Gå til innhold

Noen som måtte ha Blodoverføring etter ks?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mistet på pairet 2400 ml. Og var i veldig dårlig fattning etter KS.

Er dette normalt eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det der er IKKE normalt.

Jeg blødde rundt 500 under mitt ks, og det er deromkring det skal ligge sånn cirka.

Hadde du planlagt ks så ville jeg ha bedt om time på sykehuset for å gå igjennom hele operasjonen.

Skrevet

Jeg måtte ha blodoverføring, men det var fordi jeg ble reoperert etter akutt keisersnitt. Livmoren ville ikke trekke seg sammen og jeg fikk noen sinnsyke etterrier som var verre enn begge fødslene mine til sammen.

Jeg mistet omtrent 2 liter blod under keisersnittet og reoperasjonen etterpå. Fikk 850ml i blodoverføring.

Fikk høre at jeg sansynligvis mistet så mye blod fordi jeg var så godt i gang med fødselen og hadde 10 cm åpning da keisersnitt ble bestemt.

Skrevet

Er MEGET stor forskjell på PLANLAGT ks og KATASTROFE ks.

Under planlagt har dem tid til å få alt til å gå på skinner.

Ved katastrofe skal man egentlig bare være glad til at mor og barn overlever.

Så da kan det godt være at det var en grunn til at du mista så mye, og da kan det faktisk være innenfor toleransegrensen.

Men, uansett bestill deg time, og gå igjen det som har skjedd.

Skrevet

Det heter ikke katastrofe keisersnitt! Har du hørt om katastrofe fødsel før? Morsomt uttrykk, men selfølgelig helt riv ruskende galt.

Det heter akutt keisersnitt, eller haste keisersnitt.

Jeg forstår egentlig ikke hva du babler om..."være glad for at mor og barn overlever"...hva skal det bety?

Skrevet

Heter det ikke katastrofe-snitt? Merkelig at jordmødrene på svangerskapskurset vi var på snakket om det da.. De sa at det i ytterst sjeldne tilfeller går så galt at de må benytte seg av den prosedyren som kalles katastrofe keisersnitt.

Man har planlagt keisersnitt. Så har man haste keisersnitt hvor man i løpet av fødselen forstår at barnet må ut med snitt. Dette må skje ganske raskt, og operasjonsteamet er klar i løpet av 10 minutter eller så.. Er det katastrofe keisersnitt går alarmen på avdelingen, og et akutt-team står klar på operasjonsstuen i løpet av 1 minutt. Ingen av jordmødrene på kurset hadde vært med på dette, men det forekommer, og da er det fare for mors og barns liv.

Skrevet

Heter det ikke katastrofe-snitt? Tale30

--------------

Jeg vet ikke hva som er verst; Kverulanter eller liksompåståere som tror dem vet bedre enn andre.

Ordet katastrofe er et folkebegrep som brukes av ganske så mange mennesker, også som du helt riktig skriver, til og med av helsepersonell.

Og for de som vil vite, så heter det egentlig;

SECTIO GRADERING:

Grad 1-AKUTT SECTIO - UMIDDELBART: Sectio må utføres så hurtig

som mulig, uten at en har tid til å følge alle vanlige rutiner.

Grad 2-AKUTT SECTIO,Operasjonsklar innen 15-20 Minut¬ter: Sectio

må utføres raskt. Pas. kjøres rett på operasjonsstua, hvor man prøver å

utføre mest mulig av de føl¬gende pre-OP rutiner i den tiden man har til

disposisjon:

Grad 3-AKUTT SECTIO, Operasjonsklar innen 60 Minutter:

Sectio utføres innen 1 time. Alle rutineforberedelser utføres. Man har

også tid til å gi f.eks, epidural-/spinalanestesi

Eller så heter det elektiv sectio, altså normalt planlagt keisersnitt.

Blir vel litt for dumt hvis man skal være nødt til å bruke de latinske begrepene her til en hver tid.......;)

Skrevet

Ja, det er vel naturlig at man "folkeliggjør" begrepene litt..

Vi får i alle fall håpe på at de aller færreste av oss vil oppleve det. I følge jordmødrene var den verste varianten i alle fall veldig sjelden.. latinsk begrep eller ikke :)

Jeg tror i alle fall at når folk skriver om KS her inne så blandes disse ulike typene KS sammen til en salig smørje.. Jeg må kanskje ta KS, og har jo blitt veldig usikker når jeg har hørt om alle farene forbundet med dette.. men jeg tror det veldig ofte da er snakk om KS som skjer som en konsekvens av en fødsel som stopper opp..

Skrevet

Jeg måtte ta et haste KS pga dårlig fosterlyd og riene hadde stoppet opp. Jeg var nede på 50% av blodverdien min fordi jeg blødde mye veginalt etter KS, lå på akutt og fikk blodoverføring, masse hormoner og ble klemt og stukket overalt fra 18 på kvelden til 9 morran etter... Måtte ha jern intraveøst i tre døgn før jeg var oppe på et akseptabelt nivå, måtte ta jerntabletter i 2 uker eller noe etter jeg dro hjem.... Men utover det gikk fødselen kjempefint:P

Skrevet

I min journal står det svart på hvitt KATASTROFE SNITT.

Jeg ble trillet ned på stua. Hadde fra før epidural.Så de satte spinal bedøvelse .Og kutta meg tvært.

Uheldigvis tok det lang tid fra de kom inn til h*n til h*n var ute . Nesten 25 min.

Måtte ligge på oksygen og fikk blodoverføring i 12 timer.

Mistet over 2000 ml.

Og det gikk heller ikke bra med barnet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...