart som overhodet mulig slik at du får penger før jul.

Skrevet

Eg kunne få sosialhjelp. Dei forstod at det ikke var penger til mat nesten.

Og klart husleien - men da skal dei ha pengene igjen. Trekkes av overgangstønaden min. Noe eg syns høres skremmende ut.

Det var også snakk om at dei kunne dekke det eg har lånt gjennom oktober og november, men det skal også tilbakebetales. Og da vil det bli mange mange måneder frem over som vil bli like stusselige som dei eg nettopp har lagt bak meg.

Julegaver til tantebarna har eg strikket litt etter litt gjennom hele året. Det er bare mine egne fire barn eg ikke har gaver til. Far til barna kjøper fra seg, men eg har ikke til dem selv.

Eg har ftt ny time hos saksbehandler på nav på tirsdag.

Men ettersom eg ble fortalt i dag så kan dei hjelpe - men alle penger skal dei ha tilbake. Og da er eg i grunn like langt. :(

Skrevet

Dersom di tidligere ektemann tjener penger og du har vært hjemme og passet barna kan du ha krav på ektefellebidrag selv om dere er separert, dette må du undersøke!

Du kan også lese mer om dette her:http://www.jusstorget.no/article.asp?Key=2&FagKey=33&ArtKey=134

Trodde ikke nav lånte ut penger, og sosialtjenesten vil jo ikke kreve tilbake penger når du har levd på elendige vilkår i en lang periode, men dersom du skulle fått tilbakebetalt os for flere måneder ville de muligens krevd noe tilbakebetalt, dette kjenner jeg til for en venninne av meg måtte leve av sosialhjelp mens hun ventet på at hun skulle bli innvilget uføretrygd, da hun fikk etterbetaling for flere ekstra måneder så måtte hun tilbakebetale noe av det hun hadde fått i sosialhjelp, men det er kun de tilfelle der det er snakk om at man får tilbakebetalt for flere måneder, ikke når det er snakk om 1 måned! I tillegg anbefaler jeg deg og søke på bostøtte da du kan ha krav på dette!

Skrevet

Det er mye du kan søke om av støtter, bostøtten som nevnt er en av dem. Men at du er frustrert over at du må tilbakebetale "nødhjelp" stiller jeg meg litt uforstående til... Beklager, men vi kan ikke bare FÅ og FÅ... Søk jobber i øst og vest, nå som minsten er passert ett år kan du søke kontantstøtte også dersom du ikke tar barnehageplass, hva med å være dagmamma i tillegg? Selv sitter jeg også dårlig i det økonomisk etter brudd, har hatt mang en panikkfylt natt og lurt på hvordan jeg skal få endene til å møtes, men har nå 3 ekstrajobber i tillegg til full stilling for å få kabalen til å gå opp. Ja, det er knallhardt, men alt går når man må... Begynn f.eks. å selge noe av det du strikker... Til dine egne barn til jul kan du gi "Gavekort" på opplevelser, en tur i skogen med pinnebrød, en filmkveld der de får velge hver sin film m.m. Kan du spørre foreldrene dine om de kan legge til ditt navn på gavene fra dem? Lag dørskilt til dem, lag hjemmelaget knekk el.l. og pakk det inn i tomme syltetøyglass som du dekorerer med hobbylim og sevietter, á la decoupage... De VET allerede at dere er i en vanskelig økonomisk situasjon, så lenge de får gaver av far og andre i tillegg til noe personlig fra deg, så vil de få en fin jul likevel! Men jeg skjønner godt at morshjertet blør i denne situasjonen, mitt blør også... Heldigvis har jeg klart å kjøpe en skikkelig gave til tulla, men resten av familien får hjemmelagede gaver(vet de setter stor pris på dem, men det smerter å ikke kunne kjøpe noe fint som de ønsker seg også). Ønsker deg virkelig lykke til, det fortjener du... Vet du har hatt det tøft, men alt går seg til på en eller annen måte... Krysser fingrene for deg, og sender deg de varmeste juleønskninger!

Skrevet

Synd å si men du burde jo egentlig sjekket regelverket når forholdet tok slutt, det er klart at nav må ha en dato å forholde seg til og det er da datoen separasjonen gikk igjennom. De har jo ingen måte å sjekke når forholdet faktisk tok slutt annet enn ditt ord, og hadde det vært slik hadde det nok vært mange som la på litt for å få noen uker/mnd ekstra med os.....

Skrevet

Dette var jo merkelig for her så regna de ut i fra den dagen vi LEVERTE separasjonspapirene. Fikk et stempel da vi leverte og det er den datoen som står i papirene hos NAV og på papiret vi fikk fra fylkesmannen da separasjonen var i orden, selv om vi fikk det papiret noen uker senere. Dette var i Oslo i vår, er det forskjell på fylkene?

Skrevet

Vi har vært separert før og da gikk dei etter samlivsbrudd.

Skjønner tanken til nest siste anonym her - at da vil det bli en del som misbruker systemet. Men en kan jo legge frem husleiekorntrakt for å bevise at eg har boutgiter.

Vi har måtte sendt våre papirer til fylkesmannen i Bergen. Ikke hørt om at en får ett stempel for å bevise at den er levert.

Dei på kontoret hos fylkesmannen sa at det skulle ta 2-3 uker. Det endte opp med at eg måtte etterlyse dem og så gitt til slutt 7 uker fra vi sendte fra oss papirene til seperasjonen ble innvilget.

Skrevet

Skjønner godt frustrasjonen din jeg, det er heller ikke lett å se utveier og muligheter når man er deppa og alt virker kjipt. Jeg har også hatt mine runder med NAV og har nå sendt de en klage på hele saksbehandlingen på min sak. Etter en mnd, får jeg brev om at de har mottat klagen, og at det tar 6 mnd å behandle den! Det er helt utrolig. Hadde det vært mulig å forlate hjemmet og ungene for å jobbe 24/7 for å berge situasjonen hadde vi vel alle gjort det, men det er liksom en grunn for at vi søker OS er det ikke??

Jeg synes du får ta mot til deg og be sosialkontoret om nødhjelp, etter det jeg skjønner her inne, MÅ de gi deg det. Og så er det vel noen muligheter for å få noe julemat og div fra Frelsesarmeen er det ikke?? Det er kjempetrist at det skal være sånn, og jeg må si at historien din virkelig rører meg, men du kommer deg igjennom dette skjønner du. Så får du bruke dette forumet, for her er det endel smarte hoder innom!!! Ønsker deg all verdens lykke til videre og håper ditt neste møte på Nav gir bedre resultater!!!

Skrevet

No ligg sosialkontoret innunder NAV. Det ein får da av sosialkontoret når ein venter penger inn, som i form av OS, så får ein eit lån av sosialkontoret som dei tar tilbake når foreks OS blir utbetalt.

Skrevet

Hadde eg lånt penger i oktober og november.

Som eg da ikke får OS for så vil den gjelden forfulge meg i mange mange måneder etterpå.

Nå prøver eg og ordne meg litt så klart. På torsdag var ikke hode til å tenke med. Prøver og skaffe meg penger på egenhånd, men det blir ikke nok til å dekke husleien så der må eg ha hjelp uansett.

En tanke eg enda har er at økonomien vil være veldig dårlig langt ut over i 2009 på grunn av at eg har opparbeidet meg gjeld for å leve i oktober og november. Som vil påvike mine barn og det er klart en tanke eg ikke liker.

Barna kommer først uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...