Gå til innhold

Hvordan står det til med blodprosenten og ferritinet deres jenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er bare litt nysgjerring på hva dere ligger på.

Hos meg er blodprosenten(hb) på 10.0 og Ferritinet(jernlageret) ligger på 8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jernlageret mitt startet på 17 og er nå nede på 8 så jeg skal spise jerntabletter frem til fødselen.

Kan og være derfor jeg er så trøtt og slapp her.

2 Tabletter av Hemojern hver dag.

Skrevet

Det var jo ganske lave jernlagere da.Håper også at myrtel fødeklar har begynt å spise jerntbl. Tenk hvis du får en blødning i forbindelse med fødsel så vil da kroppen din ha det mye tyngre og kanskje ikke klare å bygge opp igjen blodprosenten din.

Hilsen Stine.

Skrevet

Er det normalt å måle jernlageret? Har ikke fått målt det hele svangerskapet jeg... Men blodprosenten har økt fra 10.3 til 11.2 på 1 uke... Er det normalt?

Skrevet

hb er på 10 så den er forsåvidt innenfor det akseptable, men ferritinet mitt er på 7 så det knaskes jerntabletter to ganger for dagen.

Skrevet

Har bare et problem, jeg tåler ikke jerntabletter:-((

Har prøvd alle, men ender opp med skikkelige kramper i magen, sånn at jeg ligger på gulvet å hyler. Så det er et eller annet jeg ikke tåler i dem, og jeg er ikke forstoppet så det er ikke det. Men nå har jeg tatt noen få i uka, Har funnet ut at hemjern var de mildeste. Også leser jeg matvaretabellen for å få i meg det som er mest jernrikt. Meeen så var det jo kvalmen da:-))

Men jordmor mente jeg ikke trengte å ta jerntabletter ennå????????

Men man skal jo tross alt blø endel etter fødselen, i tillegg til det man mister under selve fødselen.

Skrevet

Legen min sier at det egentlig ikke er noe poeng å måle ferritinnivået under graviditeten, fordi verdien vil bli uriktig, grunnet det økte væskevolumet vi har i kroppen. Fikk målt ferritinen min noen uker før jeg ble gravid, og da var den finfin (84, tror jeg).

Min Hb var 11,5 (mener jeg å huske) i starten av svangerskapet, og 10,9 da jeg målte i uke 33. Veldig fornøyd med det. Jeg tar mulitivitamin med jern i, og satser på at det holder. :)

Hvis man har plager pga lav hb og/eller lavt jernlager må man selvfølgelig ta jerntabletter - men oj, så glad jeg er for å slippe! ;p

Skrevet

Hei.

Jeg hadde hb på 10,4 og ferritinet lå på 5 for 1 mnd siden.

Sist gang jeg tok prøver lå ferritinet på 8 og hb på 10.

Så ferritinet mitt har økt etter jeg begynte med jerntabletter, men er vel måte på hvor mye det kan øke og. Jeg føler meg ikke like slapp og trøtt som jeg var hvertfall..

Skrevet

Hei,

I uke 30 har jeg ferritin på 11 og hb på 12,9 ca. Ferritin har gått ned, selv om jeg har tatt 1-2 hemofer pr dag siden uke 15 eller noe. Fått beskjed om å ta 4 pr dag nå...har vært kjempetrøtt i det siste, noe som godt kan skyldes at ferritinet har sunket :) verdiene skal visst være mellom 15 og 200, men har inntrykk av at SVÆRT få ligger noe spes over 30 blant jenter:)

Merker ikke noe i magen av hemofer heldigvis, men spiser jo mye frukt og grønt ellers :D

Skrevet

Hei!

Vil anbefale niferex jerntabletter til dere med lavt ferritin, de er kjempebra. Mitt ferritin-nivå var på 7 for en måned siden, er nå oppe i 16. Det går bra med magen også hvis du får i deg masse fiber.

Har prøvd andre jerntabletter siden jeg ble gravid (er i uke 36 nå), men ferritinet ble bare lavere og lavere, nå har det endelig snudd!

Skrevet

Mitt ferr nivå ligger på 11 nå( har 16 dager igjen), men har vært nede i 8 og 9..

Jeg spiser på Aminojern da jeg er veggis, og har spist jern de to tre siste månedene.

Skrevet

9 i hb, og 4 i ferritin!! Men har også fått samme beskjed som ei over hær, om at det ikke er vits i å måle ferritin i i svangerskapet fordi det blir tynnet ut pga økt veske i kroppen! Mengden totalt trenger ikke være lav, det er bare tynnet ut i mye mer veske... Legen sendte brev om at jeg burde ta jerntabletter fordi nivået skulle være over 15, mens på føden og jm sier at det ikke stemmer for gravide! Men nå har jeg lav hb i tillegg da, så da ble jeg pent nødt til å spise jerntabletter! Tar aminojern jeg da, eneste jeg tåler!

Skrevet

Myrtel fødeklar!

Skulle det bli for ille, så finnes det jo sprøyte med jern man kan ta muskulært... Da har det ikke no invirkning på magen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...