Gå til innhold

Bakterie ! Noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her inne som har fått påvist streptokokkB bakterien? Har dere fått behandling? Hvilken info fikk dere rundt fødsel og evt smitte t baby? Noen som vet om KS er bedre eler værre i gjennomføre pga dette?

litt lost her pga dette... vil gjerne høre fra dere som kjenner til dette:))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk brev i posten at jeg hadde oppvekst av GBS å må gå på antibiotika ei uke så ny urin prøve så må æ å få antibiotikabehandling under fødselen.. mere sto d ikke i breve..

så vil gjerne høre mere om d..

Gjest leelu25 nr.2 er ei jente :)
Skrevet

Hei, jeg kan svare dere litt ang. dette fordi jeg har fått påvist GBS i dette svangerskapet og er behandlet for dette og følges nøye opp med tanke på ny oppblomstring.

GBS er en del av den naturlige bakteriefloraen i skjeden på veldig mange kvinner (så mange som 30-35% av alle gravide kvinner er bærer av denne bakterien) MEN: det er kun farlig dersom det oppstår en oppblomstring under svangerskap og da blir man alltid behandlet med antibiotika.

Man blir ikke behandlet om man kun er bærer, noe som er veldig vanlig!

Etter man er behandlet med antibiotika følges man nøye opp med urinprøver og bakterieprøver som tas inne i skjeden med en vattpinne.

Dersom det oppstår ny oppblomstring blir man på nye behandlet.

Under fødsel får man enten antibiotika intravenøst og/ eller skjeden blir skylt med en desinfiserende veske for å forhindre evnt. smitte til barn.

Dette er særlig aktuelt om fødselen trekker ut i tid.

Også under et planlagt keisersnitt vil det blir gitt antibiotika intravenøst til mor ettersom det kan smitte ved at man har hatt noe åpning og hvis vannet går. (grunnen til at jeg vet det er pga. jeg fikk innvilget planlagt snitt denne gang grunnet sist fødsel- men ombestemte meg- og går for vaginal fødsel)

Med andre ord: vi trenger ikke være redde for GBS så lenge det er oppdaget at vi har hatt oppblomstring. De tar den på alvor - og godt er det, fordi den KAN være farlig om den får lov å smitte.

Vi blir sjekket nøye og fulgt med nøye :)

Jeg har forøvrig ikke hatt oppblomstring eller utslag på hverken urin eller bakterieprøvene etter endt antibiotika-kur.

Det anbefales også å bruke Lactal med jevne mellomrom for å holde det surt der nede, evnt. melkesyretabeletter.

Jeg svømte 4 ganger i uka før, noe som har bidratt til veksten av "ugunstige" bakterier, så jeg har også kuttet ut den biten fordi jeg ikke vil bidra til en ny oppblomstring :)

Lykke til jenter, dette ble langt, men håper dere fikk noen svar :)

Skrevet

Jeg skal også ha behandling under fødsel. Urinprøvene jeg har levert på legekontoret for å sjekke om jeg trenger behandling før fødsel mener sykehuset bare er forurenset uansett hva jeg gjør... Er mektig lei. Aner ikke hva mer jeg skal gjøre for å få en "ren" prøve. Har ikke vært et problem for jordmor når jeg går til kontroll. Er det noen av dere som har hatt dette problemet? Må nevnes at jeg har dusjet og vasket meg uten såpe, tatt prøvene fra midtstrålen med morgenurin. Det er utrolig vanskelig som gravid å holde seg på morgenen til etter en har dusjet! :-)

Er ellers ikke så bekymret for babyen så lenge jeg får behandling under fødsel. Er vist da det er fare for å overføre smitte til barnet. Da er det jo fare for infeksjoner for barnet og det hadde ikke vært artig...

Skrevet

hei!

fikk også påvist GBS under svangerskapet..

fikk da antibiotika intavanøst under fødselen og da var det ikke noe problem :)

eneste jeg måtte passe på var å dra til sykehuset før ungen var ute..hehe.. Man får ny dose hver 4 time fra fødselen er skikkelig igang og fram til ungen er ute...

Det er ikke farlig så lenge det er oppdaget så er bare å slappe av..

selv gikk jeg bersekt på nettet og mistet masse nattesøvn pga det hele...men under fødselen fikk jeg spurt om alt jeg hadde gådd å lurt på under svangerskapet og innså at jeg kunne spart meg for nattevåkingen ;)

Skrevet

Hei,

Det er veldig sjelden at GBS smitter barnet når det tas planlagt keisersnitt, men det skjer. (Det skjedde med meg). Det kan være han ble smittet i magen også, det vil vi aldri få vite. Men det at man er GBS bærer vil neppe være grunnlag for å få innvilget keisersnitt.

Det er veldig vanlig å ha GBS i skjede/endetarm, og ved vaginal fødsel overføres bakterien til barnet i så mange som 50% av tilfellene, men det er svært få barn som blir syke. Så oddsene er på din side.

Man vet ikke hvorfor noen barn blir syke og andre ikke, men ved å få antibiotika under fødselen reduseres muligheten for at barna utvikler sykdom kraftig. Derfor er det en stor fordel å vite at man er bærer, da kan det lettere tas forholdsregler både før, under og etter fødsel. Det beste du selv kan gjøre er å sikre deg at alle du har kontakt med under barselomsorg og føden er klar over at du er GBS-bærer. Ikke ta det som en selvfølge at de leser papirene. Vær obs på økning i utflod, fostervannslekkasje og feber/sykdom hos deg selv og ta kontakt med sykehuset når vannet går.

Dette er som sagt vanlig, og det er i de aller aller fleste tilfellene helt uproblematisk. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...