Gå til innhold

Flere som er mye oppe om natten og ammer?


sparkling74

Anbefalte innlegg

Flere med mai-barn som ammer mye om natten fortsatt?

Jeg er sliten og gruer til å begynne å jobbe...dvs vet ikke hvordan jeg skal klare det. Hun ser ikke ut til å endre mønster på egen hånd, så jeg tror det må et oppgjør til. Hva har dere tenkt å gjøre?

 

Jeg har tenkt at jeg nok må orke litt skriking..... Men tror ikke jeg orker full "skrikekur" dvs holde meg unna i 5 minutter av gangen (hvis jeg har skjønt det riktig). Tidligere da hun var veldig problematisk å legge om kvelden brukte vi synging på gangen som metode. Det viste seg å virke veldig godt. Tror vi vil vise at vi er der ved å høres i allfall når vi skal gjennomføre denne avvenningen. Men er usikker hva andre gjør, tar man ett og ett måltid bort? Hun er jo så tilvent til mat. Jeg har begynt for lenge siden med bare ett bryst hver gang, så jeg har begrenset mengden litt, men er ganske sikker på at hun er sulten når hun våkner. Virker litt dramatisk på meg å kutte alle måltidene på en gang. Hva gjør andre? Hun spiser for eks (etter kveldsmat kl 19)

Kl 22, 01, 03, 05, 07 - så tre måltider å kutte hver natt......

Hva er mest skånsomt? Drar en bare skrikingen ut i flere uker kanskje ved å ta ett og ett måltid? Meninger?

Hun er 6 mnd og spiser grøt morgen (litt) og kveld (mye), samt litt middag (relativt lite) pluss dessær (banan og avovado) og amming innimellom. Hun har begynt å spise merkbart mer på dagtid, så jeg tror det ikke er så synd i henne om natten lenger.....

sparkling74

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Det er som å lese om min jente- nokså samme tidspunktene hun spiser om natta. Men føler det er mere vanen at hun våkner enn at hun er så sulten.... hun spiser mye på dagtid av fast føde (pluss amming) så hun skal egentlig ikke være sulten. Huff, men kjenner jeg bare ikke orker skriking på natta, så da er det lettere å bare ta frem puppen, da sovner hun med en gang igjen. Er likom trett nok fra før av, men det må vel til med litt avvenning. Har som sagt ikke noe svar til deg, da jeg er i samme situasjon. Syns hun sov bedre og lengre når hun var mindre, syns ikke nattammingen da var noe problem. Men nå kjenner jeg at jeg trenger en hel natts søvn:O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Jeg hadde akkurat samme problem som deg. Jenta mi sov godt de første timene hu la seg, og etterpå var hun våken annen hver time.(av og til hver time) Hun har fire måltider til dagen(grøt,dessert,middag, grøt) og har lagt godt på seg. Så for tre uker siden fant jeg ut at hun er så stor nå at hun måtte kunne sove lengre. Sjekket også opp med helsesøster om jeg kunne bare la henne grine på nettene.

 

Å la henne grine på nettene og ikke ta henne opp gikk mye bedre enn forventet. Helsesøstera sa at "butikken" skulle være stengt mellom 12 og 06. Første kvelden gav jeg henne melk 11:30, så sov hun tre timer, grein en time( gav henne litt vann fra flaske innimellom og snakket til henne), så sov hun fire timer. Neste natt gikk nesten lik, men hun sov lenger i første økt, så gav ikke melk etter hun hadde lagt seg. Etter noen netter gav jeg henne vann når hun våknet og hun sov innen fem min. Så nå har jeg netter der hun sover fra sju om kvelden til fem- seks om morgenen. Total forandring!!! Da gir jeg henne melk, og hun sover noen timer til. En herlig forandring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Nå de siste dagene har hun spist mer grøt om morgenen (i tillegg til kvelden) pluss avokado/banan blanding midt på dagen, pluss masse pupp, så da føler jeg meg likevel trygg på at hun spiser nok om dagen til å få sove om natten. Derfor bestemte vi oss i går for å begynne nattavenning og tok utgangspunkt mellom kl. 00 og 5. Dermed fikk hun pupp da hun våknet halvtolv, samt kl. 5.15 i morges. Da hun våknet halv to var det pappa som tok tørnen.

Han skulle på jobb, men hadde lagt seg tidlig for å være opplagt, og etter hun sovnet igjen fikk jo han sove videre. Det ble skriking, men ikke så ille som jeg hadde fryktet. Varte en god stund, men han sang for henne og tok henne opp når det ble for ille. Så lot hun seg til slutt roe til søvn igjen i sengen sin (hadde vært våken en time da, skriking ca 30-40 min til og fra). Men så våknet hun ikke igjen før 5.15. så da var to ammeøkter hoppet over :) (hun våkner vanligvis både halv to og halv fire en slik natt). Spent på hvordan de neste nettene blir!! Har tenkt på at vi antageligvis kommer til å kutte 5 økten også fra i natt, og heller signalisere morgen i 6-7 tiden med å skifte på etc-. Så kan hun heller legge seg igjen etter pupp etter det. Dette for å signalisere et skifte mellom når hun ikke får pupp og når hun får.

Andres meninger om dette? har fått rådene fra helsestasjonen selv også men ikke helt vært klar for å gjennomføre det før nå...ja er selv klar for en herlig forandring :) og ser også at hun er mindre fornøyd nå enn før. Hun våknet aldri helt tidligere ved nattamming, men siste mnd har hun våknet helt hver gang. Klart hun også blir sliten av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei godt og høre det er flere som har nattpuppende unger. Gutten vår er våken 2- 3 ganger variere noe, men også klokkeslett varierer. Tror ikke han er så veldig sulten alltid, tror det er like mye tenner som vekker han eller at han har sparket av seg dyna og er kald. Han sover veldig urolig. Den 6. tannen har brutt fram nå, og som vanlig ved tannfrembrudd er han mer våken. Så håper det drøyer noen uker før de to nesten tennene kommer så vi får mulighet til og komme inn i en bedre rytme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er helt sikkert mange måter å ordne problemet på, og barn er jo forskjellig! Vi ordnet problemet uten skriking, og har nå sovet hele natten i over 1 måned! Jeg lager simpelthen en flaske mme, og blander i litt maisgrøtpulver, slik at det blir velling. (Lag litt større hull i smokken på flaska!) Når vi legger oss, tar jeg simpelthen opp gullgutten og gir han flaska mens han er helt i halvsøvne, og legger han deretter ned og han sover videre natten igjennom...

Som sagt, alle er forskjellige, men det har funket for oss! Lykke til, forstår du er sliten!!!! Happy holidays anyway : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det jeg leser?! Finnes det virkelig 7-8 mnd gamle babyer som fortsatt spiser flere ganger på natten?? Blir nesten litt sjokkert! Her sluttet vi med nattmåltider da han var 3 måneder. Det gjelder å være litt bestemt og få inn faste rutiner på dem! Lykke til.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva?!? Sluttet du å amme på natten etter 3 mnd? Er nesten litt sjokkert jeg også.. Men godt at du er bestemt da. Mulig det er noen av oss som ikke STRESSER med at alt skal sluttes med så tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også si at jeg reagerer at du sluttet så tidlig. Helsesøsteren vi benytter har alltid sagt at etter 6 mnd kan en slutte å gi melk om nettene, da skal jo barna ha flere måltider til dagen (fast føde).

Jeg fikk en jente som var liten av vekt, og har måttet helt siden fødselen ammet henne ofte på både dag og natt. Legen vi bruker sa dette vare helt til ungen var 6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det går nok bra skal du se, det med å kutte puppen på natten. Jeg fikk klar beskjed på helsestasjonen at lilletuppa skulle klare seg uten mat fra 20.00- 07.00 på 6 mnd. Da når jeg tok tak i det, kunne hun puppe 3 ganger for natten. Utrolig nok kunne hun kutte alle de måltidene samtidig, for når hun først skrek en natt ( 2,5 time) så var det gjordt. Men må nok si at det er fra natt til natt nå. For hun gikk 3 dager med nesten 40 i feber og da trengte hun veldig mye veske, da ble det mye pupping på natta. Hun her spiser nok noe det samme som hun hos deg gjennom en dag. Du må vel kanskje syke deg opp litt selv før du legger deg når du skal venne av. Fikk ett tips på helsestasjonen, og det var at det var pappa'n som skulle venne av. Mamma'n skulle ikke ligge på samme rom, så babyen kjente lukta eller hørte mamma'n. Hos noen kunne det bli 1 natt, hos andre kunne det ta 3 netter. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...