Gå til innhold

Kan eg spise blå castello??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Digger det, og har holdt meg unna det i 3 mnd nå.

Men har sååå lyst på det.

Kjøper det i ferdig pakning, altså ikkje i sånn som er oppdelt og pakket i folie.

Det står jo at den er pasturert.

Var det ikkje sånn at pasturert kan man spise, men holde seg unna upasturert??

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke spis... Er endel oster man ikke kan spise selv om de er pasteurisert... Som feks muggoster...

Skrevet

skal vel holde seg unna alle myke oster, og muggost mener jeg å ha hørt.

Skrevet

Søren og.

Begynner å bli lei pålegg på skivene nå, hehe

Jaja, det går nok fint.

Vil ikkje skade den lille i magen, så skal holde meg unna det da.

Takk for svar :-)

Skrevet

Vel, på matportalen.no står det at man KAN spise det, om osten er fersk, og laget av pasteurisert melk :)

Skrevet

Hmmm, ka stemmer da??

kan eg spise det eller ei mon tro??

Skrevet

Myke og halvmyke oster

Listeria er også påvist i myke og halvmyke oster - som for eksempel Brie og Camembert - og i muggoster som Gorgonzola, selv om disse er laget av pasteurisert melk. Selv om Listeria forekommer svært sjelden i disse ostene, er man helt på den sikre siden dersom man velger å unngå dem under svangerskapet. Hvis gravide likevel ønsker å spise denne type ost, bør den i hvert fall inntas ferskest mulig. Dette skyldes at mengden av eventuelle listeriabakterier stiger over tid og når en topp ved slutten av holdbarhetstiden

Er det som står på Matportalen.no, det er jo det staten offisielt går ut med.

Jeg for min del har spist blåmuggost, fersk, og med en gang pakken er åpnet. Men enhver gjør som de vil!

Skrevet

Alle må jo gjöre som de vil.....

Men en muggost er ikke noe fersk når pakken åpnes, for at det skal bli muggost må den lagres i minst 3 uker för den forpakkes og videreselges....

Jeg ville ikke gjort det, mest fordi det er snakk om 9 mnd i livet man må ta hensyn til disse sakene og jeg for min del gidder ikke gå rundt å väre redd eller utsette meg for unödig fare når jeg rett og slett kan slippe:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...