Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Det har seg sånn.. Jeg syns det er et pes å lage den middagen når jeg kommer hjem fra jobb. Lille og jeg er ikke hjemme før rundt 16.30 hver dag. Vet at det ikke er såå seint. Men har jo litt annet å gjøre også. Å så er jeg alene med han. Er havregrynsgrøt/havregryn og melk/yoghurt, eller skiver med div. pålegg gode nok erstattere for middagen? Vi har ofte fiskekaker, egg o.l til pålegg.. I tillegg så spiser lille middag i bhg. 2-3 ganger i uka. Han er heller ikke glad i middag, spiser nesten ikke når jeg lager mat hjemme. Han er ikke spesielt glad i varm mat, men spiser av hjertens lyst om han får velge pålegg, og kan spise på en skive ved siden av. Pluss at han syns havregrynsgrøt er godt da. Vet ikke hvorfor han misliker middag så sterkt.. Han er 21 mnd..
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Jeg synes ikke vanlig brødskive er noe ille om det skulle være noe spesielt. Men jeg synes ikke det bør skje ofte. Husker selv hvor koselig og sosialt en middag var når jeg var lita, og middag er en viktig og fin rutine. Men det går fint an å ha fiskekaker, karbonaner osv. på brødskiva, det funker som middag. Men ikke hver dag.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 da ville jeg heller gått for "enkle løsninger", som wok, kylling og salat, laksefileter stekes på et blunk osv.... ti minutter til å lage middag har du jo.... en posesuppe med godt brød til funker som middag av og til, eller brød med omelett, varme fiskekaker, karbonader og speilegg osv... men ikke hver dag:)
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Selv om vi har brødskive eller havregrøt så spiser vi alltid sammen. Jeg syns det er kjempekoselig den tiden =) Så rutiner har vi jo på det. Ja, har ti min. til å lage middag. Men det er det at han liker det bare ikke. Det som er så kjedelig. Får han middag som f. eks. kylling, laks, poteter, ris så bare tuller han. Får han skive o.l så spiser han så godt. Men suppe, det spiser han da. Men har selvfølgelig ingen planer om å kutte middagen helt ut. Vil jo ha han til å like det. Han får jo også varm mat i bhg. 2-3 dager i uka. Da spiser han, sikker fordi alle andre gjør det.. Takk.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Det viktigeste er jo at en spiser sammen. Jeg er vel mer opptatt av ernæring enn mange andre, og for meg så er det viktig å spise grønnsaker og fisk/bønner/egg/kylling hver dag. Tar jo ikke så lang tid. I bhg er jo ofte maten av dårlig kvalitet. Om barnet ikke er vant med middag kan jo det være årsaken til at han ikke er så veldig glad i det. En bør gjerne introdusere en matvare jevnlig. Samtidig er jo grovt brød med sunt pålegg sunnere enn pasta med pesto.
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Jeg elsker middag, og det gjør barna mine også. Antagelig fordi de har fått variert varm mat fra de var bittesmå. Men hva du serverer ditt barn er din sak. Dere spiser sammen, og dere spiser sunt. I forskjellige kulturer definerer vi forskjellige ting som middag. Karbonadepålegg er definitivt middag. Stol på deg selv. Du vet hva som er rett for dere.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #7 Skrevet 4. desember 2008 Tusen takk for svar! Jeg ville bare si det at jeg har lagd variert middag fra han var rundt 10 mnd. Fra da har han spist selv.. Så der er ikke fordi han ikke er vant til det at han ikke spiser. I bhg. så har de ei kokke, så tviler på at det er dårlig kvalitet.. I tillegg så har vi tomater og agurk ved siden av hvis det blir brød middag da.. Får stole på meg selv ja.. =)
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2008 #8 Skrevet 4. desember 2008 Er sånn at barn ofte "ikke liker" mat de ikke behersker. Mat de ikke er vant til. Ikke introduser for mye nytt i gangen, la han gradvis venne seg til en og en ny matvare. Han skal lære seg å skille smaker for at mat skal smake godt. La han få se hva du holder på med på kjøkkenet, og gi gjerne en liten smakebit mens du holder på. Dette stimulerer både matlysten og interessen for maten dere skal spise. Og om du f.eks serverer karbonade - og han nekter å smake på det. Så kan det faktisk ta opptil 15 ganger (!) før man er villig til å godta det. Sånn er bare barn. La det ligge på bordet, og gjerne på fatet hans også, selv om du vet han ikke spiser det. Og ikke stress med å få han til å smake. Plutselig en dag, så smaker han. Og plutselig en dag, så spiser han det også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå