Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hører de blir omtalt som det på en del sykehus. Hva tror dere?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Ja, det er i hvert fall slik de blir omtalt på det sykehuset jeg jobber, zorry to say:-o
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Utdannet i Norge eller i Polen så er det jammen meg mye rart rundt om kring som kaller seg leger. Huff a meg!
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Kjenner flere ungarsk og polsk utdannede leger, som er kjempeflinke, jeg. Jobber sammen med noen også. Aldri hoert at de har blitt kalt B-leger...!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Vet iallefall at de IKKE blir foretrukket når det kommer til ansettelser.. Gjelder for fysioterapauter også..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Da kan jeg fortelle at nivpet på medisinutdannelse i Polen (kjenner ikke til Ungarn), går Norge en høy gang og vel så det.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 De blir ikke foretrukket ved ansettelser ved det sykehuset jeg jobber heller. Blir alltid lagt nederst i bunken...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Ville ikke gått til noen derfra i hvert fall.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Siden den polske utdannelsen er vanskligere er dette rett og slett en myte om at ukjent er det samme som dårlig. Typisk norsk.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Kjenner en som studerte i Ungarn som sluttet. Han mente udanningen var helt uforsvarlig.
overkill Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Veit ikkje om det er skilnad på kvaliteten på utdanning, men opptakskriteria er iallefall lang lågare i Polen og Ungarn. Tvilar sterkt på at det finst så mange norske legar som har utdanna seg i Polen ,tiltrass for gode nok karakterar til å komme inn på medisin i Noreg. Når det er sagt veit eg ikkje om det er eit kjempepro å ha seks i alle fag. For mange trur eg nok det har gått på bekostning av den sosiale kompetansen, og den er det mange legar som er i alvorleg manko av.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #12 Skrevet 3. desember 2008 Trodde det var ganske opplest og vedtatt at det var lettere å komme inn men vanskligere studie i europa forøvrig. Ofte er studier i utlandet mere omfattende en det Norske. De må selvfølgelig også stå på en konverteringsprøve. Det er dessverre få norske medisinere som har oppnådd topp anerkjennelse innen forskning i verden. Derimot er det flere polakker, så dere får legge sammen 2 pluss 2 selv.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #13 Skrevet 3. desember 2008 Mange, deriblandt min beste venninne valgte opptak i polen rett etter videregående mot å ta opp igjen fag å komme inn i oslo som en eldre student. Mange som bruker laaaang tid på å komme inn i Norge. De er ikke smartere en de som velger ungarn av den grunn. Selvfølgelig kan utdannelse være like bra og bedre en den norske i andre land. Øst europa har godt rykte på seg i akademia.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #14 Skrevet 3. desember 2008 Har i hvert fall selv erfart at legestanden i Polen er langt bedre enn i Norge. Utdannelsen er atskillig vanskeligere.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #15 Skrevet 3. desember 2008 Det er langt flere polakker enn nordmenn.. Go figure liksom...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #16 Skrevet 3. desember 2008 Blir like dumt som å si: Vi har ingen kjente astronauter i Norge, i USA derimot har de veldig mange anerkjente atronauter. Hmmm... smart du? Neppe...
*bubbs* Skrevet 3. desember 2008 #17 Skrevet 3. desember 2008 For en håpløs diskusjon!? Jeg har jobbet med leger utdannet i Norge, Sverige, Tyskland, Nederland, Danmark, Ungarn og Polen. Det finnes flinke og det finnes rare leger i alle leirer. Om man får 4 eller 6 i historie på vidregående har ikke mye å si for hvor flink man blir som lege. Selve pensumet i medisin er ikke så utrolig vanskelig. Når man er ferdig utdannet har man også alltid en mer erfaren lege bak seg om man trenger råd eller er det minste i tvil. Den største utfordringen i helsevesenet er heller hvordan man møter pasientene. Å ha håndlag med folk og å vite hvordan man skal møte mennesker når de er syke og føler seg sårbare er ikke enkelt; og det måles ikke i karakterer. I Norge er nesten halvparten av de yngre legene i dag utdannet i utlandet. Jeg skulle gjerne visst hvilke sykehus og leger som kaller kollegaene sine for "B-leger". Eller, hvorfor de føler de må markere seg ved å kalle dem dette?
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #18 Skrevet 3. desember 2008 Gikk på gymnaset med ei som hadde 2 i snitt. Hun er lege utdannet i Ungarn. Ville ikke gått til henne for å si det sånn.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #19 Skrevet 3. desember 2008 Dette var da også en form for mobbekampanje mot en gruppe mennesker. Selv hadde jeg en fetter som brukte 10 år på å komme inn på universitetet i Oslo. Om han er bedre en en som dro rett til østeuropa for en utdannelse vet jeg faktisk ikke. Men jeg tviler sterkt.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #20 Skrevet 3. desember 2008 Det er typisk norsk å tro at vi er best på alle felt. Venninnen min kan f.eks ikke tro at de ligger mye lenger foran på f.eks tannhelse i Polen og Ungarn enn her hjemme. Her borer vi fortsatt så spruten står, osv. Mens laser (slipper bedøvelse også), 3D røntken, etc. har vært vanlig i andre land lenge.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #21 Skrevet 3. desember 2008 Forskningsmiljøet er større i Polen og Ungarn enn i Norge. Studiet har rykte på seg for å være hardere. Kan overhode ikke skjønne at det er en slags annen rangs lege. Menneskelige egenskaper er så utrolig viktig om man skal være lege. Tror nok mange som drar ut for å lære er bedre motiverte og derfor sum av sumarum vil bli bedre. Men dette kan jo selvfølgelig ikke måles.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #22 Skrevet 3. desember 2008 Også tror vi at høye priser er lik kvalitet og det er det jo selvfølgelig ikke.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #23 Skrevet 3. desember 2008 Sistnevnte er en uttalelse fra sånne som bare kjøper first price og møkkaparkdresser til ungene og friends vintersko fra obs.
Gjest Skrevet 4. desember 2008 #24 Skrevet 4. desember 2008 Jeg kjenner ei som er utdannet i Ungarn og hun er kjempedyktig (og har hørt fra folk som jobber sammen med henne og pasienter masse ros). Jeg gjetter på at mye handler om at legene utdannet i Norge er en smule missunnelige på dem som slapp inn med litt lavere karakterer i utlandet jeg, og i tillegg fikk mulighet til å lære en ny kultur og et annet språk å kjenne.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #25 Skrevet 4. desember 2008 0045 Jeg er anni du hinter til. Jeg ler så prada vesken rødmer. Det er helt VANLIG å produsere ting i lavkostland. Også mennesker- her under leger og tannleger. Betyr ikke at det er dårlig. Hva tror du det ville kostet å sette sammen en mazaretti i norge?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå