Marianne87 Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Er gravid i litt over 8 uke og er SÅ dårlig :S Kaster opp alt fra 2-8 ganger daglig. Har en gutt fra før og da jeg gikk gravid med han kastet jeg opp i 9 måneder nesten. La på meg bare 2 kg i det svangerskapet og var lagt inn med intravenøst i et par uker før jeg ble satt igang 12 dager før termin. Har ikke lagt på meg de kiloene jeg mistet i forrige svangerskap (han er 14 måneder nå) og føler jeg har veldig lite å gå på. Jeg er temmelig tynn nå og var vanlig slank før jeg mistet de 10 kiloene i forrige svangerskap. Er veldig redd for at barnet mitt ikke får det den trenger, og kan ikke forstå at det ikke går utover det når jeg kaster opp så mye som nå :S Gjør jo ganske vondt i magen når en kaster opp hele tiden (magen blir jo temmelig tom også :/ Prøver å spise lite og ofte,men hjelper ingen ting. Heldigvis får jeg fortsatt i meg en del væske. Andre som går og bekymrer seg mye for dette? *Og noen som har tips til meg? Tar i mot alle tips, har prøvd noe, men ingen ting ser ut til å virke. Hvor langt skal en la det gå hvis en er veldig tynn fra før og går ned i vekt? Noen som har fått noen beskjeder fra lege? skal ikke til legen igjen før i midten av januar! Takk for hjelp!
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Hei=) Føler jeg er eksepert på dette! Jeg skjønner akkurat hvordan du ha det! dette er pyton altså!Og vondt og ubehagelig til tider =/ Men d finnes mange råd og tips,men du må finneut hva som passer for deg!Har hypermsis jeg...hatt d i hele svangerskapet nesten og jeg er i uke 14 snart.Det kalles hypermesis når du kaster opp ALT du spiser og drikker og blir dehydrert osv...men faktisk så er det ingen fare før du virkelig er så dehydrert at huden står...altså..test på handa...klyp deg på handa og se om huden står rett opp når du slipper..da r det på tide med intravenøst...men jeg har ikke kommet så langt så regner med jeg slipper ! Men du ska ikke bekymre deg for at ungen ikke får d den trenger fordi det får den=) Det er du som ikke får det...så d r faktisk ikke farlig for bebien..du kan regne med å gå ne en del men d kommer på igjen seinere sannsynligvis. Men ivertfall så bør du prøve å gjøre noe med d at du kaster opp for mye likevel da..prøve forskjellige ting som feks seaband...og spise ofte og lite kan hjelpe stort..bare spis likevel om du er super kvalm og selv om du spyr...bra å ha mat i magen og drikke mye veske selv om d kommer opp igjen og selv omd kan være helt vemmelig. Maten du spiser tas fort opp i kroppen spesiellt hvis du har kastet opp mye og da er d om å gjøre og ivertfall prøve å ha maten innabords i en -to timer..jeg vet-kan være skikkelig vanskelig.Tips er å prøve å spise fet mat den tiden du kaster opp mye...de binder også veske..og fet mat gjør at kroppen jobber mer me då fordøye osv og ergo kommer d ikke fort opp=) Eller er det ingefærrot til nød..legen min anbefalte d til meg,anbefales ikke for store mengder men spør barepå apotek,ikke helsekost,Ellers hjelper d å spise bare d man har lyst på=) Hvis du har helt mistet matlysten så prøv med kjeks og slikt...når d kommer til veske er d jo vann som er aller best men jeg måtte drikke cola..selv om d ikke er anbefalt,men d var i ganske små mengder og utrørt kullsyre..bare for å binde magen litt. Håper du finner noe som kan hjelpe! 'Lykke til=)
Marianne87 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2008 ingerfærrot har jeg prøvd, det funket ikke for meg... og å beholde maten i 1-2 timer kan jeg bare glemme. Går ca 5-10 min :S Forhåpentligvis blir det bedre etter de 12 første ukene, men det gjorde det ikke med barn nr 1 og det er det jeg er redd for. For denne gang MÅ jeg legge på meg ellers kan jeg komme ned på en farlig lav vekt etter fødsel :S Jeg drikker litt cola, men prøver å begrense meg pga koffeinet. Men det er det eneste jeg synes hjelper litt mot kvalmen :S I tillegg har jeg et sinnsykt lavt blodtrykk når jeg er gravid og holder på å besvime hver gang jeg reiser meg! :/ Håper virkeligjeg har bedre dager i møte... :S
MammatilMarcusoglillespiren<3 Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Huff! Ja jeg vet det er vanskelig..hadde d akkurta likt selv..men jeg tvingte i meg mat da..og bare spydde..men gjorde d likevel..noen ganger spiste jeg og la meg rett og slett til å sove rett etter..bare om håp om at d skulle holde seg i magen til d kom ut andre veien:-P Ingefærrot hjalp ikke til meg heller..men seaband hjalp noe..syns du skal ta deg en tur til apotek og kjøpe deg d hvis du ikke har prøvd! Ellers har du prøvd å drikke ingefærøl brus da?riste ut kullsyra så d ikke blir så mye luft er lurt.Ellers er det den gode gammeldagse loff med kaviar som kanskje kan hjelpe da..prøvd å spise det? Jeg trur nok du sliter litt mer enn meg pga av d at du er å tynn som du sier...jeg er ikke kjukk men jeg er liksom litt over normalen,så d er ikke noe farlig o m jeg mister noen kilo...hadde en del å gå på..men d er klart d er ekstra vanskelig når du føle du ikke har nok fra før av. Men Babyen får uansett d den trenger altså! tru d eller ei...vært på sykehuset et par ganger og alle sier dette...utrolig synes jeg..så du må tenke på at du må få i deg noe Bare prøv alt du kommer over som kanskje kan hjelpe..Det er en mager trøst men...siste løsning er jo å dra til legen for å få dem til å skrive ut en resept på feks postafen da...d er eisesyketabletter som de har funnet uttydeligvis ikke skl ha noen negativ på virkning på fosteret..men du må BARE få d av legen hvis han/hun sier det er greit....jeg har ikke tatt det da,men d var fordi legen min mente jeg greide meg uen..men etetrsom din vekt er så lav mener jeg du skal få det og dersom du ikke har hatt noe spes komplikasjoner under forrige svangerskap..feks SA elle MA. Håper du fnner ut noe da=)
Marianne87 Skrevet 4. desember 2008 Forfatter #5 Skrevet 4. desember 2008 Ingefærøl brusen har jeg prøvd før, den er så vond at jeg kaster opp bare av smaken:p Sea band har jeg ikke prøvd så skal kjøpe sånn å prøve Kaviar kan jeg heller ikke spise, det er også noe jeg ikke tåler smaken av fra før. Men loff med leverpostei og Cola har funket noe, men ser ut som det snart ikke hjelper noe også :S Jeg får bare prøve meg frem alt jeg kan... Jeg spiser selv om jeg kaster opp, men begynner å bli temmelig slitsomt. Jeg er nok litt vel tynn fra før, ligger på undervektig på bmi, men er ikke sykelig liksom. Men kroppen min har aboslutt ikke 10 kilo å miste dette svangerskapet også.Jordmoren min og legen min har sagt at jeg har mye mindre å gå på denne gang og at jeg bli lagt inn mye tidligere denne gang i forhold til forrige svangerskap hvis det blir like ille. Men jeg får bare prøve noen uker til å få i meg i det minste noe. Er jo noen tider på dagen enda som er litt bedre enn andre. Selv om jeg kaster opp i overkant mye nå om dagen synes jeg :S
trine->mai07 og juni09 Skrevet 4. desember 2008 #6 Skrevet 4. desember 2008 Vet i grunn ganske mye om dette.. Ble innlagt forrige onsdag etter å ha mistet 6 kg på en uke pga oppkast, fikk diagnosen hyperemisis (heldigvis ikke mange som får den) (jeg er også undervektig fra før) Jeg har kasta opp fra 3-4 ganger og opp i 10-12 ganger pr dag siden jeg fant ut at jeg var gravid, fått masse tips men ingenting hjalp meg. Kvalmestillende funker ikke på meg.. Da jeg ble lagt inn fikk jeg nesten 8 liter med væske intravenøst, og fikk 100 mg med noe som heter Tiamin i tillegg hver dag. Når du kaster opp mye samles sv.skaps hormonene opp, og desto mindre drikke du får i deg dess mer hormoner samles opp og kvalmere blir du. Prøv å få i deg så mye drikke som du kan. Jeg fikk akupunktur 1 gang pr dag og akupressur 1 gang pr dag mens jeg var innlagt, og det fungerer faktisk VELDIG godt på meg. Ikke noe annet funker.. Fersk ananas fungerer også i små posjoner. Du har helt sikkert prøvd det, men kjøp salt kjeks og sett på nattbordet. Våkner du om natta spiser du en kjeks, og det samme 5 minutter før du står opp. Lykke til Jeg er nå 11+4 og har ikke kasta opp siden jeg kom hjem fra sykehuset. Er kvalm, men har roet seg med oppkastet og da er jeg fornøyd.. Så lenge det varer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå