AMS33 Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Hei Har vært på kontroll i dag og fått påvist +2 protein i urinen og blodtrykk på 130/75.... Og jeg har også fått hevelse i kroppen... Så da ble jeg bare mere bekymra. Er det noen som har erfaringer med dette? En behøver vel ikke bli alvorlig syk? Bare lurer.
Minamariamamma Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 hva sa jormor/lege som du var på kontroll hos da?de måtte vel reagere? jeg hadde +3 protein i urinen,men lavt blodtrykk fordi jeg har veldig lavt i utgangspunktet,men det var høyt for å være meg meg.... du måå ikke gå med svangerskapsforgiftning uten å være under nøye oppsyn av lege og jordmor.jeg ble lagt inn,men jeg hadde andre komplikasjoner som dukket opp i tillegg som infarkt i morkaken ,dette hang visst sammen fikk jeg vite, så jeg ble satt i gang fødsel 3 uker før termin og innlagt en uke før fødselen ble satt i gang,Så det kan være alvorlig om man ikke blir fulgt opp.....hevelse er også et tegn på mulig svangerskapsforgiftning.vil ikke skremme deg men jeg ville ha forhørt meg med jormor igjen jeg om jeg var deg,for å være sikker. trenger ikke bli alvorlig syk nei. andre symptomer jeg hadde var synsforstyrrelser,jeg så gule prikker foran øynene...og hadde mye vondt under ribbena og hodepine.dette hadde jeg gått med en liten uke fæør det ble oppdaget sv.forgifting. men lykke til og håper du er frisk !!!
AMS33 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2008 Hei Jeg skal til kontroll hver uke nå og blir fulgt opp. Men om jeg blir dårlig så får jeg jo bare kontakte sykehuset eller levere inn en ekstra urin prøve. Jeg er bekymret , men jeg prøver å ikke bli hysterisk..(selv om det ikke er lett ) Jeg vet at situasjonen kan forandre seg fort, jeg får bar lytte til kroppen..... Takk for svar....
Mjølkekua Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Ville bare si at det er bar at du ikke blir hysterisk, men det er ikke sikkert at du oppdager at du har svangerskapsforgiftning... Derfor veeeeldig viktig at du tar det med ro, og går til jevnlige kontroller. Det er nok ikke så dumt at de tar en preeklampsiprøve av deg heller. Ca 1,5 uke før jeg skulle ut i permisjon oppdaget de høyt bt på rutinekontroll. Jeg følte meg i strålende form (hadde vært på spinning 3 ganger samme uke.. :-)), og tenkte at dette kom til å bli en fin kontroll. På kontrollen oppdaget at bt hadde steget fra ca 120/65 til 140/90 noe som kan indikere svangerskapsforgiftning. Urinen var fin - hadde ødem på 1-2. Jormor anbefalte sykemelding, og sendte meg til fastlegen. Fikk sykemelding et par dager. Kom tilbake to dager senere og fikk påvist spor av proteiner i urinen. Fastlegen sykemeldte meg ut permisjonstiden med streng påpakning om å ligge mye og gjøre minst mulig. Hun sa at svangerskapsforgiftning ikke nødvendigvis kunne kjennes på kroppen og at det var irreversibelt hvis det har blitt påvist. Heldigvis har jeg ikke hatt proteiner senere, preklampsi testene (blodprøver) viser ingen tegn til svangerskapsforgidtning og bt har stabilisert seg på ca 125/80 noe som de ser på som akseptabelt. Så, hvis man oppdager det tidlig nok og tar det med ro kan man kanskje unngå at det utvikler seg noe...
har spire i magen min Skrevet 4. desember 2008 #5 Skrevet 4. desember 2008 Dette er ikke et innlegg for å skremme deg men en fortelling om hvor alvorlig en svangerskapsforgiftning kan være... jeg fikk dette helt brått og uventet i uke 37/38 i mitt forrige svangerskap. Det ble oppdaget på en helt vanlig jordmorkontroll at jeg hadde skyhøyt blodtrykk og eggehvite i urin. Jeg hadde ikke mye hevelser. (Jeg følte meg overhodet ikke syk og kunne aldri gjettet eller på annen måte visst at jeg begynte å bli alvorlig syk) Jeg hadde ett symptom som for meg ikke var noe symptom (da jeg plages med migrene) det var hodepine! Mye hodepine skal man være obs med! husk det. Jeg blei direkte sendt til sykehuset fra den jordmortimen (jeg hadde hele tiden før i svangerskapet hatt normalt blodtrykk på rundt 110 og 120) nå var det oppe i 160 og værre skulle det raskt bli.... meningen var at jeg skulle ligge til observasjon i ett døgn på sykehuset og tisse på potte for å holde øye med urinen gjennom natten...men før det blei natt begynte jeg med sterke hodesmerter, blodtrykket økte til 200 og jeg fikk til slutt krampesmerter i magen som var helt forferdelig vondt. så fra den jordmortimen (da svangerskapsforgiftning blei oppdaget) tok det nøyaktig 16 timer, så endte mitt svangerskap i hastekeisersnitt pga dette. Jeg hadde i tillegg morkakesvikt noe som var grunnen til at babyen min var liten, 2950gram ved forløsning. Den hadde hatt lite næring en stund. Dette er ikke for å skremme...men jeg visste overhodet ikke at jeg hadde svangerskapsforgiftning...men hadde det! så det er ikke så mye symptomer annet enn hodepine. Nå er jeg snart 32 uker på vei og har blitt fulgt opp veldig nøye gjennom hele svangerskapet pga det som skjedde før og så langt har alt vært bra...men er redd...fordi nå veit jeg hvor brutalt fort det der skjer. det skjer over natta. Forrige gang kom det ikke før i uke 37/38 og babyen kom med hastesnitt i uke 38. Så jeg engster meg mye for at dette skal skje igjen... Så stol på deg selv og nøl ikke med å kontakte lege/sykehus om du er i tvil.
lykkelig*** Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Jeg synes også at dette med svangerskapsf. er vanskelig. jeg trodde at når du først hadde fått det, så gikk det ikke tilbake, men på meg har alle prøver gått litt tilbake. Bt har vært på 125/92 men var for to dager siden på 130/85. undertrykket er jo det de følger mest med på.(skal helst ikke ligge over 90) Normalt ligger jeg på 120/60-70. Så det er klart at det er litt høyere, men alikevel en tilbakegang. Proteinen har vært fra spor til +1 til spor igjen. Hevelsene ligger nå på 2. Men rart at det kan gå tilbake på to av punktene!? Skal til jordmor på mandag så får sjekket det igjen da. Man blir engstlig av tanken på at det kan øke fort. og man skal helt klart ta det alvorlig både for din egen del og barnet. Har en søster som hadde alvorlig PE. Men synes det er litt lite informasjon rundt denne diagnosen.
LilleMille82 Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Hei! Har man først fått svangerskapsforgiftning er det irreversibelt. Jeg er selv i en situasjon med høyt blodtrykk,jeg begynte med 110/70 og varierer nå fra 140/90 - 150/100 og har også variert med spor av proteiner til +1 på proteiner i urinen. Jeg har forstått det sånn at det er ved preklamsi blodprøver den endelige konstateringen av svangerskapsforgiftning skjer. Har man de andre symptomene med hevelser, høyt bodtrykk og proteiner er man i faresonen og bør ta det med ro. Men legene tar det veldig alvorlig når man ligger å vipper til å få det nettopp fordi det kan utvikle seg styggfort. Mine symptomer begynte i midten av november. Siden da har jeg blitt fulgt opp av jordmor minst to ganger i uka for å sjekke blodtrykk og urin, i tilegg til tre ultralyder. Tror årsaken til at symptomene mine har holdt seg stabile er at jeg har tatt det helt med ro, kjedelig men sikkert vært nødvendig. Jeg er nå 37+3. Lykke til- og prøv og ta det helt med ro! Får du symptomer som flimring forran øya, sterk pannehodepine eller smerter på høyre side bør du ta kontakt med føden med en gang.
AMS33 Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2008 Hei til dere.... Jeg har ikke fått på vist svangerskaps forgiftning, men blodtrykket mitt har gått op fra 110/95 til 125/75 og jeg er sikkelig hoven i kroppen og har +2 på protein nå..... håper dette holder seg stabilt, men jeg har blitt innmari slapp og sløv i dag...føler meg mere hoven. Så til mandag går jeg til legen for å levere ny prøve , har verdiene da steget vil jeg at dem undersøker videre. Håper jeg ikke tar for lett på det.......
anik Skrevet 10. desember 2008 #9 Skrevet 10. desember 2008 Er det noen som kan svare på når det er vanlig å sette i gang en fødsel ved svangerskapsforgiftning?? Jeg er nå 36 uker på vei, har 2+ i protein og høyt blodtrykk som varierer fra 150/100 til 175/115. Har også mye hevelser i beina og sterk hodepine og urolig i kroppen.....babyen har det fortsatt greit i magen, men nå begynner jeg å bli litt engstelig når jeg leser om eklampsi. Synes det er så ille å være innlagt på sykehus, at jeg har virkelig stått på for å være hjemme så lenge som mulig, har nærme vei til sykehuset og sjekkes jevnlig, men har sagt at jeg føler meg i fin form for å slippe innleggelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå