Mia29 Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Hei! Litt tidlig å planlegge allerede kanskje, men vi må sette opp litt mulige scenarier her i heimen om dagen. Hvor lenge må man ha vært tilbake fra permisjon før man kan gå ut i ny svangerskapspermisjon igjen? ...og hvor er dette regulert? (Arbeidsmiljølov, Folketrygdlov eller annet) Noen som vet? Før en gang hørte jeg at dette var avhengig av tariffområder og slikt, men så var det ei venninne som fortalte at det var blitt endret slik at det var likt for alle...
Mia29 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #2 Skrevet 3. desember 2008 ...med hvor lenge mener jeg da selvfølgelig hvor lenge man må ha vært tilbake før man har fulle rettigheter til foreldrepenger igjen. Det går rykter om at det ikke er gratis å få barn, så jeg tenkte det var dumt å bli gravid igjen hvis vi ikke var sikret inntekt ;o)
Mayken Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 Nå skal ikke jeg si noe sikkert, men mener på at man må ha jobbet 6 av 10 mnd for å få opptjent full permisjon igjen. Jeg begynte å jobbe igjen i november i fjord, jobbet frem til juni, da startet den ekstreme svangerskapskvalmen, har vært sykemeldt siden, men jeg har tjent meg opp retten til full permisjon igjen. Må vel kanskje finnes noe mer om dette inne på siden ti NAV vil jeg tro.
Mia29 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. desember 2008 Tror man kan gå ut langt tidligere enn det. Men ble usikker på nye regler. På min jobb sier de at det er en måned som gjelder, andre steder 6 uker, andre steder en dag. Men sist møtte jeg noen som mente man ikke trengte være tilbake i det hele tatt fordi svangerskapspengene regnes som lønnet arbeid... Litt forvirrende med andre ord og jeg klarer ikke finne ut hvor dette står. Har ikke så lyst å spørre på jobb da det er en liten arbeidsplass og jeg med et slikt spørsmål jo blottleger ganske mye av noe som ikke en gang trenger å bli slik...
Mayken Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Jo du har kanskje rett. Det jeg tenkte på er at hvis du skal ha et års permisjon, 80% lønn, så tror jeg du må ha vært i arbeid i 6 mnd for å tjene deg opp "full lønn" igjen. Ellers må da da neste gang ta 80% av 80% igjen hvis du skal være hjemme et år til. Hvis du forstår hva jeg mener, er i hvertfall slik jeg har forstått det på jobben min.
Mayken Skrevet 3. desember 2008 #6 Skrevet 3. desember 2008 Vet ikke om du finner det du leter etter på denne linken jeg? http://www.nav.no/page?id=328
Mia29 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. desember 2008 Oi. det hadde jeg ikke tenkt på å sjekke ut en gang. Takk for tipset. Enda en grunn til å synes at 80% løsningen er noe stort tull. Tror jeg snart skal starte en folkeaksjon for 52 uker med 100 % lønn. Den delingen vi har i dag er jo en favorisering av de av oss som har god råd fra før. Barn i familier med lav inntekt har sikekrt nok i mot seg som det er om ikke de skal få ha foreldrene sine mindre hjemme etter fødselen også. Hvis denne ordningen i tillegg gjør det mer økonomisk ugunstig å få barn nummer to blir det jo helt meningsløst. Ikke rart vi har lave tall for reproduksjon i dette landet. Men tusen takk for tipset!
Mayken Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Hehehe...ja, du sier noe der. Er i hvertfall slik jeg har forstått det på mine kolegaer når vi har snakket om dette. Jeg jobber i staten, men tror ikke det skal være noen forskjell. Men hvis du ringer NAV og snakker med dem får du nok svart på alt du lurer på.
snuppene 09 og 11 Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 har også forstått det slik som kanINA og spira forklarer det. og jeg er helt enig med deg Mia29 med at det er vanskelig med det med 80 % av lønnen. her er vi helt avhengi av min inntekt da min mann er under utdanning (gjennom atføring) og derfor ikke kan tjene noe ekstra. og har derfor ikke råd til å kun ha 80% av lønnen, så jeg vurderer å jobbe noe ved siden av permisjon (tidskonto) for å slippe å begynne å jobbe med en 7- 8 mnd gammelt barn. kunne selvfølgelig ventet i tre år til, men samfunnet klager jo på at man får barn så sent (aldersmessig) og enig i at det ikke akkurat oppfordrer til å få flere barn, hvertfall ikke barn som er nærme i alder. slik systemet er. håper du finner ut av hvordan det er, men tror kanINa har rett.
Mia29 Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. desember 2008 På NAV sine nettsider står det at foreldrepenger sidestilles med lønnet arbeid når i listen over hva som gir grunnlag for opptjening til foreldrepenger. Ergo må jeg da ikke jobbe i 6 måneder før jeg kan gå ut i ny permisjon med lønn. Men da sitter jeg fortsatt igjen med problemstillingen med om 80 % i neste runde vil gi 80% av 80%. Jeg får prøve å ringe NAV en av dagene. Hvis ikke det er noen her med to tette som har konkret erfaring...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå