Mamma2OO5 Skrevet 4. desember 2008 #1 Skrevet 4. desember 2008 og det er helt i orden for min del. Gjør meg ingenting, men vi er ikke kristne og det er ikke noe jeg kommer til å støtte oppom og fortelle. Jeg vet jo at ikke han har bursdag på julaften. Så hvis han kommer hjem og sier; på julaften har JEsus bursdag, hva sier man da egentlig? Sier man bare "ja" og tar den forklaringa seinere når han skjønner litt mer..? Ikke noe stort problem, men kom til å tenke på det da jeg hørte de snakket om Jesus her om dagen.. Hvordan forklarer dere jula for 3åringene deres?
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #2 Skrevet 4. desember 2008 Tja, Jesus har jo faktisk eksistert så det er jo ikke "løgn". Jeg sier ikke "ja" når min sønn kommer fra barnehagegudstjeneste og sier at Jesus bor i himmelen. For meg så finnes det ingen himmel i kristen forstand og derfor heller ingen Gud og jesu som bor der opp. Mitt svar ble: "Noen tror det"
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #3 Skrevet 4. desember 2008 Du kan jo si at det er da man trodde jesus var født og at mange feirer jul fordi de feirer bursdagen til Jesus.
Gjest Trollbundet Skrevet 4. desember 2008 #4 Skrevet 4. desember 2008 Jeg sier at Jesus har bursdag på julaften,det er fordi jeg tror på det selv:). Men til deg som ikke tror på Gud: Ikke si at han ikke har bursdag da! Han blir så forvirret da.Ikke bra..Bare si ja det har han! Det er vel ikke noe galt i det vel? Når han blir større kan han tenke selv,da vet han at du ikke tror og han kan tro det han vil:).Kansje går han din vei,kansje ikke..
Mamma2OO5 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2008 Ja det kan jo faktisk ha vært en person som blei født 24 des og som het jesus. Ser den. noen tror det er jo ok:o)
Sjokoladekaka Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Å feire jul, er jo blitt ein kristen tradisjon. Og ein feirer den for å minnast Jesus sin fødsel. Juleevangeliet omhandlar jo dette. Så at ein seier til ungane at ein feirar jul fordi Jesus har bursdag, blir jo rett. Ellers så feirer en jo berre at sola snur. Kvifor feire jul, om ingen av delene passar ein? Det at det er lagt til jul, sjølv om det kanskje ikkje historisk stemmer, er jo fordi jul var allereie ei feiring fordi sola snur. Og kristendommen "stjal" feiringa, slik eg forstår det.
Gjest Sauen - preggers Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Men nå er det ikke helt enighet om at Jesus hadde bursdag på julaften heller da... Noen som mener mars, noen som mener oktober osv...=P Jeg ville bare sagt det som kaklehøna sier.
Mamma2OO5 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #8 Skrevet 4. desember 2008 Ja det var det jeg også tenkte. At han kan bli forvirret og kanskje synes det er litt rart at de i bhg forteller om noe som ikke er sant. Men å si at noen tror det og noen tror noe annet er jo også greit:o) Helt i orden om han blir kristen, ikke det værste som kan skje akkurat hehe. Han står fritt til å velge tro selv.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 4. desember 2008 #9 Skrevet 4. desember 2008 Som ei over sier; han har jo eksistert og mange tror jo at det er da bursdagen hans er, så helt på jordet er det jo ikke. Jeg sier i alle fall ikke i mot det, men så er vi tradisjonskristne også da. Om hun selv velger å være kristen eller ikke tror jeg ikke er tida for å ta en diskusjon på når hun er 3, men spør hun så skal hun få svar som ikke er så kompliserte. De går jo i julegudstjeneste med barnehagen også (som jeg ikke har planer om at hun ikke skal få være med på) så da har ikke jeg tenkt å si i mot det hun evt får høre der. Men tror man overhodet ikke selv, og feirer jul av andre årsaker (feks - er det lyset man feirer er på vei tilbake?) så kan man jo si det - at man feirer jul på flere måter.
OsloMor Skrevet 4. desember 2008 #10 Skrevet 4. desember 2008 "Jeg er så glad hver julekveld, for da ble Jesus født..." Jeg sier ikke noe annet enn at Jesus ble født da, ser ikke noe grunn til å forvirre unger i bhg-alder.
Lilith Skrevet 4. desember 2008 #11 Skrevet 4. desember 2008 Vi er ikke kristne, men jeg har ikke noe problem med at sønnen min hører om Jesus. Han har jo faktisk levd, og selv om jeg er ateist og ikke tror på noen gud, kan jeg meget vel tro at Jesus var en mann med spesielle evner. Jeg tror bare ikke på at han var Guds sønn eller Messias. Jeg forteller min sønn nøyaktig det jeg tror, men sier også at mange tror på en gud, og det er også greit. Det er greit å si at julen feires fordi Jesus ble født da, vi drar bare ikke inn noen gud i det.
erteposen + 4 Skrevet 4. desember 2008 #12 Skrevet 4. desember 2008 Jeg gidder ikke å gjøre det for komplisert. Har større problem med julenissen enn Jesus. Jesus er jo en historisk person og kristendommen må en jo kjenne godt til om en skal forstå noe av samfunnet og historien vår. Jeg forteller om krisendommen og at vi feirer Jesus sin bursdag. Lit vanskeligere med påsken.
~sjiraff~ Skrevet 4. desember 2008 #13 Skrevet 4. desember 2008 Trodde det var ganske så bevist at han er født i mars noen år før 0?
partyoffive Skrevet 4. desember 2008 #14 Skrevet 4. desember 2008 Synes som flere har sagt at det er jo faktisk riktig ift jule-evangeliet og div julesanger vi synger hver jul; at jesus ble fodt på julaften og at det er det vi faktisk feirer. gavene vi gor skal jo reflektere gavene gitt til Jesus barnet fra de 3 Vise Menn (gull, rokels, myra) osv. Helt enig i at det ikke er grunn til og forvirre barn noe videre med andre forklaringer i bhg alder. Jeg synes personlig at vår personlige tro ikke burde ha for mye innvirking. Når de blir gamle nok kan de velge selv. Vi er ikke nodvendigvis religiose, men vi har dopt alle 3 barna i kirken. Ved konf. kan de få velge selv. Jeg ville stottet bhg'ns teroi uten og legge til ytterligere info. hvis du ikke tror på det selv. Har han spm kan du jo rett og slett og si at du ikke vet og si at han kan sporre i bhg. !?!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå