Gå til innhold

Har dere begynt med grøt?


Morelli *fødte 06.08.08*

Anbefalte innlegg

Litt usikker på dette området jeg.

Tulla mi har spist tynn tynn grøt nå i 2 uker og det går strålende. Hun har lagt mere på seg (hun tar ikke flaske!!).

Til lørd er hun 4 mndr. Kan jeg allerede da begynne å gi henne litt annen mat som middag/purè på glass tro? Eller det for tidlig? Hmm..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Her funker ikke flaske heller, så vi har også begynt å gi "drikkegrøt", og det gikk glatt ned. Gutten vår er tre mnd og 14 dager.

Jeg tror kanskje du kan begynne med pure ol, kan jo titte på et glass neste gang du er innom butikken, der står det som regel fra hvilken mnd, gjør det ikke?

Er første barnet mitt, ikke noe ekspert mao..;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge det går greit med grøten, er det helt sikkert greit og begynne med annen mat også:) Eldstemann begynte med grøt når han var rundt fire måneder, og så fort vi så at grøt gikk greit gikk vi over til vanlig mat. Vi begynte med fint most banan, finmost gulerot og finmost potet. Men det finnes jo både middagsglass og pureer fra firemåneder. Det er bare å prøve seg fram, hva som funker for deres barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min kar får grøt. frukt purre og grønnsaks purre

han elsker mat . det beste han vet er når jeg lager hjemmelaget purrè av gullerot potet og avokado:)

da spiser han er stor skål..

¨han har fin avfring å har aldrig hatt vondt i magen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lyst til og begynne med grøt til Gabriel, han er 3mnd og en uke. men må vente til han er 4-5 mnd. fordi han har melkeallergi.

håper bare han tåler grøt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja kanskje jeg skulle prøvd det. han får jo 5 fulle flasker om dagen, er redd det ikke er nok til han er 5mnd. kjøper du det ferdig eller lager du det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke melk i mais og ris grøten heller. kan blande med vann eller kjøpe melkeerstatning på apoteket. legen kan søke om blå resept til deg. det har du krav på når han har allergi

 

jenta mi hadde melkeallergi, og jeg gjorde det. fra hun var 4 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har fått Nutramigen på blå resept. legen sa jeg skulle være forsiktig med grøt så tidlig, måte vente til magen har "roet" seg litt som han sa. ris og mais grøt inneholder spor av melk. gruer meg litt til og begynne med grøt til gabriel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mi tålte produkter som inneholdt spor av melk..heldigvis.

Visste ikke om at man burde holde seg unna grøt tidlig pga det heller. Men mi reagerte allerede på sykehuset da jeg ammet og drakk melk. Så jeg måtte kutte ut melk i kosten min, så begynte hun å tåle jeg spiste melkeprodukt igjenn etter 4 mnd.

Da hun fikk grøt med melkepulver i spydde hun det rett opp igjenn kort tid etter. Så hun reagert fort på melk ellers.

 

Fikk så lite hjelp fra legen at jeg sparte på kviteringer fra soyasemp som hun brukte, så hun var 7 mnd før en lege tok meg alvorlig. Hun testet først negativ på blodprøve som den legen mente var 100% sikkert..ja likssom

så ble jeg henvist på sykehuset til pirketest(som var positiv) og kosternæringsfysiologen. Så fikk jeg resept også på soyasemp. Å det var en turnus lege som ordnet opp for meg :) Så jeg har strev en del jeg da med å få den melka på resept. Men fikk igjenn 3500kr med NAV for kviteringene jeg hadde spart på ;)

 

det som er bra med melkeallergi er at de aller fleste vokser det av seg før skolealder ;) Mi testet bare et lite pluss da hun var 2,5 år og da kunne jeg forsiktig innføre melk i maten.

 

Nå er hun 9 og spiser det hun vil :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har også drevet og spart på kvitteringer. han spiste for 700kr i uka. fikk pengene igjen fra nav idag.

 

har heldigvis en fastlege som tok meg på alvor første gangen jeg var hos han med gabriel. jeg prøvde og bruke nan to ganger, med et par ukers opphold. og begge gangene endte med 6timer konstant skriking. så han henviste meg til en spsialist som skrev ut resepten til meg.

fikk beskjed om at han mest sansynlig kom til og vokse det av seg rundt 2-3års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lager selv:)

koker opp 2 poteter

2 gullerøtter å moser di med kokt vann eller mme

sammens med en avokado i blenderen..

han elsker det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes deilig ut.-) Kanskj med litt morsmelk og smør også?;-)

Hvor gammel er

Knut-Elias?

Jeg la ut innlegg på startsiden om det samme som her..der skriver de at vi burde vente til 5-6 mndr. Men tutta mi tar ikke flaske:-( Tenkte bare grøt kunne bli litt kjedelig,hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

man skal ikke ha smør i for det er salt i å spebarn skal ikke ha salt:)

men litt olje kan man ha i:)

jeg bruker å blande ut med mme så man kan jop også bruke mm:)

gutten min blir 4 månter 12 desember:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...