Monicapijah Skrevet 3. desember 2008 #1 Skrevet 3. desember 2008 jeg har en liten fast stilling på 11,63% i helsesektoren, med arbeid hver 3 helg. 1 helg:3 dager, 2 helg:2 dager har jeg rett på engangsstønad??
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #2 Skrevet 3. desember 2008 Engangsstønad har vel alle rett på (som ikke har rett til foreldrepenger). Gå inn på www.nav.no Om du navigerer deg frem via den alfabetiske indeksen kan du lese om både foreldrepenger og engangsstønad.
Monicapijah Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. desember 2008 har lest litt.... men, blir ikke noe klokere... derfor jeg hører her:) kan evt gi opp timeslønna mi, så dere får sett på det.. å evt si noe utifra det.. (dere som har peiling, for jeg har ikke:P)
flypapir Skrevet 3. desember 2008 #4 Skrevet 3. desember 2008 Må man ikke ha jobbet 50% for å ha rett på foreldrepenger fra arbeidsgiver da? Mener å ha lest det hvertfall....
flypapir Skrevet 3. desember 2008 #5 Skrevet 3. desember 2008 Og hvis du ikke har rett på foreldrepenger har du rett på engangsstønad hvertfall. DET er jeg sikker på...
Monicapijah Skrevet 3. desember 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. desember 2008 hva om jeg blir satt over på svangerskapspenger da? har jeg da rett på engangsstønad? hvor mye er svangerskapspengene på? eller regnesutifra lønnen? 1 helg: fredag: 8 timer, lørdag: 6 timer og søndag: 6 timer 2 helg: lørdag, 6 timer, søndag: 6,75 timer med en timeslønn på 121,18 uti fra dette, noen som kan regne seg fram til hva jeg har rett på?
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #7 Skrevet 3. desember 2008 Hvis man har jobbet 6 av 10 måneder så får man foreldrepenger. Jeg får ikke foreldrepenger for jeg har ikke jobbet det siste året. Har bare rett på engangsstønad.
flypapir Skrevet 3. desember 2008 #8 Skrevet 3. desember 2008 Men hvis du da har rett på foreldrepenger, lønner det seg ikke da å regne ut hva som blir mest totalt sett, foreldrepengene eller engangsstønaden? Så kan man velge det som lønner seg? (tror jeg skal trekke meg ut av tråden før jeg sier noe som er heeelt feil..)
gutt09&spire11 Skrevet 3. desember 2008 #9 Skrevet 3. desember 2008 Det med 50% regelen har bare å gjøre med om far får rett på pappaperm. Foreldrepenger skjønnsberegnes ut ifra lønnen din (om du ikke har fast stilling da), sånn ca et snitt av de siste 3 mnd. Ville funnet ut om du får mere ved å søke om foreldrepenger eller bare søke om engangsstønad. Tror du må søke uansett hvis jeg ikke tar heeelt feil. Styrer litt med disse skjemaene selv nå. Lykke til
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #10 Skrevet 3. desember 2008 Ok ... Engangsstønaden først. Denne har alle rett til. Dersom du ikke har krav på en "bedre ordning" (altså foreldrepenger) er dette det du får. Dette er minimumet staten gir til hver enkelt fødende kvinne. Denne summen er på ca 33 000 og er en engangsutbetaling. Nå aner det meg at du egentlig spør om du har krav på foreldrepenger (altså mammapermisjon med lønn). Og der er saken en litt annen. Der må du ha hatt inntekt 6 av de 10 siste mnd og hatt en årslønn på minimum 1/2 G. (Halvparten av grunnbeløpet). 1G = 70 000 (dvs ca 5800 pr mnd). Dersom du har tjent dette har du krav på foreldrepenger. Dette med 50% stilling har visst bare betydning for fars del av permisjonen, mors rett til foreldrepenger regnes kun etter inntekt. Du bør snakke med nav om hva det lønner seg for deg å gjøre og hva du har krav på. Ring til ditt servicekontor og avtal samtale med saksbehandler så finner dere ut hva som er det riktige for deg. Husk bare at engangsstønaden har du uansett krav på ... det er ikke noe du må opparbeide deg.
Gjest Skrevet 3. desember 2008 #11 Skrevet 3. desember 2008 Ser du nevner svangerskapspenger. Dette er noe helt annet enn både foreldrepenger og engangsstønad. Svangerskapspenger får du dersom du har en jobb som kan være farlig for deg eller fosteret. Altså at du er frisk (derfor utgår sykemelding) men av risiko-årsaker ikke kan fortsette i jobben din. F.eks ambulansepersonale og folk som jobber mye med stråling (f.eks røntgen) får svangerskapspenger. Svangerskapspenger er det samme beløpet som lønna di, og utbetales som en slags erstatning for tapt inntekt når du ikke kan jobbe. Når barnet blir født går man over fra svangerskapspenger til enten engangsstønad eller foreldrepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå