Ballettmelk Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Snuppa og jeg har laget en stor porsjon marengs til jul (og de ble selvsagt ROSA), så nå står jeg her med en kopp full av eggeplommer jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av. Kan selvfølgelig kaste de, men det hadde jo vært fint om jeg kunne bruke de til noe nyttig, f.eks. en kakeoppskrift der man BARE trenger plommene?
* 5 om dagen * Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 jeg kommer ikke på noen kaker du kan bruke bare plommene til, for da trenger du også hviten. men hva med majones da? den hjemmelaga blir kjempegod :-))
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=276560 Mm, marengs er godt! Vil du legge ut oppskriften? Aldri laget det før jeg
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Gullkake 125 g smør eller margarin 125 g farin 6 eggeplommer 2 dl kremfløte 175 g hvetemel 1 ts bakepulver Rør smør og halvparten av sukkeret hvitt. Pisk eggedosis av resten av sukkeret og eggeplommene. Pisk fløten halvstiv. Bland alt og vend inn mel+bakepulver. Fyll røren i form og stek på 160 grader, nederst i ca 50 min. Dryss melis over når den er kald. Eller du kan lage den deilige kremen som brukes på suksessterte....
Sylteflesk Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Iskrem Hjemmelaget bearnaise eller hollandaise Majones eller aioli Spaghetti carbonara, veldig godt med bare plommer og ikke hele egg
Mamma2OO5 Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 Du kan i alle fall lage en stooor porsjon med carbonara til middag, da bruker man eggeplommer. Ikke så mange som 8 da...
Ballettmelk Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #11 Skrevet 4. desember 2008 Marengs er super-enkelt! 4 eggehviter og 250gram melis Piskes stivt (det skal være så stivt at du kan sette bollen på hodet uten at innholdet flytter på seg) Ha i evt. konditorfarge (hvis du har noen som ønsker seg rosa kaker) Lag små kaker med to skjeer (eller en kakesprøyte hvis de skal se litt fancy ut) og sett på bakepapir (de vil heve seg litt) Tørkes i ovnen på 100 grader i 3-4 timer Jeg lager alltid dobbel oppskrift og da får jeg tre brett. Dette er ikke noe problem, da setter jeg på varmluft og så lar jeg brettene bytte plass et par ganger (vet ikke om det er nødvendig, men gjør det uansett). De må nemlig stekes umiddelbart....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå