Anonym bruker Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 Har hørt at dersom foreldrene ikke er gifte og mor er utenlandsk statsborger, så får babyen morens statsborgerskap Men hva når foreldrene er gifte og far er utenlandsk statsborger? Får babyen automatisk norsk statsborgerskap da?
Gjest -<<- Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Så lenge én av foreldrene er norsk statsborger, får barnet automatisk norsk statsborgerskap. Hvorvidt barnet automatisk blir borger av farens land også, kommer an på dette landets lovgivning.
dama Skrevet 3. desember 2008 #3 Skrevet 3. desember 2008 da jeg ble født arvet jeg min fars statsborgerskap(de var gift), så ble reglene endret og min bror arvet vår mors mine barn har alle arvet meg hvordan reglene er nå aner jeg ikke, men vi er ikke norske noen av oss, hverken mannen min barna mine eller jeg..
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Hvis mor er utenlandsk avhenger det helt av landet om barnet får pass eller ikke. For eksempel følger statskap kun faren i mange arabiske land. Er en av foreldrene norsk får barnet norskt pass.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå