Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 Mia har fått falsk krupp, og legen sa at hun var asmatisk og nesten helt tett i halsen. Hun har tydelig vondt for å puste og sliter med å få i seg både vått og tørt. Feberen er endelig borte, så det er jo bra, det er verst på nettene, dagene går ganske ok. Men jeg lurer litt på; hun har fått efedrin, men det står ikke hvor lenge hun skal gå på det. Er det noen av dere som husker/vet hvor lenge de skal bruke det? Vi fikk jo litt av ei flaske, da! Om dere har tips til hva jeg kan få i henne så tar jeg imot det med takk, hun har vært skikkelig småspist siden søndag og vil ikke ha noe særlig vann heller. Har fått beskjed om å være mye ute, så jeg håper det hjelper. Er i første omgang sykemeldt ut tirsdag, så får vi se.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Hei. Ja vi har jo hatt to runder med det i høst allerede. Fått beskjed om at et pleier å dukke opp helt opp til 3 års alderen. Hvis det blir for ille på natta er det ok å ta de ut i kald luft en 15-20 minutter. Ikke ha det for varmt på soverommet. 17-18 grader ble vi anbefalt. Luft godt på rommet rett før sengetid.I tillegg vri opp varme håndklær og henge på rommet så lufta blir fuktigere. heve hodet i sengen. Vi fikk ikke efedrin så der har jeg ingen erfaring. Men etter hvert hører du på hostingen om det er sånn hive etter pusten eller vanlig hoste. Falsk krupp kommer kun om natten. M fikk veldig sterk hostesaft for å få sove godt. Vi kjørte først anbefalt dose 3 netter, så halverte vi dosen i 2 netter og så kuttet vi helt etter det.Fungerte veldig fint her. Her har vi bare tatt vare på hostesaften til neste tilfelle. Godt å vite at man har i hus. Var ikke særlig kult på legevakta natt til søndag kl. 01.30. ¨ Håper det var litt gode tips her. Om du ser noe mer som fungerer gi meg beskjed. Alle gode tips mottas med takk.
Samsyn, Camilla og Therese Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 uff da! Stakkars lille Mia!!! håper hun blir frisk og rask igjen snart :-) Har ingen erfaring hverken med falsk krupp eller efedrin, fikk resept på efedrin til Camilla en gang, men fikk aldri behov for den. Men det er som Lykkebarn sier, kald luft pleier å hjelpe. Så det er nok lurt å være en del ute i den kalde luften :-) Camilla sender også en kjempegod gooood bedringklem til Mia Og jeg sender selvfølgelig en klem til dere begge :-)
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Uff, jeg føler skikkelig med deg! - Falsk krupp er skremmende mens det står på og ikke minst slitomt! Efidrin er en hostesaft for irriterte luftveier og så vidt jeg kan se på pakningsvedlegget så står det ingenting om at man bare skal bruke den i kortere perioder. - Men ved behov. Falsk krupp varer som oftest i 2-5 dager og etter det vil dere jo ikke ha behov for å gi henne efidrin. Håper den funker på Mia, den hadde ingen eller liten effekt på LilleM. For å få i henne mat/drikke.. maaange gode tips etter x antall sykehusinleggelser: is, cola blandet 50/50 med vann gjerne med isbiter, iskald yoghurt, isbiter til å tygge/suge på.. alt for å få i henne litt energi. Lite tips: gi henne mat/drikke ca 30-40 min etter en stikkpille - da er smertene minst og det er ikke såå vondt å få i seg næring. Ellers er jeg enig med Lykkebarn: kjølig rom, mye frisk luft, gjerne kaldere enn 16 grader også - kle heller på Mia mer, eller legg henne i dunpose.. - Vi gikk mange netter med LilleM i vogn, og lot ham stå ute på balkongen utenfor rommet hans om natten.. da sov han bedre, med hodeenden hevet og deilig frisk kald luft. God bedring og sørg for å bytte litt på, så dere har overskudd til å ta dere av henne på nettene..
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 5. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2008 Takk for gode tips og tanker :-) I natt gikk det litt bedre, jeg tror nok efedrin har en preventiv effekt for hun fikk ingen anfall før i 4-tiden. Jeg sov på feltseng inne hos henne og hun hadde klart bedre pust, men jeg hører at hun sliter og hun våkner ofte. Det er visst som å ha astma, og å puste igjennom et sugerør er i følge pappa'n ikke noe særlig moro. I morges gikk vi på badet og tok et varmt bad samtidig som varmtvannskranene sto på for fullt, dampen så ut til å funke og hun ble bedre. Etterpå ville hun til og med ha litt Biola :-) Nå henger det våte håndklær over hele huset, så jeg håper fuktigheten gjør noe for henne. Det er vondt å høre barnet sitt slite med pusten, og fortvilelsen når hun gråter mens brystet piper og hun bare vil at mamma skal fikse...man føler seg bra hjelpesløs. Men det er godt å vite at man gjør noe som hjelper. Jeg skal prøve isbiter til henne, det viktigste er jo å få i seg vann. Jeg visste ikke det med stikkpillen heller, det skal jeg tenke på. Takk igjen, dere er gode å ha :-)
Solstråle72 Skrevet 5. desember 2008 #6 Skrevet 5. desember 2008 Stakkars Mia, håper hun blir bedre snart! Jeg har heller ikke erfarning med falsk krupp. Men Tobias fikk Efedrin i vår da han hadde bronkitt. Vi fikk da beskjed om å ikke bruke det mer enn 5 dager sammenhengende. Den hjalp på Tobias og bronkitten, etter 3-4 dager var han nesten helt bra. God bedringsklem fra oss
Millapril Skrevet 6. desember 2008 #7 Skrevet 6. desember 2008 Stakkars lille Mia. Ikke moro å slite med pusten og ikke få sove. Bra det går litt greiere nå. Har dessverre ingen erfaring med falsk krupp, men har gitt efedrin etter mange uker med hosting på vesla. Her holdt det med to netter og så var hosten borte! Ingen bivirkninger av den heller (ikke slapp, ikke "hyper"),. Vi sender over god bedringsklemmer og håper hun snart er tilbake i god formen!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå