Gå til innhold

Hva skal jeg bruke 8 eggeplommer til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa og jeg har laget en stor porsjon marengs til jul (og de ble selvsagt ROSA), så nå står jeg her med en kopp full av eggeplommer jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Kan selvfølgelig kaste de, men det hadde jo vært fint om jeg kunne bruke de til noe nyttig, f.eks. en kakeoppskrift der man BARE trenger plommene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kommer ikke på noen kaker du kan bruke bare plommene til, for da trenger du også hviten.

men hva med majones da? den hjemmelaga blir kjempegod :-))

Skrevet

iskrem! ;)

Skrevet

Gullkake

125 g smør eller margarin

125 g farin

6 eggeplommer

2 dl kremfløte

175 g hvetemel

1 ts bakepulver

Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Pisk eggedosis av resten av sukkeret og eggeplommene. Pisk fløten halvstiv. Bland alt og vend inn mel+bakepulver. Fyll røren i form og stek på 160 grader, nederst i ca 50 min. Dryss melis over når den er kald.

Eller du kan lage den deilige kremen som brukes på suksessterte....

Skrevet

Iskrem

Hjemmelaget bearnaise eller hollandaise

Majones eller aioli

Spaghetti carbonara, veldig godt med bare plommer og ikke hele egg

Skrevet

En stor porsjon berlinerkranser.

Skrevet

Tirami su:-)

Pannekaker

Vafler

Skrevet

Du kan i alle fall lage en stooor porsjon med carbonara til middag, da bruker man eggeplommer. Ikke så mange som 8 da...

Skrevet

Marengs er super-enkelt!

4 eggehviter og 250gram melis

Piskes stivt (det skal være så stivt at du kan sette bollen på hodet uten at innholdet flytter på seg)

Ha i evt. konditorfarge (hvis du har noen som ønsker seg rosa kaker)

Lag små kaker med to skjeer (eller en kakesprøyte hvis de skal se litt fancy ut) og sett på bakepapir (de vil heve seg litt)

Tørkes i ovnen på 100 grader i 3-4 timer

Jeg lager alltid dobbel oppskrift og da får jeg tre brett. Dette er ikke noe problem, da setter jeg på varmluft og så lar jeg brettene bytte plass et par ganger (vet ikke om det er nødvendig, men gjør det uansett). De må nemlig stekes umiddelbart....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...