Gå til innhold

Livredd for at det er en gutt i magen min...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har mistet 2 gutter i dødfødsel.

Så nå er jeg redd jeg har en gutt i magen min, er så redd for at jeg jeg kanskje også mister guttebabyene som min mor.

Er det sant at det er flere gutter som dør under fødsel enn jenter???

Hjelp meg til å slutte å tenke slikt. Tok det opp med jordmor, men hun tok meg ikke alvorlig. Dette er noe jeg tenker på hver eneste dag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff.. Spørr om litt mer oppfølging :) Så du får vite at babyen har det bra inni der :) Du må skaffe hjelp til dette selv.. ring jordmor og si at du trenger virkelig hjelp med dette..

Jeg har ikke peiling på om det dør flest gutter enn jente under fødsel..

Men kommer fra en familie der da har vært en del gutter OG jenter som har død under fødsel (klarte ikke riene).. Men jeg fikk en frisk og stor gutt jeg :)

Skrevet

hvordan det er om det er flere gutter enn jenter..aner jeg ikke.

Men er litt anderledes nå enn før i tiden også.

Visst det ikke er noe genetisk som gjør at de dør under førdselen og det evt er arvelig.

Kan jo sammenligne meg og min mor da..hun har mistet to ganger. ene fosteret utviklet seg ikke som det skulle og det andre vokste ihop med en cyste eller noe lignene..husker ikke hetl hva det var. Så hun måtte avbryte disse to svanger skapene i mnd 5 og 7.

Jeg selv har aldri mistet og født 3 friske barn :)

Og nå til dags er det veldig sjeldent det skjer dødfødsler heldigvis.

Så trur egentlig du skal bare prøve å slappe av og kose deg med graviditeten jeg :)

Skrevet

Det er vel ikke så mange barn i dag, som dør under fødselen, sammenlignet med før.

Men det er likevel sant at gutter er svakere, og derfor blir det født en liten overvekt av gutter. Dette er vel naturen som har laget til. Gutter er bittelitt svakere om de blir født premature. Men dette tror jeg egentlig er så små tall, at en må lete godt i dag, for å finne noen forskjell.

Leste en gang at de hadde undersøkt dette med hvilke babyer som var sterkest i å takle komplikasjoner. Konklusjonen var at de som hadde best sjanse var svarte jentebabyer. De er sterkest.

JM skal ta den gravide kvinnen på alvor, så du får ta det opp igjen neste gang.

Jeg har selv en gutt(fødselen var ikke grei; hasteKS pga misfarget fostervann, "jojo-hjerterytme", og langvarig med dårlige rier før KS osv). Alt gikk likevel fint. Så har jeg ei jente, født vaginalt, hvor det meste gikk "etter boken":)

Skrevet

Ja jeg syns også hun skulle tatt meg mer seriøst. For dette har gjort det slik at jeg ikke klarer og slappe av. Skal på UL igjen om en uke siden de ikke kunne si kjønnet på den ordinære. Babyen lå med bena i klem og ville ikke vise.

Jeg er kjempe redd for å miste gutten hvis det viser seg å være en gutt. Har en datter på 3, snart 4. Som jeg forløste med hastekeisersnitt, hun døde nesten og husker det var noen som sa da at jeg var heldig det var jente siden gutter var svakere.

Nei dette er en ekkel redsel og sitte med. Jeg er så redd og stresset. Og det kan umulig være bra for barnet.

HI

Takk for svar.

Skrevet

Hi over deg, her.

Kanskje du skal snakke med JM om planlagt KS, da?

Det gjorde jeg da jeg skulle ha jenta. Da planla vi at jeg skulle få en skikkelig epidural, slik at om det ble KS igjen, så skulle jeg få være våken, og det skulle evt skje før jeg slet meg helt ut. Men det gikk så bra med vaginal fødsel, likevel. Bedre enn jeg noengang hadde trodd:)

Jeg vet ikke om noen jeg kjenner som har mistet barn i fødselen, så det skjer jo ikke så ofte vil jeg tro. Og har du hatt en vanskelig fødsel, så blir du uansett passet ekstra godt på med nestemann. Slik er det hvertfall her. Jeg fikk ikke miljøstue, men måtte ha vanlig fødestue. ungen hadde monitor på hodet helt fra jeg kom inn, og de sjekket litt ekstra. Det står jo i dine papirer hva som skjedde sist, så de er obs på det.

Men ta en prat når du er til UL, for da har du gynekologen der også. Be om å bli tatt på alvor.

Skrevet

Forskjellen er veldig liten om det er noen trøst, men du burde be om oftere kontroller så du slipper å bekymre deg og i tilfelle det er noe arvelig. Kanskje du skal ta en tur til fastlegen? Jeg syns ofte legen er greiere å prate med.

Skrevet

Takk, kanskje jeg skal prøve hos han.

For dette gir meg dårlig samvittighet.

HI

Skrevet

Forsto det som at du har vært på ultralyd, var det jordmor der du snakket med, eller den jordmora du går til kontroll hos. Jordmødrene er ikke mer enn mennesker de heller, og noen er helt udugelige (virkelig).

Om du ikke tok opp dette på sykehuset synes jeg du skal gjøre det, kanskje du kan får litt ekstra oppfølging, en UL mot slutten av svangeskapet for å se at alt er bra f.eks.

Om du ikke går til jordmor på helsestasjonen så bestill time, jordmora her er helt super, og hun kan henvise deg til ekstra UL på slutten om du er engstelig.

Prøv alle kanaler, også fastlegen, noen har helt sikkert forståelse for situasjonen din. Med en dramatisk fødsel/snitt selv og en mor som har mistet to ganger bør de ha forståelse for engstelsen din.

Om alt annet feiler bestill time selv hos en gynekolog, det gjorde jeg og har fått fantastisk oppfølging. Han har tatt flere ultralyder og tatt all kommunikasjon med sykehuset for meg. Jeg skal ha planlagt snitt denne gangen og det uten en eneste samtale på sykehuset. Gynekologen min bare "bestilte" det, og jeg fikk brev fra sykehuset med dato for inngrepet.

Skrevet

Jeg nevnte det for hun som tok ultralyden, men snakket med min jordmor som jeg går til på helsestasjonen om dette i forkant av ultralyden. Hun sa bare det ikke var noe å bekymre seg for og at jeg ikke skulle tenke på det.

Sa til henne at det var lettere sakt enn gjort. Jeg har mange søvnløse netter pga dette.

Jeg tror kanskje at det at jeg nesten mistet min datter gjør dette ekstra vanskelig. Har utviklet angst, jeg er kjempe redd for å miste de nærmeste rundt meg.

Og nå er jeg redd for at dette barnet i magen er gutt, for da er jeg sikker på at vil miste han. Huff. Jeg klarer ikke slutte å tenke slik.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...