Gå til innhold

Furten 4-åring! Flere??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare høre med dere her inne. Jenta mi på 4 år er stort sett helt normal og grei og ha med å gjøre, MEN; det virker som hver gang vi skal noe sted, besøk til noen eller f.eks julegrantenning, bursdager etc., så plutselig blir hun SÅ trassig og furter og ser skikkelig sur ut. Ser på meg med DET blikket og blir vanskelig å ha med å gjøre!! Dette har ført til at jeg gruer meg for å ta henne med på ting hvor jeg vet det er mange mennesker. Er dette noe forbigående tro? Og hvorfor skal hun trasse? F.eks på søndag skulle vi se på julegrantenning og alt var veldig hyggelig til hun plutselig ville hjem. Jeg sa jo at vi måtte vente og se på nissetoget og juletreet og greier,(jeg var veldig blid og hyggelig mot henne) men hun ble så trassig å ha med å gjøre at tilslutt dro vi hjem. Jeg ble jo flau over oppførselen hennes!!!!! Og vel hjemme fikk hun kjeft så det holdt, og lovet å oppføre seg neste gang. Men jeg vet at det kommer sikkert til å bli brudulje neste gang også..........ikke moro dette. Flere som har det sånn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Fikk kjeft så det holdt"..?

Skrevet

Hvorfor skal hun trasse? Kanskje hun rett og slett ikke liker slike sammenkomster med mange mennesker! Neste gang en sammenkomst er i emning kan du jo spørre henne om hun har lyst til å gå. Sier hun nei, kan du spørre hvorfor.

Skrevet

Mi kan og trasse men ikke på de områdene. Hun elsker sammenkomster selv om hun er sjenert.

Men min regel på trass er at hun ikke skal få viljen. Så jeg hadde ikke gått hjem. Men har hun sosial angst så er ikke det heller lett. Men jeg tror heller at hun vet at i sånne situasjoner så vet hun at hun kan vippe deg av pinnen og få resultater av trassen sin. At hun får viljen og dere går hjem.

Hva med at hun ikke får bli med neste gang? Bare du eller faren går med søskenet? Si at hun ikke får bli med siden hun ikke kan oppføre seg?

La søsken fortelle hva de gjorde og fikk. En slikkepinne eller noe søskenet hadde fått hadde vel vært greit å spise når 4 åringen ser på.

Skrevet

Hvis man leser om 4 åringer generelt, så er furting noe som ofte hører med.

En 4 åringen har definitivt begynt å forstå at verden er mye større enn først antatt, og har så smått begynt å løsrive seg fra sitt lille mikrosamfunn for å lukte på det som finnes der ute. En løsrivelse av den arten er ikke bevisst, men en følge av at sansene har blitt mer utviklet, og at forståelsen for både fysiske og emosjonelle ting og hendelser er større.

Jeg synes det er viktig at vi som foreldre og oppdragere lager klare rammer for hva vi tolererer av oppførsel. Trass bør få konsekvenser, men ikke oppmerksomhet (verken negativ eller positiv). Hvis jeg hadde bestemt at familien skulle på julegrantenning så hadde jeg ikke gitt meg på det. Men det jeg hadde passet på i HI sin situasjon,var å si ifra i god tid i forveien når vi skulle dra, og også når vi skulle hjem f.eks: "Når granen er tent, julesanger sunget og julenissen har delt ut gaver, da skal vi gå litt rundt i byen. Når det er et kvarter til vi skal gå til bilen, så sier jeg i fra": Og jeg ville ikke gått inn i noen diskusjon dersom barnet protesterte, jeg ville bare gjentatt beskjeden jeg ga til å begynne med, eventuelt ignorert oppførsel.

Gi aldri etter ved trass. Da vil barnet bruke dette som et middel som virker, og fortsette å trasse.

Det er ikke enkelt, det vet jeg. Jeg har en 4 åring selv, og har gått runder med henne om de samme tingene. Hvis man tar dette i begynnelsen, med alle de konfrontasjoner det vil medføre, så blir det enklere å håndtere ting siden.

Skrevet

Må nok si at 4 åringen din vant den kampen, siden du ga etter å gikk hjem... Hadde nok ikke gjort det jeg da.... for da vil hun nok helt sikkert gjøre det igjen, siden hun har skjønt at du ikke takler hennes trass, og git etter....

Skrevet

Hva med å bare gi etter å gå hjem med en gang det blir noe problem, for så å få andre som har vært der til å komme å fortelle hva spennende som sjedde etter hun var gått, og hva de fikk, og hun gikk glipp av. Kanskje hun angrer seg da, så kan du jo forklare neste gang dere skal på noe slikt hva som kommer til å sje, hva hun kan forvente, og at om hun velger å dra før det er slutt blir det ikke noe på henne da heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...