mie76 Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Overse negativ atferd som du skjønner kun har som mål å få oppmerksomhet. Gi øyeblikkelig positiv oppmerksomhet så fort det snur til positiv atferd. Gi barnet øyeblikkelig beskjed om hva du synes når han/hun gjør det du ønsker. Barn vet jo ikke hva som er riktig før du forteller dem det :-) Være positiv rollemodell, ikke skrik og kjeft dersom du ikke ønsker at barna dine skal det. Skryt av barnet mens andre hører, en god "boost" for selvbildet. Med litt store barn kan det også være lurt å skryte av noe barnet har gjort til noen andre, mens du "ikke vet" at barnet hører. (dører på gløtt og snikende barn kan fint utnyttes positivt. Et godt råd fra en tysk pedagog: "om du ser en gutt som har klatret opp i et epletre, så skal du ikke tro at han har gjort det for å stjele et eple, men gå ut i fra at han har gjort det for å knyte opp et eple som har ramlet ned."
FuckFace Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 -Ha øyekontakt på barnets nivå. Sett deg ned på huk. -Kroppskontakt. Legg gjerne hånden din på skulderen hans/hennes når noe skal forklares eller sies. Da får man lettere kontakt. -Lytt til barnets synspunkter, og om du ikke er enig, forklar hvorfor. -Snakk med rolig stemme. -Ikke rop fra et rom til et annet. -Forklar med korte og konsise setninger. Eks: "Jakken skal ikke ligge på gulvet. Heng den opp." Eks. på hva man ikke skal si: "Heng opp jakken din. Den skal ikke ligge der, du vet hvor mye jeg rydder, jeg kan ikke gå rundt å rydde opp det du slenger her og der, jeg skal lage middag og passe lillebror, jeg har ikke tid til dette. Dessuten skal vi gå om 5 min. og du må skynte deg!!!" -Hvis barnet må avslutte leken for å gjøre noe annet, gi beskjed i god tid på forhånd. F.eks. "Om 30 min. skal vi spise, derfor må du snart rydde opp og vaske hender." Da får barnet tid til å avslutte det de holder på med, istedet for å bli brutalt revet ut av leken. -Engasjer deg i hva barnet syns er gøy. Sett deg ned å lek, male, tegne osv. en gang iblandt sammen med barnet. Det er ikke lett å ha den slik hele tiden, jeg har en tendens til å rope og skrike fra et rom til et annet, men det funker virkelig å ikke bli stresset. Når du er rolig, er ungene rolig og omvendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå