Gå til innhold

noen som ammer som kan hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg skal ha barn i januar, og har (tror jeg) bestemt meg for å amme. jeg fikk en jenta i mars 07, og da bestemte jeg meg for å ikke amme.

så nå har jeg noen ammespørsmål som jeg veldig gjerne vil ha svar på!

hvor ofte vil babyen ha mat?

vil det bli kjempestress for meg å amme med en jente på knappt to år springende omkring?

hvordan er det? kan jeg gå ut noen timer uten babyen?

må jeg da ha med brystpumpe?

hvor lang tid tar det før brystet er helt tomt, før det "renner" over igjen??

kan jeg både amme å gi mme?

(jeg kommer ikke til å ta frem puppen når vi er på besøk og ute på cafeer og sånn)

visst jeg skal ut (på fest) å skal ha meg noen øl og sånn, kanskje noen uker etter fødsel, kanskje jeg drar å tidlig som i 6 tia på kvelden, når kan jeg amme igjen da? jeg vil ikke amme når jeg er beruset for alkoholen går jo ut i melka også.. kanskje jeg ikke er hjemme før i 4 tida på natten... må jeg da pumpe meg noen ganger den kvelden? vil jeg få brystspreng da? er det veldig vondt?

sikkert masse domme spørsmål, men jeg lurer fælt::)

jeg har så lyst til å amme denne gangen!

Videoannonse
Annonse
Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Støtter deg veldig - amming er supert:-)

For å starte på toppen...

Babyen skal legges ofte til brystet i begynnelsen, du kan komme til å amme oppimot 12 ganger i døgnet. Hvis jeg husker riktig så skal det aldri gå mer enn 3-4 timer i mellom hvert måltid. Det er viktig at du ammer ofte i begynnelsen, for det øker melkeproduksjonen din.

Det kan kanskje oppleves som stressende med ei aktiv storesøster på 2 år, men prøv å lage en rolig atmosfære rundt amminga, det er viktig. Kanskje vil hun sitte sammen med dere og se på/kose eller du kan sysselsette henne med en annen rolig aktivitet f. eks se en film, tegne litt e.l.?

Jo, du kan være borte fra babyen, men de færreste reiser vel bort fra et nyfødt barn på timesvis(?). I begynnelsen er det ofte slik at man ammer gjennom hele døgnet, for da trenger babyen det. Etterhvert får den mer regelmessige måltider, og du kan "time" ting litt bedre. Men jeg vil si: med en nyfødt kan man ikke tenke så mye på klokka; babyen må få bestemme og så må mor bare "følge på" i forhold til når vil han/hun ha mat, bleie, sove osv. Følg babyens rytme.

Det kan være greit å ha med en brystpumpe hvis du vet at du skal være borte en god stund, evt du kan håndpumpe deg opp i en vask e.l.

Hvor lang tid det tar før det renner over igjen, avhenger av flere ting.... Men som en regel kan du huske: jo mer melk som går ut gjennom brystvortene dine, jo mer melk produserer du. Kroppen har ei veldig grei ordning på dette, slik at produksjonen matcher etterspørselen. Vær forberedt på full pupp og strie strømmer de første ukene (da renner det bare du tenker på babyen din:-). Men dette roer seg etter en stund, jeg har ikke vært plaget med det på mange mnd (gutten min er 10 mnd).

Javisst kan du både amme og gi mme. Mange som gjør det:-)

Det du sier om alkohol i melka er helt riktig. Det du kan gjøre når du kommer hjem fra fest, er å pumpe tomt brystene for så å kaste melka. Du vil da produsere ny, alkoholfri melk som babyen kan få til frokost.

Hvis du ikke pumper deg, vil du nok få brystspreng ja. Jeg vil ikke si at det er veldig vondt, men det er litt ubehagelig. Da gjelder det å få lettet på trykket, enten ved å legge babyen til brystet eller å pumpe seg selv.

Må bare legge til at hvis du pumper deg hver gang du får litt brystspreng, så vil det bare bli verre, for da vil produksjonen (som skrevet om lenger opp her) øke på - noe som gir mer spreng.

Hmmm....håper dette hjalp litt. Vil bare gi deg begge thumbs up for at du har lyst til amme denne gangen, du har mye å glede deg til!!!!

Lykke til! =D

PS Vær forberedt på såre brystvorter helt i begynnelsen. Det er vanlig, og går over etter ei kort stund. Hold ut, og be jordmor eller heslestasjon om råd hvis du syns det blir ille.

Skrevet

Vil bare legge til at alkoholen er i melka så lenge den er i blodet. Så fordi om du pumper ut melka etter å avslutte festen betyr det ikke at den nye melka er "alkoholfri":o)

Lykke til med amming da, det er en helt magisk kontakt med babyen synes jeg! :o)

Skrevet

hei

Ingen spørsmål er dumme! Det er dumt å bestemme seg for slike viktige saker uten å undersøkt og spurt.

Flott om du har lyst til å amme enten på full tid eller i tillegg til morsmelkerstatning.

Baby vil ha mat når den er sulten... Har fullammet tre stk, og oppdaget at det varierer veldig... noen ganger hver time andre ganger hver 3-4 time... Det er anbefalt å amme hver tredje-fjerde time (men man må se ann babyens behov.

Ikke stress å amme selv om man har barn, Man slipper jo å varme melken, vaske flasker, gjøre i stand melkeblandinger osv. Og jenta di lærer samtidig å vente på sin tur til kos...eller det hun ønsker hjelp til... De forstår mer en man tror vet du... Man kan jo se litt tv sammen med henne, lese bok eller finne en annen måte til å gi henne en kosestund også.

Man kan være borte fra baby, bare man har flaske tilgjengelig der babyen er... så kan man håndpumpe om det blir melkespreng (går kjappere for hånd en med pumpe om man ikke trenger å ta vare på melken.....gråte over spillt melk får en ny mening nå ja)

alkoholen er i puppen så lenge det er i blodet.... men det er begrenset hvor mye det blir...det sies at man har samme promille alkohol i morsmelken som i blodet.... dagen derpå er det ute av systemet om man har rangla.... ett glass vin/ en øl tar jo mye korterer tid selvsagt.

brystspreng er vondt...men som sagt melk det forhånd (over en vask el.) så er du kvitt det.

Lurt å venne baby til flaske fra starten om du vet du kommer til å gi det flaskemelk med gjevne mellomrom....slik at han/hun er vant med det når puppen plutselig ikke er tilgjengelig....

lykke til

Skrevet

1. ca hver 3 time, men dette er individuelt :)

2. dette går sikkert bra, jeg hadde en på litt over ett år som fløy rundt kan ikke huske at det var noe stress :)

3. ja, du kan jo amme like før du går ut!

4. det kommer jo litt ann på hvor lenge du blir ute, jeg hadde bryst pumpe, men ikke alltid jeg hadde den med meg, blr trykket or høyt bare finger pumpa jeg ut det verste

5. det tar jo litt id før brystet blir fullt igjen, men plutselig hører du en unger gråte å vips.... fullt, he, he

6. du kan jo gi supplerende hvis du ikke har nok melk, med det kommer jo økedøgn som øker din melke prod.

7. jeg fikk beskjed at jordmor at man kan amme 8 timer etter man har gitt seg med å drikke

8. det lønner seg å pumpe ut den første melka etter fylla, det gjør ikke veldig vondt, men det sprenger litt, men da bare pumper du ut litt så går det over :)

håper dette gå deg svar, jeg har ammet begge mine barn og det har gått kjempe fint!

det er en kos og måte å knytte bånd på som man ikke får uten puppen mener nå jeg da..

kos deg masse med baby og ammingen!! :)

Skrevet

Så fint at du vil amme:)

Det er så lett for oss som har kommet godt i gang å si at det går seg til, men så er det det det gjør! Selv om jeg ikke trodde jeg hadde sjans til å få det til da jeg kom hjem fra sykehuset. Tårer og snørr, men jammen ammer jeg fremdeles, og nå er han snart 14mnd.

Masse svar over her, jeg trenger ikke si det samme.

Nå slipper du iallfall å vaske/koke flasker, varme melka og passe på at du har nok hjemme og med deg ut. Nå er den fiks ferdig varm. (Skjønt, jeg ser nå at du vil ha med flaske ute, så da må du huske det da:). Kan jo hende når du kommer inn i det at du ikke bryr deg om å amme ute, da, dessuten finnes det sjal og sjerf som gjemmer barnet. Men for noen er det bare helt uaktuelt, og det kan jeg forstå:)

Bare husk at de første ukene kan virke uoverkommelige noen ganger, men det gjelder bare å stå på, så løsner det nok!

Lykke til!

Skrevet

"Det du sier om alkohol i melka er helt riktig. Det du kan gjøre når du kommer hjem fra fest, er å pumpe tomt brystene for så å kaste melka. Du vil da produsere ny, alkoholfri melk som babyen kan få til frokost."

Dette er FEIL!

Melka holder til en hver tid samme alkoholprosent som blodet. Dvs at så lenge du har alkohol i blodet har du det også i melka. Og på samme måte går det ut av melken igjen etterhvert som kroppen forbrenner det. Alkohol lagres ikke i kroppen.

Det du gjør er rett og slett å vente med å amme til du er helt edru igjen, når du er tom for alkohol er melken det også. Det er ikke nødvendig å pumpe seg annet enn for å bli kvitt spreng.

Du kan lese om amming på www.ammehjelpen.no

De har også et eget avsnitt om amming og alkohol: http://www.ammehjelpen.no/asp/default.asp?ID=54

Skrevet

tusen takk for alle svarene!!

jeg setter stor pris på det!

det høres ikke så verst ut alikevel, å amme!

jeg gleder meg iallefall.. håper det går bra!

men det var en ting til jeg lurte på...

ammebher? når skal jeg kjøpe det?

i såfall hvilken str? jeg bruker 75 c nå, og det gjør jeg i ikke gravid tilstand også, men jeg rekner jo med at brystene vokser litt når melken kommer!

skal jeg vente til etter fødsel med å kjøpe de?

hva med ammepute?

er det noe annet jeg "trenger" eller som er kjekkt å ha når jeg skal amme?

elektrisk brystpumpe har jeg allerede handlet inn...

Skrevet

Ammepute syntes jeg var kjempekjekt de dagene på sykehuset med mi førstefødte, men har aldri brukt det senere.. Har heller ikke brukt noe annet "nødvendig". Kanskje greit å ha noe ammeinnlegg til den verste melkesprengen gir seg (er vel verst de første månedene mens du fullammer). Disse får du kjøpt på apoteket som engangsinnlegg.

Må bare si det er absolutt ikke noe stress å amme. Så lenge du er der hvor babyen er så har den alt den trenger. ;)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

*flau her nå*

......eh, jo det stemmer nok ganske bra det dere sier om alkoholprosent i blodet. Jeg er avholds selv, så det har ikke vært en problemstilling for meg - derfor tydeligvis ikke full kontroll på temaet....*rødmer litt*

Jeg baserte svaret mitt ut fra venninner/familie som drikker. Når jeg sier 'drikker', så er det ikke snakk om flatfylla, men noen få glass vin - altså slike mengder som er komplett ute av kroppen i løpet av natta.

Tenkte ikke tanken på at noen kanskje tar den heeelt ut og er på skikkelig rangel mens de ammer=/

Beklager feilinformasjon!!! Legger meg ned som ei pannekake og tier stille fra og med nuh....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...