Gå til innhold

Er engangsstødanen mors eller mor og fars?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjelder et vennepar av meg som har gått fra hverandre. De driver og fordeler innbo (les: krangler) De fordeler ting etter hvem som har kjøpt dem. Senga og tv'en ble visst kjøpt med deler av engangsstønaden. Hun mener at engangsstønaden var hennes, og at tingene derfor er hennes. Han mener engangsstøanden var til begge og at tingene derfor er begges.

Det er vel hun som har rett er det ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

“Engangsstønaden kan utbetales til kvinnen før fødselen. Stønaden er dels begrunnet i belastningen for kvinnen i forbindelse med svangerskap og fødsel. I de senere år er stønaden blitt såpass høy at det er rimelig å knytte den også til omkostningene ved å ha spedbarn."

Den er mors. Far kan ha rett til engangsstønad, men da må han være alene om omsorgen for barnet fra fødsel av.

http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/Kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

Skrevet

Trodde de fleste brukte denne stønaden til å kjøpe inn nødvendige ting til barnet jeg.. da slipper foreldrene i alle fall å krangle om hvem som eier hva når de skilles..

Skrevet

Hvis pengene ikke ble brukt på barnet synes jeg mor og far står likt. Men det høres ut som noen skikkelig "harry" foreldre ut. Men tven er begge sin. Mor kan ikke kreve den.... Jøje meg....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...